Smaken av profflivet – slik blir EM-programmet for Frank Tore
Derfor velger de siste års ener i Rally-NM, Frank Tore Larsen, å gå ned i stilling og redusere jobbhverdagen sin for å ofre enda mer tid på rallykjøring.
RALLY: For det innebærer altså at Frank Tore Larsen har sagt opp sin lederstilling hos RøhneSelmer på Hønefoss og jobber nå mer «på gulvet» hos bilforhandlerens nye, storstilte filial på Lierstranda utenfor Drammen. I jobbkontrakten har han nå også fått større åpning til å dedikere mer dagtid på rally når han går inn i perioder hvor det nærmer seg løp og viktig testing.
– Jeg har jo hatt en lederstilling nå siden jeg var 24, og da har man egentlig aldri helt fri. Så jeg ba om å ikke ha en lederstilling eller personalansvar i et par år, slik at jeg kan tilpasse hverdagen min enda litt mer, sier Frank Tore Larsen til Parc Fermé.
Og alt handler egentlig om det han viste i Royal Rally i Sverige i fjor. Et topptempo mot EM-eliten var innenfor rekkevidde, før den etterhvert godt kjente og omtalte rullingen ødela for et godt resultat.
Men det ga virkelig mersmak å bevise at man innehar et tempo av internasjonalt kaliber, og nå vil han gi seg selv en ekstra sjanse - selv om Larsen sa at han ikke skulle satse internasjonalt igjen etter å ha feilet med EM-drømmen i 2018 .
Med full styrke i Norge
Nå gjør han det likevel. Men han vil gjøre det «ordentlig». Og de sportslige forutsetningene er nå også på en helt annen planet enn hva det var for seks år siden.
– Når jeg reiser på løp, så ønsker jeg å ha muligheten å kun tenke på det løpet. Og ikke da måtte lokke opp PC-en på kvelden og svare på noen mailer og styre og ordne underveis i et løp. Men heller ha muligheten til å være rallyfører når jeg er på løp og når jeg er på test. Og rett og slett gjøre absolutt alt med enda et knepp høyere nivå, sier 33-åringen, som tradisjonen tro fortsetter med sin trofaste barndomskompis Torstein Eriksen i høyrestolen.
Det gjør at deler av hverdagen hans nå settes i en mer profesjonell setting med status som rallyfører, og ikke bare «semiprofesjonelt» som han selv har kalt kombinasjonen av jobb og rallykjøring tidligere. Larsens tempo i Sverige i fjor sommer imponerte såpass at han nå har på plass et budsjett for tre EM-runder, i tillegg til at han fortsetter med en full NM-sesong til tross for at klassen har mistet flere sentrale deltakere den siste sesongen.
– Grunnen til at vi kjører her hjemme er, nummer én, at jeg har veldig respekt for NM som et mesterskap, så jeg ønsker ikke å forlate det når flere andre har forlatt det. Så jeg håper vi kan klare å holde rekrutteringen og nivået oppe. Nummer to er at jeg ikke har noen full EM-sesong på gang uansett, og nummer tre er at det er et dårlig alternativ av meg å ikke sitte i bilen nå og da, sier Frank Tore.
Minst ett asfaltløp
På budsjettet er det altså tre EM-runder, og per i dag ikke noe alternativ å vurdere flere runder. Årets EM-kalender består av tre grusløp og fem asfaltløp. Larsen står over sesongåpningen i Rally Ungarn, samt Rally Kanariøyene som kommer etterpå, og velger seg ut «hjemmeløpet» Royal Rally of Scandinavia som første EM-runde, før ferden går til Rally Estland tre uker senere.
Det tredje løpet vil definitivt bli et asfaltløp, men han har ikke bestemt seg for hvilken av dem. Det står mellom Roma i Italia, Barum i Tsjekkia, Ceredigion i Wales og Silesia i Polen
– Barum er nok det som ser ut å være det beste tidspunktet på kalenderen. Men om jeg ville valgt ut fra eget ønske, så hadde jeg valgt Roma, foran Colusseumet på fredagskvelden der, og så videre. Men det løpet er bare tre uker etter Estland igjen. Samtidig vil det imponere om man gjør det bra på første forsøk i Barum. Vi får se, sier Larsen.