Her er Andreas Bakkerud og hans kanskje største favorittbil gjennom tidene gjenforent, nemlig Audi S1 EKS bygget for Andreas fra 2018-sesongen som han også var svært nær å ta VM-gull med året etter.

Sølvbilen som ble til gullbil – nå gjenforenes mann og maskin igjen

Det er mye rallycrosshistorie i bilen Andreas Bakkerud gjør innhopp i EM med, men nå skal han legge på ytterligere et kapittel.

Publisert

RALLYCROSS: Som Parc Fermé kunne avsløre torsdag morgen lanserte Andreas Bakkerud torsdag en plan om å gjøre to innhopp i europamesterskapet dette året , selv om han primært skal satse på den amerikanske elektriske Nitro Rallycross-serien.

RALLYCROSS: Som Parc Fermé kunne avsløre torsdag morgen lanserte Andreas Bakkerud torsdag en plan om å gjøre to innhopp i europamesterskapet dette året , selv om han primært skal satse på den amerikanske elektriske Nitro Rallycross-serien.

Dette er en ekstrasatsing som henger svært høyt for ham denne sesongen. Det blir riktig nok ikke fullt mesterskap hvor han skal forsvare fjorårets smått sensasjonelle EM-gull, men det er ikke det viktigste for ham.

Det viktigste er å få muligheten til å kjøre EM-runden både i Norge og Sverige. VM er totalt uaktuelt, da dette i år er de nye elektriske bilene hvor det er fullsatte seter hos de teamene som har forpliktet seg til VM-klassen.

Minneverdige scener fra 2016, hvor Andreas Bakkerud var totalt overlegen og uslåelig på Lånkebanen. Ett av hans aller sterkeste enkeltprestasjoner i karrieren noen sinne. Nå drømmer han om å gjenta bedriften.

«Unfinished business»

Men det gjør ingenting. For ved å kjøre i EM kjører de på det gamle reglementet med bensinbiler, og det blir nå et gjensyn med ikke hvilken som helst bil.

– Det er alltid noe som har manglet der. Noe «unfinished business», sier Andreas Bakkerud til Parc Fermé.

Det er altså snakk om å vinne på hjemmebane igjen. Og med hjemmebane menes det i denne sammenhengen to baner, for Bakkerud kan ikke skille på svenske Höljes og norske Lånkebanen. Den svenske VM-runden har alltid vært å regne som den største rallycrossrunden, med en sterk tilknytning til Norge både geografisk og tradisjonsmessig, men det er også noe med en egen norsk runde.

Men det handler ikke bare om å gi seg selv nye muligheter til å ta hjem seire på disse arenaene. Det har han for så vidt allerede gjort, med to fullstendig dominanser i 2016 sammen med Hoonigan-teamet.

Andreas Bakkerud under den kanadiske VM-runden i 2019, som er hans foreløpige eneste seier i en Audi. Nå får han to unike sjanser i eksakt samme bil igjen.

En bil for historiebøkene

Så er det noe spesielt med den bilen han stiller opp i. Dette er bilen han hadde sin siste betalte sete i rallycrossen sammen med Audi-backede EKS i 2018, da det også ble VM-bronse. Han har én enkeltseier i VM med den fra Canada i 2019, samme året som han tapte VM-gullet med bokstavelig talt minst mulig margin til Timmy Hansen.

Og ikke minst er det den bilen som Johan Kristoffersson sikret VM-gullet med i fjor. Det er altså en bil med viktig historie, både for Bakkerud personlig men også for sirkuset i sin helhet. Nemlig den siste gullbilen med forbrenningsmotor.

– Så må jeg si at jeg ikke har sittet i en vinnerbil på samme måten siden 2019. Det er også noe som blir spesielt. Jeg mangler å vinne med Audien her hjemme. Om jeg kan kjempe om to seire vet jeg ikke enda, men jeg bør være med å kjempe i begge løp. Det er i alle fall målet. Dette er jo også den viktigste grunnen til at jeg skulle kjøre her. At jeg skulle sitte i en av de beste bilene, konstaterer bergenseren.

Johan Kristoffersson fra finalerunden i Rallycross-VM i fjor, hvor VM-gullet ble sikret. Nå skal rattet overleveres til Andreas Bakkerud igjen.

Dette er altså å regne som en av de mest konkurransedyktige Supercars-bilene i rallycross om dagen. Leieprisen hos EKS er også i det øvrige sjiktet, men ifølge Bakkeruds mangeårige personlige rådgiver og nære venn, Jan Tore Brustad, var det flere brikker som falt på plass til slutt - hvor Brustad selv også trakk i noen tråder.

– Det er en del kryssfaktorer som gjør at dette blir mulig. Vi har hatt en ekstremt bra dialog med Mattias og gjorde en god jobb med å sette sammen et konkurransedyktig opplegg. Så har Andreas selv sine støttespillere fra Bergen, så vi manglet brikken i midten, sier Brustad til Parc Fermé.

Følte på et stort ansvar

Den norske rundens hovedsponsor, Ramudden, er altså den siste nøkkelen. De har også profilert seg godt gjennom Ekström og hans EKS-team tidligere, og det har også en stor verdi for den norske arrangøren at Bakkerud stiller opp på hjemmebane. Men det var altså et viktig kriterie for Bakkerud å kjøre begge løpene, og det har han nå fått innfridd.

For det ligger mye følelser bak å få muligheten til å stille opp.

– Etter at Nitro-programmet ble satt, så har jeg fortsatt følt et visst ansvar for å få kjørt både Hell og Höljes, men også et ansvar for rallycrossen i Norge, og rallycrossens ære og posisjon i Norge. Vi har vært en tor nasjon i rallycross i mange år, og de siste årene har vi ikke deltatt i VM. Også er det helt utenkelig at det går et VM og EM på hjemmebane uten at jeg får kjørt.

Med all respekt for sin nye retning innenfor rallycrossen, så er det altså betydningsfullt å kunne fortsette i «den gamle skolen».

– Folk kjenner ikke så godt til Nitro enda, men de kjenner VM og EM veldig godt. Selv om elbil er framtiden, så er det viktig for meg å holde fast ved bensinbilen også. Det er noen fantastiske biler som jeg vil kjøre så mye som mulig, slår 30-åringen fast.

Powered by Labrador CMS