Ott Tänak er naturligvis en del av det nye WRC-spillet.

EA WRC:

Slik oppleves rallyspillet som alle har ventet på

Det ble kanskje ingen rendyrket rallysimulator denne gangen heller, men EA Sports har absolutt lagt lista for et vel gjennomført og ettertraktet rallyspill.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Etter at det ble kjent at Electronic Arts (EA) hadde tatt over Codemasters gikk det en bølge av håp og forventninger blant motorsport-fansen. 

Kanskje var det endelig tid for at Codemasters skulle få sjansen til å produsere neste generasjon WRC-spill. Spillprodusenten fra England er nemlig skaperne av alle de tidligere Colin McRae-titlene, inkludert de seneste utgavene av «DiRT». For ordens skyld har de også produsert alle de nyligste Formel 1-titlene. 

God totalpakke

DiRT har generelt blitt godt mottatt blant sim- og bilspillfansen, men det har manglet det lille «oumph’et». Det har sannsynligvis vært en gjengs oppfatning om at «oumph’et» primært dreide seg om å kunne få kjørt topp moderne rallybiler på VM-etappene i Codemasters stil, og nå har endelig drømmen gått i oppfyllelse. 

EA WRC er totalpakken som vi har ventet på i mange år. Med god grafikk, god fysikk, kjempebra lyddesign og følelsen av et gjennomført spill i hendene. I presseutgaven jeg fikk teste var det fortsatt noen små ytelses-hikk, men ikke noe som så langt har forårsaket et møte med fjellveggen i 130 kilometer i timen. WRC-lisensen har også gitt nytt liv til omgivelsene. Etappene er enda mer detaljrike enn i eksempelvis DiRT 2.0. Man får ikke spesielt lyst til å kutte svingen når det stikker en svær jernstang opp av bakken, men det er alltid fristende og måke over GoPro-kameraene som står i veikanten - beklager det.

Min generelle følelse er at WRC er nostalgipreget på en god måte. Altså, jeg har følelsen av at man har startet med blanke ark, og begynt litt der Evolution var i de aller tidligste utgavene av WRC på Playstation 2. At man rett og slett har en god grunnpakke som gir et fryktelig artig spill som et sluttresultat. 

Kan forbedres

Det eneste jeg savner er enda litt mer innlevelse i etappene. For eksempel fotografer som stiller seg litt ut i løypa for å få «det» bildet, rådyr som løper over veien eller det å kunne kjøre forbi vrakede biler fra konkurrentene. Det er heller ingen biler rundt en når man skal starte etappene. Så selve «verden» føles litt tom av og til. Og det burde heller ikke være noe i veien for å gjennomføre dette. Rallyspill er generelt en enkeltspiller-opplevelse, og disse småtingene gir en viktig innlevelse når man kommer flyvende gjennom Rally Estland i en WRC2-bil med nybillukt. 

EA WRC gir også noen nye funksjoner som DiRT-utgavene ikke hadde. Nytt er en «bilbygger-modus» hvor man kan lage sin egen WRC-, WRC 2- eller WRC 3-bil. Den kan du benytte enten til å bygge en egen bil til karrieremodusen, eller bare for moro skyld. Den minner mye om versjonen fra Formel 1-spillene, men gir større muligheter for å gjøre bilene mer personlige. 

Og når vi snakker om personliggjøring; EA WRC har også en «livery editor», altså muligheten til å legge på egen grafikk på bilene. Jeg stusser veldig over funksjonaliteten på denne, for EA har jo tidligere utgitt spill med muligheten til å endre på bilens grafiske utseende. Men dette verktøyet er altså så tungvint og vanskelig at jeg har avstått fra å bruke den. I korte trekk, det du gjør på høyresiden må du gjenta på venstresiden. Ingen mulighet for klipp å lim. 

Men alt i alt er jo dette et kjørespill. Og det får EA WRC til veldig bra. Det er en solid totalpakke som gir underholdning i timevis, og er et frisk pust i rallyverden. Fysikken kan spillet kanskje ikke sammenlignes med en tungt modifisert utgave av Richard Burns Rally, men EA WRC er akkurat det som trengs for å ha det moro. Starte spillet, finne en etappe og gyve seg løs for enkelthetens skyld.

EA WRC er ute nå på alle plattformer.

Powered by Labrador CMS