Slik ser Mats (26) for seg en framtid i rallycross igjen
Enn så lenge er det rally som gjelder for Mats Lysen. Likevel håper han å være tilbake i det internasjonale rallycross-selskap igjen.
Det ble bråstopp for Mats Lysen for fire år siden, som den gang representerte den nye rallycrossgenerasjonen sammen med blant annet Andreas Bakkerud på begynnelsen av 2010-tallet. Etter EM-gullet i Divisjon 1A (nå Super1600, journ.anm) i 2009 gikk han over til turbo og firehjulsdrift året etter.
Senere ble det med den ene Supercars-seieren på Lånkebanen i 2011, men Lysen rakk aldri smake på VM-livet før det var slutt etter EM-runden i Höljes i 2013.
– På bane jeg hører hjemme
Siden den gang ble det to år på sidelinja før han hoppet over i rallyløypa og tok med seg storesøster Lena i kartleserstolen. I mellomtiden har det internasjonale rallycross-sirkuset gått fra å være et europamesterskap med stort sett individuelle team og hjemmelagde biler, til å bli et verdensmesterskap i en helt annen liga hva gjelder både biler, team og ikke minst nivå på budsjetter.
– Du kan vel legge på både én og to nuller i forhold til budsjettet jeg hadde, sier Mats Lysen til Parc Fermé når vi spør om hans tanker rundt utviklingen av VM i rallycross.
– Jeg hadde vel et budsjett budsjett på 700.000-800.000 kroner. Slik er det ikke nå, erkjenner han.
Derfor er det ikke vanskelig for Lysen å innrømme at det ikke lenger er ambisjonen om VM-gull i rallycross han legger fram når han nå reiser rundt og møter sponsorer. Med tidvis gode resultater i rallyløypa de siste to årene, med like mye tidvis uflaks og avkjøringer, så velger Lysen å gå på ett år til med rally.
Men han er like tydelig på én ting; rallycross vil han gjerne kjøre igjen. Og det har han seriøse planer om når tiden er moden for det.
– På sikt håper jeg å være tilbake igjen. Det er jo på bane jeg hører hjemme, selv om jeg lærer mye og utvikler meg mye gjennom rallykjøringen. Men det er to forskjellige ting, og det er fremdeles mye ved banekjøringen som kanskje hindrer meg litt ute i rallyløypa, sier Lysen.
Lysens fordeler og ulemper
I 2017 ble det to etappeseire i klasse 13, klassen for eldre firehjulsdrevne rallybiler som han kjører. Begge etappeseirene på Venkvern-etappen på Rally Hedemarken, som i praksis var én runde rundt det som kun er en bilcrossbane.
– Jeg kjenner det klør. Du ser jo det, når det er baner som rallyetappe så er det der jeg er best. Men jeg syns det er gøy på skogen også da, det skal jo sies. Men om jeg er en bedre sjåfør i seg sjøl, det vet jeg ikke. Jeg får jo selvfølgelig en del fordeler med bilkontroll og slikt ved å kjøre rally, og du får erfaring i flere situasjoner.
– Men ser man på rallyførere som kjører på bane, så kjører de hardt hele tiden. Det er deres fordel på skogen, mens det kan bli litt for mye ute på en bane. Jeg vant vel de to etappene fordi jeg avpasser farten mer riktig der man skal. Samtidig blir det mitt minus på skogen, da det kan gå litt rent og pent til tider, forklarer Lysen videre.
Lånke eller Höljes neste år?
Han rakk å teste RX Lites-bilen til Glenn Haug tidligere i år. Sammen med Haug og Simon Wågø Syversen har disse profilene et samarbeid med RX Evolution, et norsk prosjekt med målsetning på sikt om å utvikle nye førere inn i motorsporten og fortrinnsvis rallycrosset.
Å kjøre Lites-bil ga mersmak. Derfor hadde det ikke gjort noe å kjøre RX2, innrømmer Lysen.
– Nei, jeg skulle gjerne kjørt en internasjonal serie. Og jeg holder alle muligheter åpne. Også om det skulle være snakk om andre klasser i NM eller hva det måtte bli.
– Hva med løpene på Lånke og i Höljes?
– Det kan være en mulighet. Det koster litt, men får jeg mulighet til ett løp, så tar jeg den. Lites-klassen er fin, for der er alle bilene også like, sier Lysen.
Tenker ikke på comeback i VM
Drømmen om VM har han som sagt latt passere. Det vil si - han sier jo ikke nei om han får muligheten. Han tror han kan hevde seg igjen, og selv om nivået er høyt blant rallycrossførerne, så mener Lysen at sporten har utviklet seg enda mer på andre områder.
– Alt er jo tatt videre, men jeg tror det meste er på bil- og teamsiden. For eksempel så tror jeg ikke Petter (Solberg, journ.anm) er blitt noen bedre sjåfør nå enn han var før. Han har riktig nok helt sikkert tilpasset seg til å bli enda bedre i rallycross. Men når vi snakker om team og biler, så snakker vi to forskjellige grener nå kontra før.
– Men du har fraskrevet deg drømmer og muligheter om å bli verdensmester en dag?
– På en måte gir man vel aldri opp, men å bli verdensmester i Supercar er ikke noe jeg tenker på lenger. Er man heldig, så kan alt mulig skje - enten man møter en rik kar eller vinner i Lotto. Å skaffe sponsorer med mål om å kjøre Supercar er i hvert fall ikke noe jeg gjør lengre. En VM-serie i RX2 derimot, det er ikke umulig.
Men for Lysen er ikke status og størrelse det viktigste. For ham handler det om gleden av å kjøre bil.
– Jeg kjører vel egentlig alt jeg kan få muligheten til. Om det så skulle være en traktor klasse, så kjører jeg gjerne det også, fleiper 26-åringen.