Hedda Hosås sammen med bilen som benyttes i det elektriske Extreme E-mesterskapet under standen deres på Autosport-messa i Birmingham sist helg.

Slik opplever Hedda livet med verdens største bilsportprofiler

Sterk progresjon, en god porsjon tillit - men også en smule misunnelse. Hedda Hosås har på bare et lite år fått kjenne på alle aspekter av å være en internasjonal, profesjonell bilsportutøver.

Publisert

TERRENGRALLY: Bilsport handler i stor grad om å være på rett sted til rett tid. Mange talenter og lidenskapelige utøvere svinner hen fordi mulighetene ikke strekker til, enten det er mangel på penger eller steder man ønsker å utrette en bilsportkarriere på.

Sponset reportasjereise

Denne saken er hentet inn i forbindelse med Autosport International Show i Birmingham. Denne reportasjeturen er sponset av DHS AS.

TERRENGRALLY: Bilsport handler i stor grad om å være på rett sted til rett tid. Mange talenter og lidenskapelige utøvere svinner hen fordi mulighetene ikke strekker til, enten det er mangel på penger eller steder man ønsker å utrette en bilsportkarriere på.

Men Hedda Hosås derimot har fått syv rette på lottokupongen sin. Ikke bokstavelig talt riktig nok, men hun kunne ikke timet posisjonen sin bedre enn det hun har gjort med tanke på hvor hun i utgangspunktet kom fra.

– Jeg har tenkt mange ganger på dette. Og hvordan det blir et press aleine. Du har ikke noe navn som bygger deg sjøl. Så har du alle som mener at det ikke gir mening. Men jeg har vist at jeg kan, og at jeg ikke trenger penger for å komme meg inn i motorsporten. Men at man er på rett sted til rett tid, og at noen oppdager deg og har tro på deg.

Det sier vossingen til Parc Fermé når vi møter henne på Autosport International Show i Birmingham, som regnes for å være verdens største og viktigste messe innenfor internasjonal bilsport. Der stod hun på samme gjesteliste som store navn som Jackie Stewart, Allan McNish, Pat Symonds med flere fra ulike grener og mesterskap. Deriblant også hennes teamkamerat og VM-profil i rallycross, Kevin Hansen.

Fra Voss til verden

Men for å ta en lite tilbakeblikk på hennes lynkarriere; I 2021 hadde hun sitt første år i juniorklassen i norsk rallycross, med fokus på læring, utvikling og ikke minst gleden ved å holde på bilsporten, enn på resultatene. Så ville hun ta dette et steg videre gjennom gode kontakter og et godt miljø i Danmark - og før hun visste ordet av det, så var det nye internasjonale og elektriske terrengmesterskapet Extreme E på radaren. Ettersom mesterskapet er likt fordelt med mannlige og kvinnelige utøvere, så hadde de en reserverolle å fylle for teamet Veloce.

Anført av Veloces koordinator Ian Davies, som tidligere har jobbet for blant annet M-Sport og Ken Block, så ville de være med å forme en ung og lovende jente fra starten av, og ta inn en utøver basert på potensial framfor tung CV. For med unntak av lokal bilcross og én sesong i norgescupen for juniorer, så var det annet å lese seg opp på Hedda likevel.

Men sentrale nøkkelpersoner hadde troa.

Og bare ett år etter at hun konkurrerte mot likesinnede tenåringer i Norge, så stod hun på startstreken med utøvere som Sebastien Loeb, Carlos Sainz og Johan Kristoffersson rundt seg - med store lag som Andretti og McLaren inne i bildet og med Formel 1-verdensmesterne Lewis Hamilton, Nico Rosberg og Jenson Button på eiersiden av flere team.

Og det er for sistnevnte hun attpåtil har fått tilliten til å konkurrere så å si full sesong i 2022. Hosås signerte i utgangspunktet for Veloce-teamet som reserve for Christine Giampaoli Zonca, og da hun også knakk benet midtveis i den første runden så fikk Hosås tillit allerede fra første runde i Saudi-Arabia til å fullbyrde sin reserverolle.

Overgangen til Jenson Button

Men da den australske rallyprofilen Molly Taylor valgte å avstå fra mesterskapet, så var det plutselig Jenson Buttons JBXE som trengte en fører. Og der ble Hedda ut året etter at mesterskapet ville ha henne inn der. Og plutselig var det noe annet at Hedda fikk en fastere rolle i Formel 1-verdensmesterens team enn at hun bare var reserve hos Veloce.

– Ja, folk reagerte mye mer på det. Veloce er ikke noe alle vet hva er, men alle vet hvem Jenson er. Så det ble litt sånn «oi, kjører du for han»? Men jeg har faktisk ikke møtt han enda. Vi har kommunisert via sosiale medier og han har delt masse poster, men det er ikke han som er tilstede på løpene, slår hun fast.

