Slik reagerer to av Rallycross-VMs største profiler på at apparatet bak Rally-VM tar over sporten

Torsdagens nyhet bringer fram stor optimisme for sportens framtid, skal vi tro verdensmester Johan Kristoffersson og det norske håpet Andreas Bakkerud.

Publisert

For nå er det nemig bekreftet, slik Parc Fermé kunne erfare i slutten av januar, at WRC Promotor tar over de kommersielle rettighetene i Rallycross-VM etter IMG. Det tyske selskapet ble fusjonert i 2012, med energidrikkselskapet Red Bull og tyske Sportsman Media på eiersiden, og har siden den gang gjort stor suksess med Rally-VM.

Johan Kristoffersson og Andreas Bakkerud, her fra 2017, deler sine tanker om den nye kommersielle eieren av Rallycross-VM. (Foto: IMG)

For nå er det nemig bekreftet, slik Parc Fermé kunne erfare i slutten av januar, at WRC Promotor tar over de kommersielle rettighetene i Rallycross-VM etter IMG. Det tyske selskapet ble fusjonert i 2012, med energidrikkselskapet Red Bull og tyske Sportsman Media på eiersiden, og har siden den gang gjort stor suksess med Rally-VM.

Nå hopper de altså inn i rallycrossen. Parc Fermé har i dag vært i kontakt med WRC Promotor, men de ønsker ikke å kommentere noe om nysatsingen utover det som kom fram i pressemeldingen torsdag. Dermed har de enn så lenge ikke avslørt noen konkrete tanker og planer de har med hvordan sporten skal tas videre.

Håper på en tydeligere framtidsplan

Vi har i mellomtiden hørt med regjerende verdensmester Johan Kristoffersson og norske Andreas Bakkerud, to av sportens sentrale profiler, om dagens nyhet. Kristoffersson innrømmer at han ikke har satt seg helt inn i hva det vil bety å få inn WRC Promotor i sporten, utover at han er godt fornøyd med det de gjør for rallyen.

– Jeg følger jo WRC + og de gjør en veldig god jobb der. Så ser man det på den måten, så er det veldig positivt. De er virkelig dyktige. Så er det jo klart at det blir en enorm jobb for dem å ta over denne sporten. De må virkelig satse stort for at det skal bli veldig bra. Potensialet i rallycross er enormt, og formatet er veldig heftig - spesielt med elbiler og alt rundt dette.  Så jeg håper de kommer inn med nye og friske ideer, sier Kristoffersson til Parc Fermé.

– Har du som fører noen konkrete ønsker på hvordan sporten skal tas videre?

– Konseptet rundt rallycrossen i dag syns jeg ikke er feil. Greia er mer at sporten ikke har hatt noen klar retning de siste årene. Det har egentlig ikke eksistert. Så det jeg håper de gjør er å få med alle teamene til å gå sammen og legge en strategi og plan for flere år. Det er slikt vi har savnet nå. Ellers er jeg veldig for å ha doble løp på en helg, slik vi hadde i 2020, også hadde det vært kult om de faktisk samkjørte med WRC når det passer - slik de hadde planer om på Spa, sier 32-åringen fra Arvika.

Andreas Bakkerud deler mye av tankene med verdensmesteren fra 2017, 2018 og 2020. Han er også svært positivt ut ifra slik han kjenner rallysporten og måten den er blitt ført fram på av WRC Promotor.

– Det de gjør der er helt rått. Rally har aldri før vært bedre enn det er nå. De treffer med innholdet og målgruppen og den biten der. Om de tar med seg bare noen brøkdeler av det inn i rallycrossen, så blir det bra, sier Bakkerud.

Fornøyd med det sportslige formatet

(Foto: Tom Banks / IMG)

Også han deler Kristofferssons ønske med å ha en klarere strategi, spesielt med tanke på at FIA sterkt ønsker at elbiler skal dyrkes som en toppklasse.

– Problemet er at det aldri har vært noen klare retningslinjer på dette med elbiler. Man kan jo lage så mange dyre løsninger som man vil, men det er ikke bare å investere mange millioner i det uten at det finnes en plan. Så man er nødt til å ha en lengre plan på det, sier Bakkerud.

– Har du selv noen konkrete ønsker på hvordan sporten skal føres fram videre?

– Slik det sportslige fungerer i dag, så har jeg ingen store innvendinger. Doble helger funket veldig bra, men det blir kanskje litt mer vanskelig når det er mer publikum til stede - da vi ikke har like mye tid til dem med to hele løp på to dager. På en annen side blir det veldig mye kjøring, så det er jeg positiv til, sier Bakkerud.

Verken Kristoffersson eller Bakkerud har fått spikret VM-sesongen enn så lenge. Det er først nå at det er bekreftet at det faktisk blir en gjennomførbar VM-sesong ut ifra dagens forutsetninger med tanke på pandemisituasjonen.

Kristoffersson må lande en ny avtale med Volkswagen om han skal få bruke verdensmesterbilen, mens Bakkerud fortsatt står på bar bakke og er åpen for de aller fleste teamene.

Powered by Labrador CMS