Bilsporttalentet 2023:
Slik var den beinharde kampen om 300.000 kroner
To dager kan snu livet opp-ned på bilsportkarrieren til fem unge, håpefulle norske bilsportutøvere.
BILSPORT: Atter en gang var det duket for den prestisjefulle talentkonkurransen «Bilsporttalentet» i regi av Norges Bilsportforbund, hvor fem unge og håpefulle bilsportutøvere kjemper over to dager om en lukrativ premie på 300.000 kroner.
Og med klassisk bygeaktivitet i lufta skulle regnet sette et preg på årets utgave konkurransen som startet på Gardermoen Motorpark tirsdag før gruppa tok turen nordover til Vålerbanen. Alt startet med henholdsvis bilcross og crosskart på rallycrossbanen ved Norges hovedflyplass, før tirsdagen ble rundet av med virtuell rallykjøring på simulator.
Onsdagen var den store dagen med mest aktivitet gjennom hele dagen. Utøverne gikk rett fra frokost til den beryktede fysiske testen i regi av landslagstrener Jan Åge Asgrimsplass, etterfulgt av gokart i mildt sagt vekslende værforhold hvor utøverne fikk kjøre med både slicksdekk og regndekk.
Normalt har talentkonkurransen blitt rundet av med den individuelle presentasjonen foran juryen, men i år skulle utøverne gå fra foredrag til det som ofte er konkurransens høydepunkt - tre runder ute på Vålerbanen i en fullblods Porsche Cayman GT4.
Rakrygga
Av årets deltakere var Karl Peder Nordstrand den eneste som var med i fjor, og følgelig var dette hamarguttens andre og siste sjanse til å være med i talentkonkurransen. 16-åringen oppsummerer disse to dagene slik:
– Nå kan jeg virkelig stå rakrygga og si at jeg har gjort mitt beste. Det er ikke noe annet å si enn det, så får det blir som det blir.
– Hva var høydepunktet?
– Jeg liker å kjøre crosskart da men det er jo liksom, du får ikke kjøre Porsche hver dag så jeg får vel si det da, sier Nordstrand, som har dette å si om sine egne vinnersjanser:
– Har ikke peiling, vi får bare se. Jeg har like god trua hver gang så får vi se. Det er vel den beste som vinner regner jeg med.
– Jævla moro med Porsche
En annen som har vært med før er rallycross- og bakkeløpsfører Emil Sivesind. Han var med i 2021, og fikk sin andre og siste sjanse denne uka. Den beskjedne totningen som er vant til grus under hjula la ikke skjul på at det var stas å prøve seg på andre ting igjen.
– Det var jævla moro å få kjøre Porsche, da. Men det skulle jo vært tørt.
– Etter to dager med Bilsporttalentet, hva syns du?
– Nei det er litt greit å være ferdig også vel. Det er jo noe som skjer hele tiden, sier 21-åringen, som ikke bruker mange kaloriene på å analysere og vurdere hvem som stikker av med seieren i år.
– Vi får se, det får dommerne avgjøre det.
Tror én konkurrent stikker seg ut
Porsche ble også et høydepunkt for rallycrossfører Jens Hvaal som var på fullstendig bortebane ved å kjøre en GT4-bil på en bane han aldri har kjørt på før. Men utfordringen mestret han godt, og Larvik-gutten har lite å klage på etter to dagers beinhard innsats i kampen om 300.000 kroner.
– Nei, det var en ny opplevelse og noe av det råere jeg har kjørt. En ny lærdom og sinnsykt gøy. Jeg tror vi har fått vist mye, så det var veldig gøy, sier Hvaal.
– Hva tenker du om vinnersjansene?
– De er der, men jeg tror Karl Peder er den store favoritten, sier han.
Koste seg med nye grener
Ei som derimot er vant til å kjøre Porsche er Isabell Rustad (18), som har tatt store steg som racingfører de siste par årene. Hun fikk avsluttet med å være litt på hjemmebane, samtidig som hun satte pris på å få prøve seg på helt nye arenaer.
– Jeg synes jo Porsche er veldig kult, men jeg synes også at Speedcar i går var veldig gøy. Også synes jeg at det var veldig kult å kjøre rallysim og lage egne noter, for det var noe helt nytt så det var en veldig kul opplevelse, sier 18-åringen.
Hun gjør seg ikke opp noen altfor konkrete tanker om hun selv eller noen andre har stukket seg ut hva gjelder vinnersjanser.
– Det har vært veldig kult og det har vært veldig jevnt. Vi har kjørt ganske jevnt alle sammen synes jeg. Noen har vært raske her og noen har vært raske der så det har vært veldig interessant hvem som kommer til å vinne til slutt. Det er mange andre gode konkurrenter og jeg vet ikke helt hva juryens er etter heller så vi får se, sier hun.
En opplevelse for livet
En som har bygd seg opp massiv simulatorerfaring de siste årene er Oskar Biksrud, som har en sterk internasjonal Sim-CV bak seg som ett av hovedkriteriene for at han ble valgt ut, i tillegg til at han satser på asfaltracing i virkeligheten og har de største ambisjonene sine her. Men det var en annen verden å kjøre en fullblods internasjonal GT4-bil enn standardbilen han ble norgesmester med i den norske GT5-klassen.
– Det var noe nytt ass. Det var sikkelig gøy. Det gikk vesentlig bedre enn den GT5-bilen jeg vanligvis driver og kjører så jeg bare racer jeg. Så det har vært mye bra kjøring, mye moro kjøring. Det har vært en opplevelse jeg tar med meg resten av livet. Jeg er stolt av å ha blitt plukket ut hit og det har vært veldig veldig moro, sier sigdølingen blid og fornøyd.
Men i likhet med de andre er han beskjeden overfor egne vinnersjanser kontra de fire andre konkurrentene.
– Jeg vil jo vinne da, jeg vil jo det. Men det er mye sterke konkurrenter her så jeg tror det skal bli tett om plassene.