Sensasjonelt nok ble det også en tredjeplass i hennes aller første løp for Jenson Button.

– Ja, det var ganske sjukt. Tredje plass i det første løpet. I motorsport er det jo slik at ting skjer med biler, for alle sammen. Det har også jeg fått oppleve. Og jeg kjørte også mye bedre tider senere, sier Hosås, og viser til at hun har hatt en helt enorm progresjon gjennom sesongen.

Hedda Hosås fra finaleløpet i Uruguay i fjor.

Og med det at hun ikke kan sammenlikne sine egne ferdigheter fra det første løpet på Sardinia til finalen i Uruguay. For hun legger ikke skjul på at hun har de svakeste forutsetningen av samtlige førere, at jentene generelt stort sett er et lite knepp bak gutta, og at hun derfor må sammenlikne seg med jentene.

Nå føler hun selv at hun nærmer seg nivået på jentene.

– Progresjonen har vært ganske stor. Jeg har sett på onboard fra det første løpet, hvor jeg hadde kjørt bilen i bare fem minutter - og jeg så hvor usikker jeg var. Fra det løpet så var jeg ganske langt bak. Så har jeg kommet bare nærmere og nærmere. Jeg har stor progresjon og tatt de litt igjen, mens de andre ligger ganske likt seg i mellom. Men jeg har fortsatt masse å hente, innrømmer hun.

Hedda Hosås og rallyfører Catie Munnings, som kjører for Andrettis Extreme E-team.

Lønnet plass

Likevel anses hun som attraktiv etter Extreme Es modell. At de ved siden av å hente inn store navn vil forsøke å utvikle noen fra bunn av. Og valget falt altså på Hosås. For at serien skal være attraktiv, så er det per i dag heller ingen som betaler for å få kjøre - slik det er i de aller fleste serier og mesterskap.

Alle får lønn. Hedda inkludert.

– Ja, jeg får en månedslønn fra Veloce, så du kan si at jeg lever litt av det. Men det er ikke nok til å kunne kjøpe sin egen leilighet forresten. Men jeg er fornøyd bare jeg får kjøre gratis. Men det er samtidig bare fem løp i året, så man må finne budsjett til å kjøre andre ting for å kunne forberede seg.

– Jeg har jo lyst til å kjøre mer rallycross, men det kommer an på hvor mye penger man får skaffet, sier Hosås, som ellers er glad for å samarbeide med Ole Martin Lundefaret og Norwegian Speed Factory, der hun får kjørt Polaris-UTVer som nærmer seg relevansen for den grenen hun har valgt å satse på.

Dakar-drømmen

For fra å starte med rallycross og bilcross, så er det ingen tvil om at dette unike veivalget har satt sine spor i hennes framtidsplaner. For nå vil hun til VM i terrengrally, men kremløpet Rally Dakar - som forøvrig nylig ble avsluttet.

Hosås fikk også være til stede i Saudi-Arabia i noen dager for å oppleve sirkuset på nært hold. Det ga definitivt mersmak.

– Det er absolutt noe jeg har lyst til å gjøre. Det beste var å kunne komme ned dit, snakke med folk, snakke med team, skaffe seg kontakter og vise at jeg er interessert og vil vise meg fram. Jeg er glad for å jobbe med folk som Ian, som kjenner utrolig mange der nede, sier 21-åringen.

Skryt, kritikk og misunnelse

Hun har altså fått en kométkarriere helt utenom det vanlige. Og grepet en helt unik sjanse man ikke kan si nei til når muligheten byr seg.

Og med det har hun gått fra å være hvem som helst, til et navn de aller fleste i norsk bilsport kjenner, i tillegg til at hun har flere internasjonale øyne rettet mot seg.

Men fordi hun plutselig dukket opp fra intet, så har hun også fått kjenne på medaljens bakside. For det er svært få, om noen, som får den muligheten som Hedda fikk etter at Ian Davies, Veloce og Extreme E så seg om etter en utøver som tikket av helt spesifikke bokser innenfor alder, kjønn og potensiale. De mente Hedda var den ultimate utifra de kriteriene de hadde for denne spesifikke plassen.

Men hva med alle andre som gjerne ville fått denne muligheten?

– Jeg får mye skryt fra jenter som sier at det er dritbra. Så det er blitt mange av de yngre som ser opp til meg.

– Men opplever du kritikk eller annen misunnelse for at du har fått en slik sjanse?

– Åjada!

– Hvordan takler du det?

– Dette er jo en sjanse som jeg bare måtte må. Det er liksom, man kan jo ikke ta sjansen, ikke sant. Så det må jeg bare tåle. Men det går greit, det. Man får ikke gjort noe med det, slår hun fast.

Powered by Labrador CMS