Slik ville dagens mesterskap sett ut med de gamle poengsystemene
Kampen om VM-tittelen ville sett komplett annerledes ut, uansett om man hadde fulgt poengsystemet fra slutten av 90-tallet til og med fjorårets oppsett.
RALLY: Det nye poengsystemet i Rally-VM har høstet mye kritikk fra flere hold denne sesongen. Der man siden tidenes WRC-morgen har fått poeng for basert på sluttresultatet, i tillegg til at man de siste 13 årene også har fått bonuspoeng for plasseringen på siste etappen - såkalt Power Stage - så ble systemet radikalt endret for denne sesongen.
Under forutsetning av at man fullfører løpet, så får man poeng basert på resultatene etter at fredagens og lørdagens etapper er unnagjort, mens det deles ut en egen poengskala fra 7 til 1 poeng til topp 7 kun basert på søndagens etapper isolert sett. I tillegg opperettholdes Power Stage-poengene til de fem beste.
Formålet med det endrede poengsystemet er å gi førerne mer å kjøre for på søndagens etapper i stedet for å sikre inn en plassering man er fornøyd med, gitt at søndagens etappelengde gjerne er betydelig kortere enn fredagens og lørdagens.
Etter helgens Rally Finland har Sebastien Ogier plutselig slått seg opp som en tittelkandidat etter at forhåndsfavoritter som Elfyn Evans og Ott Tänak krasjet seg ut av løpet. Det er fortsatt Thierry Neuville som leder sammenlagt, men Ogier - som etter planen bare skulle kjøre utvalgte løp på deltid i år - har tre seire og tre andreplasser på sine seks kjørte løp av ni totalt hittil i årets VM. Derfor henger godt med sammenlagt likevel.
Ogier har fått spørsmål om han nå ønsker å fullføre sesongen, både med mulighetene for å kjempe om sin niende VM-tittel og følgelig tangere landsmann og navnebror Sebastien Loebs den gang utopiske rekord, men også for å hjelpe Toyota i fabrikkmesterskapet.
Selv virker han lunken til motivasjonen om kjempe om gull, samtidig som han øyner sjansen når det gjenstår fire VM-runder av årets sesong. Men det er først og fremst årets poengsystem som ikke tenner noen ekstra glød i øynene hans.
– Det er en vits og det devaluerer dette mesterskapet enda mer. Det vil være en vinner på slutten men vil det være den som fortjener det? Hvem vet, sier Sebastien Ogier om årets endrede poengskala og poengsystem.
Han sikter åpenbart til at Neuville har en ledelse på 27 poeng ned til ham. Selv har Ogier fire poeng ned til Tänak og ni poeng til Evans, selv om de to sistnevnte har kjørt samtlige ni runder hittil i år. Ogier har som nevnt stått over tre, men like fullt prestert kun seire og andreplasser i løpene han har kjørt.
Ettersom årets poengsystem høster mye kritikk har Parc Fermé derfor tatt årets plasseringer og puttet dem inn i fortidens ulike poengsystemer. Selv om regnestykket blir hypotetisk, all den tid førerne nok ville lagt opp løpsstrategien annerledes med andre poengsystem, så vil uansett måten poengene ble delt ut på før i tiden føre til markante endringer.
Vi har tatt for oss Topp 10 av dagens sammenlagtliste, som i det store og det hele består av både faste førere og deltidsførere blant Rally1-teamene.
1997-2002
Poengsystemet fra WRC-bilenes inntog i 1997 og de neste seks sesongene fordelte seg slik:
10-6-4-3-2-1
Slik ville dagens sammenlagtstilling sett ut:
Sebastien Ogier - 48
Thierry Neuville - 32
Elfyn Evans - 31
Kalle Rovanperä - 30
Ott Tänak - 26
Adrien Fourmaux - 24
Esapekka Lappi - 10
Takamoto Katsuta - 9
Dani Sordo - 6
Andreas Mikkelsen - 3
Det eldste poengsystemet i denne sammenlikningen, som gir få poeng og kun til de seks beste, viser fascinerende nok at ingen av dagens plasseringer står seg i samme posisjon. Den som taper mest på det er Ott Tänak som faller ned fra tredje til femteplass, mens Kalle Rovanperä tjener mest med to plasseringer opp, primært fordi det å totalvinne et løp på denne tiden betalte seg mye mer enn hva det har gjort senere. Også Ogier og Evans klatrer opp, hvor også Ogier tjener enormt med sine utelukkende topplasseringer, mens de fire nederste bytter annenhver plass opp og ned.
