Mick Schumacher.

Slik sammenlikner Mick Schumacher en «god» Formel 1-bil kontra en «dårlig» en

– Jeg syns det er bra å kunne lære av en vanskelig bil, sier den tyske Formel 1-kométen til Parc Fermé.

Publisert

FORMEL 1: To Formel 1-løp gjenstår av årets rekordlange sesong, og mye tyder på at det ikke blir et eneste poeng i sekken for verken Mick Schumacher eller hans teamkamerat Nikita Mazepin i det soleklare bunnlaget Haas.

FORMEL 1: To Formel 1-løp gjenstår av årets rekordlange sesong, og mye tyder på at det ikke blir et eneste poeng i sekken for verken Mick Schumacher eller hans teamkamerat Nikita Mazepin i det soleklare bunnlaget Haas.

Dette var alt annet enn uventet, og for begge nykommerne for årets sesong handler det om å høste erfaring fra både baner og løpssituasjoner før sirkuset går på 2022-sesongen med helt nye biler som følge av det nye tekniske reglementet.

Parc Fermé har hatt en lengre prat med Mick Schumacher, den tyske profilen som har et godt arvelig belastet etternavn å ta vare på i Formel 1-depotet som sønnen av den syvdoble verdensmesteren Michael Schumacher. Da 22-åringen gikk på sin første F1-sesong i mars i år var han svært klar over at det stort sett ville handle om de to nederste plassene, at alt handler om å slå teamkameraten og at resultater bedre enn 19. plass er som en bonus å regne.

– Vi visste året skulle bli vanskelig. Alt vi gjør i år er med neste år som et formål. Vi gjør ingen utvikling eller bruker store kostnader på dette året, slik at vi heller kan være klare for neste år. Jeg føler jeg lærer mye, og når jeg er der ute så får jeg hele tiden nye inntrykk, sier Schumacher til Parc Fermé.

Mick Schumacher under Ungarns Grand Prix hvor han kjørte inn til foreløpig sesongbeste med en 12. plass.

Knuser teamkompisen

Med fasit i hånd etter 20 av 22 runder så har start på samtlige startspor mellom 14 og 20, 12. plassen fra Ungarn er det definitive høydepunktet resultatmessig, og det er verdt å nevne at han ikke er klassifisert som nummer 20 en eneste gang. Han har slått Mazepin 17-3 i kvalifiseringene hittil, og på den endelige resultatlista har Schumacher havnet over russeren 15 ganger på 20 løp.

Men gjennomgangsmelodien har altså vært at de har sittet i den desidert dårligste bilen. Den har framstått som vanskelig å håndtere, hvor begge førere har vært involvert i flere kollisjoner og andre uhell. Teamkamerat Mazepin har også blitt jevnlig latterliggjort som følge av sine flerfoldige snurringer og andre førerfeil denne sesongen.

I et debutår som dette tenker Schumacher uansett at det ikke er til ulempe for hans karriere å sitte i en bil som ikke er utviklet i nærheten på samme måte som konkurrentene.

– Jeg syns det er bra å lære av en vanskelig bil. Når du har en vanskelig bil, sammenliknet med en enklere bil, så vil du mest sannsynlig håndtere den på en annen måte, sier han.

Fikk teste to ulike biler

Det var i Bahrain 2019 at han fikk sin første ordentlige test i Formel 1-sammenheng. Han hadde akkurat fylt 20 år og var på vei inn i sin første Formel 2-sesong etter å ha avsluttet Formel 3-karrieren på en overlegen måte.

Ikke helt ulikt hans norske kamerat Dennis Hauger, skal sies...

Men Schumacher imponerte på den første testen, hvor han fikk kjøre Ferrari første dagen og Alfa Romeo andre dagen. Dette var også et år hvor Ferrari virkelig var i toppen og hamlet opp mot Mercedes og Red Bull, og det er verdt å nevne at Schumacher har vært en Ferrari-junior i flere år nå. Og han klinte like gjerne til med andretiden bak Max Verstappen, og samlet sett over hele testen ble det en syvendetid av 20 førere.

Tyskeren har derfor allerede fått smaken på hvordan det er å sitte i en toppbil. Det beskriver han slik sammenliknet med å kjøre en bil i bunnsjiktet.

– Jeg må si; forskjellen var massiv! Det var et stort steg, spesielt fordi jeg fikk kjøre Ferrarien første dagen og Alfaen andre dagen.

– Har du noen eksempler på de store forskjellene?

Mick Schumacher under Ferrari-testen i Bahrain våren 2019.

Marktrykk utgjør forskjellen

– I venstresvingene nummer 9 og 10 så er det veldig enkelt å låse opp. Jeg husker med Ferrarien at det ikke ble noen låste dekk i det hele tatt. Jeg kunne gjøre hva jeg ville rundt der. Så skjønner jeg nå, med vår bil, at det er veldig lett å låse der. Fordi vi ikke har samme downforce (marktrykk, journ.anm.). Skal vi ha samme downforce, så bremser det mer enn vi ønsker (drag, journ.anm.). Den forskjellen er stor, sier Schumacher.

Han har med det skjønt at det ikke bare er å knipse med fingrene og justere vingene enda mer aggressivt hvis han vil ha en mer kontrollerbar bil å kjøre. Til det vil hastighetsforskjellen bli for enorm, noe han nettopp merket ved å kjøre to biler på helt forskjellige nivåer i løpet av to dager.

– Du må forstå at det er forskjellige filosofier. Toppteamene har bedre analyser på det og er i stand til å sette opp bilen perfekt for det. De har mye downforce, men likevel mindre «drag». Har vi for mye downforce, så går det for sakte, fordi vår filosofi sikkert ikke er den riktige. Men det er derfor vi har større håp for neste sesong, hvor vi nå bruker pengene på å utvikle en bil med mer downforce og mindre «drag».

Powered by Labrador CMS