Det er helt åpen om de aller fleste medaljer i de fire supernasjonal-klassene i Rallycross-NM, i tillegg til at det også er åpent både i juniorklassen og historisk klasse i norgescupen. Her får du full oversikt over hvordan ståa er reelt sett, og hva som må til for at de ulike utøverne skal sikre de ulike medaljene denne helgen.

Slik skal Rallycross-NM avgjøres

Du kan lede NM med over 20 poeng, uten at gullet på noen som helst måte er sikret. Slik er den reelle medaljekampen i Rallycross-NM før alt skal avgjøres i Grenland denne helgen.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: For med én NM-runde igjen så er det duket for en thrillerfight i de norske supernasjonal-klassene, i tillegg til norgescupene for juniorer og historiske biler. Alt skal avgjøres på Grenland Motorsportsenter utenfor Skien, og selv om vi egentlig helt teoretisk allerede har én norgesmester klar allerede, så må vedkommende likevel vente litt med å sprette champisen.

RALLYCROSS: For med én NM-runde igjen så er det duket for en thrillerfight i de norske supernasjonal-klassene, i tillegg til norgescupene for juniorer og historiske biler. Alt skal avgjøres på Grenland Motorsportsenter utenfor Skien, og selv om vi egentlig helt teoretisk allerede har én norgesmester klar allerede, så må vedkommende likevel vente litt med å sprette champisen.

For det har seg jo slik at det dårligst plasserte løpet ditt skal strykes. Dermed blir det en enkel sak å se hvordan de ulike førerne ligger an, og egentlig en enkel måte å kalkulere poengstillinga på. Dersom de scorer en lavere poengsum enn det det løpet de har strøket fram til nå, så er det deres opprinnelige poengsum som blir stående, ettersom dette er et minimum av hva de kan oppnå.

Scorer de flere, noe vi antar at de fleste kommer til å gjøre, så må dette beregnes i poengsummen som allerede er inkludert et strøket løp. Det er også i denne rekkefølgen utøverne i medaljekampene er sortert under.

Det vil si at en fører som allerede har en null-poenger ikke har noe mer «å tape», men det finnes ett unntak. I NM-reglementets paragraf 9 heter det at «Dersom en deltager blir diskvalifisert fra et løp (hele konkurransen), skal dette resultatet være tellende». Det betyr at man i så fall må stryke det svakeste løpet utenom diskvalifikasjonen, som i teorien kan få en spesiell innvirkning i én av klassene.

Poengberegning Rallycross-NM

Topp 16 etter innledende omganger:

20–17–15–13–12–11–10–9–8–7–6–5–4 –3–2–1

Bonuspoeng topp 3 i fjerde omgang:

3–2–1

Poeng etter finaler:

20 – 17 – 15 – 13 – 12 – 11 – 10 – 9 – 8 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3

Før vi går raskt over de ulike NM og NC-klassene, så minner vi også om poengberegningen i faktaboksen her. Raskt kan du da regne deg fram til at ved maks uttelling er det mulig å oppnå 43 poeng på ett løp. Med andre ord kan ulike medaljer være avgjort allerede før finalene kjøres.

Så hvordan er egentlig ståa i de ulike klassene?

Her er det litt avstand mellom de ulike medaljekandidatene. Og mest spenning ligger egentlig mellom Per Magne Svardal og Espen Isaksætre, to førere som begge har hatt sitt å stri med denne sesongen. Til syvende og sist må Isaksætre score minst 15 poeng for å karre til seg bronsemedaljen, og må uansett ta ett poeng mer enn Svardal så lenge Svardal gjør det bedre enn sitt hittil dårligste løp.

Det eneste som gjør gullkampen spennende er dersom Mats W. Marthinsen får en så problemfylt helg at han scorer mindre enn 11 poeng. Da må Rafoss score mer enn 26 poeng for at gullet skal gå til henne.

Her er gullkampen reell. Sigurd Erik Egeland har fram til i dag to poeng mindre enn Alexander Hauglid, men Egenland har et dårligere løp å stryke enn Hauglid. Så under forutsetning av at begge scorer bedre enn sine svakeste løp, så er det mer eller mindre førstemann til mål - pluss en god fjerde omgang. Mer spennende får det i utgangspunktet ikke blitt.

Skulle derimot begge ende opp med en svak helg, så er det lett å tenke at Hauglid er den som blir norgesmester, men da må også i alle fall Thomas Hårberg floppe. Så det åpner seg spenningsmuligheter både i gullkampen og medaljekampen forøvrig i klasse 2.

Her er de i alle fall lett å ta utgangspunkt i de to vi har satt øverst etter strøkne løp, fordi Joakim Vestli og Petter Leirhol har hver sine nullpoengere å stryke. Det gjør at styrkeforholdet i realiteten her åtte poeng. Men - det er svært viktig at de scorer mer enn 24 poeng hvis denne poengdifferansen skal være reell i forhold til tredjemann på vår liste.

For Kenneth Hansen er den som på papiret leder med sine 148 poeng, men har en 24-poenger som sitt svakeste resultat. Så han må også overgå dette for å holde liv i sine gullmuligheter. Og under forutsetning av at samtlige førere over gjør det bedre enn sitt dårligste løp, så er fem førere - og i teorien seks - som kjemper om medaljer i klasse 3.

Du fikk med deg presiseringen vår at et diskvalifisert løp er pliktig å telle, uavhengig av hvilket løp du har strøket fra før? Vel - det er nettopp det som i teorien kan velte det sikre gullet til Simen Engsvik. Men hallo - han er vel i praksis allerede norgesmester etter at Jonas Dalseth Jacobsen fikk alvorlige problemer med bilen og ikke en gang stiller til NM-finalen, men skulle nå Engsvik tulle det såpass til at han presterer å bli disket, så ender hans poengsum på 151. Etter all sannsynlighet havner han over 180 poeng uansett.

Dermed er det Emil Sivesind som må se seg i bakspeilene. Likevel har han en del å gå på, for Herbjørn Haug må ta minimum 17 poeng mer enn totningen hvis veteranen fra Grue skal karre til seg sølvmedaljen. Samtidig har han en annen sulten ringrev bak seg, for etter å ha fjernet Haugs strøkne løp, så er det bare tre poeng som skiller ham fra en Knut Ove Børseth i kanonform.


Her er det ikke nødvendigvis like åpent som i flere av de andre klassene da differansene sprer seg litt mellom det tre første, i alle fall under forutsetning av at Johannes Rafoss tar mer enn 15 poeng. Men sykere ting har skjedd enn at det blir rokeringer i medaljeposisjonene blant juniorene. Så har vi også med tre outsidere hvor de seg i mellom kjemper en tett kamp. I utgangspunktet om den sure fjerdeplassen, men skulle eksempelvis Jens Hvaal få en ordentlig nedtur på hjemmebane, så er denne tette kampen bak plutselig om den siste medaljeplassen i norgescupen.

Blant de historiske bilene har spredningen vært noe større enn i de ovennevnte klassene, men når vi først samler toppen så er det ekstremt jevnt. Marius Sannerhaugen må levere en kanonhelg for å opperettholde sin teoretiske ledelse, for i praksis har han bare ett poeng til Arnfinn Bergseng og fire poeng til Bjørn Egil Dalen - ettersom disse har hver sine nullpoengere å stryke. Så er det greit å nevne at Ole Johan Sæther også er innenfor rekkevidde skulle noen av de foran ha en skikkelig dårlig avslutning på sesongen.

Powered by Labrador CMS