2003-2009
Poengsystemet gjennom den neste perioden for 2-literne i Rally-VM stod seg temmelig likt, bortsett fra at man ga syvende- og åttendeplassen poeng, og hvor gapet mellom seier og andreplass ble halvert:
10-8-6-5-4-3-2-1
Slik ville sammenlagtstillingen fra årets VM sett ut:
Sebastien Ogier - 54
Elfyn Evans - 47
Thierry Neuville - 45
Adrien Fourmaux - 38
Ott Tänak - 35
Kalle Rovanperä - 30
Takamoto Katsuta - 18
Esapekka Lappi - 10
Dani Sordo - 10
Andreas Mikkelsen - 9
Fortsatt vil topp fem bytte plasseringer, hvor det mest markante er at Neuville faller fra gull- til bronseplass. Rovanperä, Katsuta og Lappi beholder sine respektive plasser, mens Mikkelsen igjen taper til Sordo i bunnkampen. Grunnen til at Mikkelsen taper på eldre poengsystem er at han belønnes for den svært gode innsatsen i Rally Polen fredag og lørdag - der han kjempet om pallplass - hvor en punktering på finaledagen spolerte for et godt totalresultat. Ellers fortsetter gjengangeren ved at Ogier får bedre betalt for sine topplasseringer også med dette systemet.
2010
Ny internasjonal standard for poengivning ble satt på tvers av grener, og rally fulgte her blant annet Formel 1 - og standardskalaen er beholdt i Formel 1 den dag i dag, og den stod seg i Rally-VM til og med fjorårssesongen. Topp 10 får poeng etter følgende skala:
25-18-15-12-10-8-6-4-2-1
Og hvordan ville da dagens sammenlagtstilling i Rally-VM sett ut?
Sebastien Ogier - 129
Thierry Neuville - 111
Elfyn Evans - 111
Adrien Fourmaux - 94
Ott Tänak - 86
Kalle Rovanperä - 75
Takamoto Katsuta - 46
Esapekka Lappi - 25
Dani Sordo - 25
Andreas Mikkelsen - 24
Mer eller mindre helt uforandret fra et markant annerledes system fra 2003 til 2009, bortsett fra at poengene øker og at Ogier får enda mer igjen for sine topplasseringer. Eneste forskjellen ellers er at Neuville og Evans nå ligger poenglikt, og Neuville vil ligge foran fordi han har bedre enkeltplasseringer enn Evans. Ellers er resten av listen totalt uforandret. Men hva skjer når vi begynner å dytte inn Power Stage-poeng inn i miksen?
2011-2016
Standardskalaen er lik, men nå gis det også Power Stage-poeng til de tre beste i synkende rekkefølge. Det gjør at man kan påvirke mesterskapet ytterligere basert på innsatsen på siste etappe. La oss se hvordan det forandrer poengstillingen fra 2010-systemet:
Sebastien Ogier - 135
Thierry Neuville - 127
Elfyn Evans - 114
Ott Tänak - 99
Adrien Fourmaux - 97
Kalle Rovanperä - 80
Takamoto Katsuta - 50
Esapekka Lappi - 27
Dani Sordo - 25
Andreas Mikkelsen - 24
I toppen mister Ogier et 10 poengs forsprang i sin ledelse i mesterskapet, og går fra 18 til 10 poeng. Stort sett har Neuville levert bedre Power Stage-etapper i de løpene han og Ogier har kjørt sammen, men også de tre løpene Ogier ikke har kjørt har Neuville stukket av med to etappeseire og én tredjeplass på den siste poenggivende fartsprøven. Utover dette er det primært Ott Tänak som sniker seg forbi Adrien Fourmaux sammenlagt og opp på en fjerdeplass, men er fortsatt 15 poeng bak Evans som han med 2024-systemet i stedet ligger fem poeng foran totalt.
2017-2023
Så til den poengskalaen som er friskest i minnet og som har høyest relevans i diskusjonen om hvor vellykket årets poengsystem har vært for selve rettferdigheten i verdensmesterskapene. Eneste forskjellen fra forrige system er altså at topp fem får Power Stage-poeng, mot topp tre. Standardskalaen står fortsatt uforandret siden 2010.
Thierry Neuville - 146
Sebastien Ogier - 143
Elfyn Evans - 123
Ott Tänak - 114
Adrien Fourmaux - 105
Kalle Rovanperä - 88
Takamoto Katsuta - 62
Esapekka Lappi - 31
Dani Sordo - 25
Andreas Mikkelsen - 24
Og ref det forrige avsnittet ved Neuvilles effektive Power Stage-poengfangst, så gjør den vesentlig mer utslag til dette systemet. Men nå er også VM-kampen mer spennende enn i noen av de andre systemene. Kun tre poeng skiller Ogier og Neuville, denne gang i favør Neuville - men like fullt med så små marginer at alt kan skje. Ellers taper Tänak igjen til Evans sammenliknet med årets plassering, der Tänak ligger fem poeng foran Evans. Her er han hele ni poeng bak, hvilket vitner om at Tänak, sammen med Neuville, har tjent enormt med poeng på årets nye poengskala - i tillegg til at de har gjort det bunnsolid på Power Stage.
Summa sumarum, så kan vi konkludere med at i toppen så ville Sebastien Ogier ledet på Thierry Neuville i fire av fem gamle poengsystemer. Med det ferskeste systemet i minnet ville Neuville gått forbi, men differansen er likevel betraktelig annerledes og klart forminsket. I dag leder altså Neuville med hele 27 poeng på Ogier, 24 poeng mer enn hva han ville gjort med fjorårets system hvor det altså bare ville skilt tre poeng på nåværende tidspunkt.