Slik var Mikkelsens første tur i en WRC-bil på over et halvt år

VM-dekkene i rally må være sikrere og mer holdbare enn noen sinne. Derfor er det litt av et ansvar Andreas Mikkelsen har fått på vegne av Pirelli.

Publisert

Den italienske dekkfabrikanten tar over produksjonen og leveransen av dekkene som WRC-teamene skal bruke fra og med neste år. Det betyr omfattende testing, og de har ut dette året etablert et eget testprogram med en Citroën C3 WRC driftet av franske Sainteloc Racing - anført av nordmennene Andreas Mikkelsen og kartleser Anders Jæger i cockpiten.

Andreas Mikkelsen og kartleser i Anders Jæger med ny kjøredress og nye oppdrag bak et WRC-ratt igjen. (Foto: Pirelli Motorsport)

Den italienske dekkfabrikanten tar over produksjonen og leveransen av dekkene som WRC-teamene skal bruke fra og med neste år. Det betyr omfattende testing, og de har ut dette året etablert et eget testprogram med en Citroën C3 WRC driftet av franske Sainteloc Racing - anført av nordmennene Andreas Mikkelsen og kartleser Anders Jæger i cockpiten.

I sommer har de gjennomført deres aller første tester, både på asfalt og grus. Dette er første gang nordmannen har fått ratte en WRC-bil igjen siden oktober i fjor, altså nærmere ni måneder uten kjøring.

Tilbakemeldingene fra nordmannen er svært viktige for Pirelli. Og det at dette testes opp mot de heftigste WRC-bilene som noen gang er produsert gjør det hele mer spesielt.

Større påkjenning på hjulene

– Hovedfokuset når vi kjører er jo selvfølgelig å få disse gummiringene rundt felgen så bra som mulig. Og de første testene har gått bra. Følelsen med dekkene er god. Jeg får naturlig nok ikke lov til å si så mye teknisk om dekkene, men jeg merker at det ikke er noe problem for meg å kjøre en test med å fokusere på dekkenes ytelse og holdbarhet, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé.

– På generelt grunnlag, hvordan vil du sammenlikne dekkene du tester nå opp mot dekk du har kjørt med over flere generasjoner WRC-biler?

– Før i tiden tålte nok dekkene mindre enn nå. Med den motorkraften og downforcen vi har i disse bilene nå, så får dekkene en enorm påkjenning. Så det krever mange forskjellige egenskaper. Vi har et stort fokus på at de skal være raske og yte godt, men det aller viktigste er at det er et dekk du kan stole på. Man skal ikke ha en situasjon der en fører opplever en punktering uten å vite hvor og hvorfor. Det MÅ bare ikke skje, sier nordmannen videre.

Men han er altså tilbake i en WRC-bil. Samme type bil som han gjorde sitt lille «comeback» i under 2017-sesongen hvor kan ble kastet under bussen av Volkswagen som trakk seg ut. Da fikk han tre sjanser i en Citroën. På tredje forsøk ble det pallplass under VM-runden i Tyskland det året.

Koste seg på asfalt igjen

(Foto: Pirelli Motorsport)

Mye har skjedd siden sist. Blant annet at Mikkelsen ikke har vært i nærheten av å levere samme resultat på asfalt i en Hyundai. Nå skriver vi 2020, og Mikkelsen er ikke lengre forpliktet til å holde fast ved ett bilmerke. Derfor legger han ikke skjul på følelsen han fikk på asfalten igjen.

– Det var en enormt god følelse å være tilbake på asfalt igjen. Jeg husker jo at deg digget denne bilen på asfalt. Nå har jeg slitt de siste tre årene, så jeg var veldig spent på å kjøre asfalt igjen. Og det var deilig å kjenne at den satt, sier 31-åringen.

– Sebastien Ogier slet jo veldig på asfalt i fjor. Ble ikke bilen utviklet der i feil retning før de trakk seg ut?

– Jo, det kan jeg forsåvidt være enig i. Den var nok ikke like bra som i Tyskland, selv om det er lenge siden jeg kjørte der. Men den har helt klart blitt mye bedre på grus, sier han.

Tviler på om det blir VM-løp i år

Fem VM-runder gjenstår denne sesongen. Mikkelsen står fortsatt uten sete, og de fleste er fylt opp. Eneste mulighet for å kjøre VM-løp blir eventuelt å bla opp av egen lomme da Pirelli-prosjektet kun innebærer test og ikke løp.

Mikkelsen har tidligere lettet på sløret over at det kan være en siste utvei for å få kjørt noe. Men han er skeptisk til om timingen nå i 2020 blir riktig. Dermed kan nordmannen stå uten en eneste VM-runde denne sesongen.

– Jeg må nok betale hvis det skal være aktuelt. Neste år er det heller ikke mange ledige seter igjen. Så jeg må nok tenke mer på 2022 hvor man virkelig har muligheter, med nye biler og kanskje mer åpne seter. Spørsmålet er om det er noe vits for meg å legge inn cash for å få kjørt et løp i år, uten noen lovnader og betingelser dersom man leverer, sier han.

Powered by Labrador CMS