Snart settes det tekniske reglementet for elektrisk Rallycross-VM
Og hele ni fabrikanter er i samtaler for å få reglementet på plass.
Det skriver Autosport onsdag, samtidig som også Parc Fermé har fått høre fra andre kilder at så mange som syv fabrikanter har uttrykt interesse for å sette sitt preg på regelverket for de elektriske rallycrossbilene.
Paul Bellamy, sjef for IMG som har de kommersielle rettighetene for mesterskapet, bekrefter onsdag at ni fabrikanter er inne i samtalene, og før jul spekulerte også vi i nettopp ni bilfabrikanter som har, eller bør ha, relevans for å se på rallycross som en utviklingsplattform for elbil-teknologi.
LES OGSÅ: Silly season RX003: Flerfoldige bilfabrikanter vil inn i Rallycross-VM
2020 skal være året hvor elektrisiteten tidlig innføres for fullt.
– Dette står på toppen av vår agenda. Vi er i jevnlig dialog med FIA om regllementet og hvilken form elektrisk Rallycross-VM skal få. Ett av de viktigste områdene er å holde mesterskapet så rimelig som mulig, slik at ikke bare fabrikkene - men også private team, har ressurser til dette.
– Vi snakker med ni fabrikker om dette, inkludert Volkswagen, Peugeot og Audi, og de ønsker dette for 2020, sier Bellamy til Autosport.
Tyske Timo Scheider har også bekreftet overfor Parc Fermé at BMW har stor interesse i å se på elektrisk rallycross, og uten at det er bekreftet så antar vi at BMW er én av disse ni fabrikantene.
LES OGSÅ: Profiler føler Rallycross-VM ikke har nok interesse i hjemlandet
Det amerikanske mesterskapet Global Rallycross Championship skal innføre en elektrisk klasse allerede neste år, men vi kjenner ikke til hvordan dette reglementet er utviklet foreløpig.