Slik svarer Citroën på Mads' språkbruk om bilen i helga

Mads Østberg har vært dønn ærlig om hva han mener om R5-bilens kjøreegenskaper i Rally Sweden. Og det er en språkbruk ikke nødvendigvis alle teamsjefer ville satt pris på.

Publisert

(TORSBY): «Fungerer ikke». «Kjører med hjertet i halsen». «Livredd i hver sving». «Strider mot all filosofi om bilkjøring».

(Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

(TORSBY): «Fungerer ikke». «Kjører med hjertet i halsen». «Livredd i hver sving». «Strider mot all filosofi om bilkjøring».

Det har vært sterke, men dønn ærlige ord fra Mads Østberg i sin første VM-runde i det som skal bli et utviklingsår for Citroëns R5-bil i WRC 2-klassene. Dette var også ventet da nordmannen allerede under Rally Hadeland og etter vintertesten i Finland spådde at bilen manglet en del grunnleggende ting for å passe på snøføre.

https://parcferme.no/rally/lettet-ostberg-foler-han-har-vaert-livredd-i-hver-sving/

Fornøyde med innsatsen

Dette har forsterket seg gjennom helgen, selv om Østberg til slutt klarte en god andreplass blant samtlige R5-biler, og førsteplass i WRC 2 Pro-klassen for fabrikkteamene.

– Et sterkt resultat. Et godt resultat for første gang med bilen på snø. Vi kan alltid stole på at han gjør sitt beste, og ekstra godt gjort blir det når bilen ikke passer ham så bra. Han gjorde maks ut av det han kunne og gjorde ikke en eneste feil, sier en strålende fornøyd teamsjef i Citroën, Pierre Budar, til Parc Fermé.

Det er forøvrig DG Sport som drifter bilen, men Østberg har inngått et samarbeid med fabrikkteamet om å konkurrere i WRC 2 Pro og samtidig utvikle bilen til å bli mer allsidig og konkurransedyktig på alle underlag. Til nå har den kun vist seg mest konkurransedyktig på asfalt.

Påvirker selvtilliten

Pierre Budar, teamsjef i Citroën Racing. (Foto: Simen Næss Hagen)

Men Østberg er kjent for å være en mann som sier det han mener, og gjerne så ufiltrert som mulig. Det er ikke nødvendigvis alle teamsjefers drøm, selv om nordmannen selv har et tydelig standpunkt at han foretrekker ærlighet framfor «forhåndsprogrammering» som han selv kaller det.

Det kom definitivt til syne denne helgen.

– Vi jobber på og jeg kjører med hjertet i halsen hele tiden. Jeg er livredd i hver sving. Det er grenser for hvor mye man kan «fake» det, sa Østberg til Parc Fermé etter målgang søndag.

– Hvordan påvirker det selvtiliten?

– Det er jo ikke bra. Ikke bra i det hele tatt. Du knekker fort når du kjører noen løp i en sånn bil som det her, sier 31-åringen.

Hadde ønsket mer positivitet

Mads Østberg og Torstein Eriksen på transportetappen på Finnskogen på vei til Svullrya-etappen fredag. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

Pierre Budar har fått med seg Østbergs krasse uttalelser mot bilen gjennom helgen. Han har dog forståelse for at han mener det han gjør, og ønsker ikke ta Mads spesifikt på det han sier.

– Det er hans første ordentlige løp på snø. Det er klart vi lærer mye av det.

– Men er det OK at han sier det han sier?

– Aller helst ville vi jo sett at han var fornøyd med bilen. Men vi forstår at han må kjempe hele helgen og at han ikke er komfortabel. Mens det er litt hett under hjelmen, så skjønner jeg at man kan si slikt. Selv om jeg kanskje ville foretrukket at han var litt mer positiv, sier Budar.

Powered by Labrador CMS