Slik reagerte Dennis på den trøblete starten på løpshelgen i Bahrain
Nordmannen er ikke fornøyd med seg selv etter sin første kvalifisering i Formel 2. Samtidig slapp han unna med litt kjeft fra FIA-dommerne og ingen sportslig straff etter hendelsen ved pit-inngangen.
FORMEL 2: Det ble en smådramatisk inngang på kvalifiseringen for Dennis Hauger. Etter å ha gjort en oppvarmingsrunde med harde dekk skulle han inn i pit og gjøre seg klar til kvalifiseringsmodus.
Men mens han var på vei inn i pit kom Red Bull-kollega og Hitech-fører Juri Vips bak for full maskin, noe Hauger ikke fikk med seg i speilene. Utgangen på siste svingen er på venstreside av banen, mens pitinngangen er på høyre side. Hauger skjenet over for å gå i pit og var i ferd med å ta med seg estlenderen inn.
Så ikke konkurrenten
Sistnevnte måtte derfor slippe opp for å unngå et sammenstøt med nordmannen, noe dommerne bet seg merke i med en gang. Etter å ha blitt kalt inn til juryrommet så konkluderte dommerne med at Hauger slipper unna med en reprimande, som en advarsel om at han vil få en større straff dersom det gjentar seg.
– Jeg så han egentlig ikke så mye. Jeg hadde en plan om å gå i pit, mens han pusha videre. Jeg fulgte bare linja, så jeg tenkte ikke så mye over det, sa Hauger i et intervju med Viaplay etter at kvalifiseringen var over.
Det endte med en skuffende 15. plass. Farten tilsier at Hauger burde klare noen høyere plasser, spesielt for å kunne komme seg innenfor topp 10 som om ikke annet gir ham en bedre startposisjon til lørdagens sprintløp.
– Den svei litt ekstra
Nå må han starte fra 15. startposisjon i begge løp, og 19-åringen er ikke fornøyd med seg selv, der han blant annet tapte flere tideler ekstra etter en feil i siste sving på sitt aller siste forsøk.
– Den svei litt ekstra den siste svingen der. Nå må jeg bare fortsette å pushe, men det blir vanskeligere. Jeg må ta det som en læringshelg og gjøre det meste ut av det, sier Hauger.
Etter de siste testene har han innrømme at han fortsatt mangler det siste ekstra på kvalifiseringsfarten, men at han i løpsmodus føler seg tryggere og raskere - spesielt fordi han føler han håndterer dekkslitasjen godt.
Stoler mer på løpsfarten
Nå har han to forsøk på å vise såkalt racecraft, at han altså klarer å disponere løpene på en bedre måte enn han får til på raske enkeltrunder som kreves i en kvalifisering.
– Det var en vanskelig kvalifisering. Jeg følte meg ikke komfortabel i bilen. Det er første kvalifiseringen, så jeg må bite tenna sammen og jobbe meg oppover i løpene.
– Hva betyr det for denne kvalifiseringen at du er «rookie» denne sesongen?
– Det har nok litt å si. Men jeg vil uansett fighte lenger opp. Så jeg er ikke noe glad uansett. Jeg får sette fokus på løp, for jeg vet jeg har farten i «race pace», sier 19-åringen fra Aurskog.