Slik skal de tilpasse deres nye Audi til multihandicappede Mats

Mats Öhman er en kjent skikkelse i rallycrossmiljøet. Nå skal han satse på høyt nivå i en vinnerbil.

Publisert

Nordsvensken har imponert en hel rallycrossverden med sin fart og lidenskap for rallycrossen, til tross for at han er gradert med hele 95 prosent lammelser i kroppen. Kun høyrearm og deler av venstrearm, i tillegg til nakken, er der han har igjen av noen form for funksjonell muskulatur.

Mats Öhman er klar for JC Raceteknik sin nye Audi S1. (Foto: Simen Næss Hagen)

Nordsvensken har imponert en hel rallycrossverden med sin fart og lidenskap for rallycrossen, til tross for at han er gradert med hele 95 prosent lammelser i kroppen. Kun høyrearm og deler av venstrearm, i tillegg til nakken, er der han har igjen av noen form for funksjonell muskulatur.

Likevel klarer han altså å ratte en Supercar i rallycross med firehjulstrekk og over 600 hestekrefter.

Dette har han fått til fordi han har fått spesialtilpasset cockpiten i en bil slik at han kan bruke det lille han har av kroppsfunksjonalitet til å kunne håndtere en bil. Historikken bak handikappet hans strekker seg forøvrig tilbake til en alvorlig snøscooter-ulykke i 1998, men fra tidlig 2000-tall har han altså kjørt rallycrossbil. I saken under kan du forøvrig bli mer kjent med ham.

https://parcferme.no/rallycross/slik-herjer-han-med-en-supercar-med-95-prosent-lammelser-i-kroppen/

– Foruten i fjor har det vært et nytt system som er utviklet ham hvert eneste år. Man finner noe hele tiden som man kan utvikle for å få det til å bli så lett som mulig for ham, sier teamsjef Joel Christoffersson til Parc Fermé.

For torsdag ble det nemlig klart at Mats Öhman får kjøre i JC Raceteknik i en av deres helt nye Audi S1 kjøpt fra EKS-teamet. Dette er en tidligere vinnerbil i Rallycross-VM, både i enkeltløp og med Mattias Ekström som verdensmester i 2016.

Må ta seg ut av bilen selv

Samtidig har innretningene til Öhman blitt godkjent av FIA tidligere. Derfor vet de hvordan de skal bygge om bilen. Og slik forklarer Christoffersson det.

– Det første vi gjør er å bygge om buret på venstre side, slik at han kommer seg inn og ut av bilen selv. Dette krever jo FIA dersom bilen skulle begynne å brenne. Og ettersom han er så handikappet, så må bilen gjøres ekstremt lettstyrt. Servostyringen må gå ekstremt lett, og mye lettere enn en vanlig personbil, til og med, sier Joel videre.

I tillegg til at de har god ekspertise både i Sverige og i Tyskland, så blir mye av denne jobben gjort av Öhmans egne personer.

Slik ser hovedinnretningen ut for at Mats Öhman skal kunne kjøre en Supercar. Dette er fra hans tidligere Ford Fiesta. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Det andre de skal gjøre er å sette inn denne spaken, ettersom han fikser alt med høyrearmen. For at dette skal fungere, så er det mye greier som kreves. Blant annet en egen hydraulikkpumpe som tar for seg alt av bremsing og girskift. Også er det et eget luftsystem som styrer clutchen. Den store forskjellen fra før er at han har hatt waier til gassen, mens denne bilen har elektrisk gass. Men det blir satt inn en slags waier-løsning for det, sier Christoffersson videre.

Viderefører samarbeidet

De har hatt samarbeid med Öhman siden 2014. Han er glad for at de kan ta dette samarbeidet et skritt videre med ny bil.

– Man får jo ståpels av å se han kjøre. Ikke bare fordi vi vet hvor handikappet han her, men også for oss som har prøvd å flytte bilen i depotet og så videre. Det er helt umulig for oss. Det er bare han som kan kjøre den bilen på normalt sett, og da er det ekstra utrolig å tenke på hvilken prestasjon det er, sier Christoffersson.

Öhman skal kun satse i RallyX Nordic. Samtidig ble det kunngjort at Robin Larsson blir satsende både i Nordic og i EM.

Fortsatt aktuelt med nordmenn

Mats Öhman må, til tross for 95 prosent lammelser, være i stand til å sa seg inn og ut av bilen på egenhånd. Det klarer han utmerket. (Foto: Simen Næss Hagen)
Thomas Bryntesson er fortsatt aktuell. (Foto: Simen Næss Hagen)

Selv om den ene bilen nå spesialtilpasses Öhman så skal de prøve noe som ikke er forsøkt før. For de vil gjerne at bilen også skal gå i EM.

– Vi skal få til dette på en smartere måte, slik at bilen kan bygges om til «vanlige» førere igjen på én dag, slik at andre også kan kjøre den. Det er ikke blitt gjort før, men vi mener det skal gå an å bygge dette slik at det er mulig, sier Christoffersson, som dermed har åpninger for at denne bilen kan kjøres i EM av enannen fører.

Han bekrefter at de fortsatt har to nordmenn som er aktuelle for dem, selv om de lanserte sitt første program i dag. Og det er to nordmenn han kjenner godt til.

– Både Thomas Bryntesson og Sondre Evjen er fortsatt i samtaler med oss og aktuelle. Vi jobber for å kunne få til noe, og det handler om budsjettene deres og hva som gjenstår der. Det er fortsatt ikke umulig at de kan kjøre for oss, sier Christoffersson. 

Powered by Labrador CMS