Slik satte Solberg og Bakkerud fyr på helgas første duell
En jagende Petter Solberg kunne «tatt igjen» på Andreas Bakkerud. I stedet ofret han en heatseier for å sikre begge nordmennene en god totaltid.
Over flere sesonger har Petter Solberg ment at Andreas Bakkerud har en vel aggressiv kjørestil, uttalt at han «ikke tenker sammendraget» og plassert ham i samme bås som Timur Timerzyanov og Janis Baumanis, to andre førere som er beskyldt for å kjøre aggressivt og stygt.
Det hele toppet seg i forrige VM-runde, i Norge attpåtil, da Bakkerud snek seg foran Solberg i alternativsporet i semifinalen, som igjen endte med en finalemiss for Solberg og nok en opphetet debatt i etterkant om hvorvidt det var riktig eller galt det som skjedde.
Uansett isfront eller ei, så har inngangen til den svenske VM-runden hatt et spenningsmoment i seg selv om den videre norske duellen. Hadde de to skværet opp før løpet i Höljes, mon tro?
Skal vi tro den fenomenalt intense første kvalikomgangen i Höljes, så hadde ikke Solberg tilsynelatende noen intensjon om å gi Bakkerud en kilevink slik han flere ganger har beskyldt bergenseren for å ha gitt ham.
Etter treningskjøringen har Solberg hatt det raskeste tempoet ute på Höljes-banen, men når det gjaldt som mest så var det Bakkerud som tok starten i første heat, mot nettopp blant annet Solberg.
Og med et alternativspor tidlig i heatet for Solberg kunne han tatt opp kampen med Bakkerud på de siste rundene. Bakkerud svarte dog runden etter, og kom seg akkurat forbi Petter. Derifra og ut kjempet de som katt og mus, helt «fair and square», og begge sikret dermed topptider og siste heat i Q2 for dem begge. Bakkerud med tredjetid og Solberg med fjerdetid.
– Jeg kom litt bakpå ut fra start og fulgte strategien vår med å gå inn bak Bakkerud og gi ham rom slik at vi begge kunne få gode tider. Jeg var ikke borti ham en eneste gang, forteller Petter Solberg til Parc Fermé etter første kvalikomgang, som samtidig innrømmer at han gjerne skulle hatt en friere bane.
– Vi fikk ikke helt de rundetidene vi ville ha, men jeg er OK fornøyd, sier han.
Andreas Bakkerud merket heller ikke noe til presset fra sin landsmann. Bergenseren legger trykk på den «deilige følelsen» av å kunne ta starten og kjøre «i fred» med sitt eget tempo.
– Jeg tok starten, også da var det ingen grunn til å se seg tilbake. Hvem kjørte jeg i heat med, sa du? Petter merket jeg ikke noe til, flirer Bakkerud overfor Parc Fermé, som kjørte inn til ny tredjetid i andre kvalikomgang, og dermed ligger nummer tre totalt etter lørdagens kjøring.
På topp etter lørdag har vi Solbergs lagkamerat Johan Kristoffersson, tett fulgt av - kanskje noe overraskende - Sebastien Loeb, der sistnevnte imponerte med en bestetid i Q1, før Kristoffersson svarte med storeslem i Q2. Solberg er nede på 5. plass totalt, men det er tett om posisjonene om førsterekka før de to kommende kvalikomgangene.
Isaksætre i første rekke
I Super 1600 er det Espen Isaksætre som er vårt norske håp innimellom alle knallsterke Øst-Europeere som dominerer denne klassen.
Gjennom de to siste kvalikomgangene lørdag skulle det løsne mer for tempoet for Åsnes-gutten. I alle fall i tredje kvalikomgang, hvor Isaksætre gjorde et taktisk godt valg med alternativsporet og fikk kjøre fritt og testet farta si mot de beste.
Det endte med en fjerdetid, men det var nærmest en rørt Isaksætre de titusener av tilskuerne fikk høre da han fikk mikrofonen av speaker Gunnar Fridlund.
– Dette var helt fantastisk. Jeg kan egentlig ikke beskrive dette. Vi har jobbet dag og natt, vi var ferdige torsdag, og det jeg opplever nå er egentlig helt rørende. Dette er så moro, bilen er så lettkjørt at det er ubeskrivelig. Så nå må vi bare prøve enda hardere, sa den 23 år gamle Peugeot-føreren.
Med en tøffere start på fjerde kvalikomgang, ble det «bare» en 10. tid for Isaksætre, men totalt er han fremdeles på en fjerdeplass og har dermed førsterekka i semifinalen søndag. Våre tre andre nordmenn i klassen er alle ute etter omgangene - dog skal det sies at Anders B. Hansen endte på 13. plass totalt og er i så måte første-reserve dersom noen av konkurrentene foran ikke får stilt til start i semifinale.
Brynte på topp – Henning i fyr og flamme
Over i EM-klassen i Supercars er det norsk-svenske Thomas Bryntesson som har tatt føringen med en bestetid og en andretid og dermed leder han relativt komfortabelt foran Robin Larsson. Vel så imponerende er det at Alexander Hvaal er på en tredjeplass totalt etter å ha slitt med bilen på treningskjøringen. Ola Frøshaug, Tommy Rustad og Henning Solberg følger på med henholdsvis 6. plass, 8. plass og 11. plass etter lørdagens to kvalikomganger.
Som vanlig var det Henning Solberg som bød opp til verbal dans med publikum etter at han vant sitt heat overlegent.
– Vet du hva, jeg gir alt jeg! Jeg gir full gass i hele helga. Dette er ikke slutt. Justere litt nå, så er det «flat out», det skal jeg love dere, utbrøt en alltid like jovial Henning Solberg etter sitt heat.
LES OGSÅ: Dette er drikkeleken du bør gjennomføre hvis du er i Höljes
Imponerende av Wågø Syversen
I RX2 har det også vært store omrokeringer, med unntak av en totalt overlegen Cyril Raymond i tet med fire av fire solide heatseire. Sett med norske øyne har resultatene gått som en jojo lørdag, men likevel har vi endt opp med fire nordmenn i semifinale.
Den største overraskelsen søndag må være Simon Wågø Syversen, hvis semifinale hang i en meget syltynn tråd før siste kvalikomgang.
– Nå trenger jeg et godt heat. Som jeg har lovet så må jeg komme meg til finalene. Nå må jeg ta starten og få kjøre fritt, sa Syversen til Parc Fermé før start, etter at bilen bare gikk «på tre» i tredje kvalikomgang og sendte ham langt ned på totalen.
LES OGSÅ: Slik markerer Simon (24) sin kristne tro på rallycrossbanen
Med en særdeles imponerende tredjetid i siste omgang, kjørte Syversen seg opp til en 7. plass totalt og dermed var semifinalen sikret.
Ellers har Stein-Fredrik Akre kjørt meget stabilt, og havnet til slutt på en god 5. plass. Fredagens beste nordmann, Thomas Holmen, fikk mer enn nok og hanskes med lørdag etter både punkteringer og knalltøffe dueller, men 17-åringen fikk karret seg til en semifinale ved å ende på 9. plass totalt. Siste nordmann, Glenn Haug, knep semifinaleplassen med knappest mulig margin, poenglikt med to andre konkurrenter, men med en bedre siste omgang.
Bildeserie fra lørdagens kjøring
[foogallery id="2813"]