Tom Vidar Belgen og Martin Winberg kom seg så å si uskadet ut av den voldsomme krasjen på SS2 på Rally Sørland. Det ga dem også en bekreftelse på hvor sterk sikkerheten er blitt i rallyen.

Slik opplevde de ett av årets desidert styggeste avkjøringer i norsk rally

Flere rundkast i lufta med påfølgende saltoer skremmer ikke Tom Vidar Belgen og kartleser Martin Winberg. I stedet hyller de det norske rallymiljøet, og ikke minst hva slags sikkerhet man har fått ta og føle på.

Publisert

RALLY: I 152 kilometer i timen skulle eventyret på Sørlandet få en brå slutt for Peugeot-fører Tom Vidar Belgen og kartleser Martin Winberg. Over en rask fem venstre-sving slapp bakenden på bilen helt spontant og uten forvarsel, før de skled sidelengs inn i en voll og - ifølge en tilskuer - hadde flere rundkast opp til flere meter i lufta.

RALLY: I 152 kilometer i timen skulle eventyret på Sørlandet få en brå slutt for Peugeot-fører Tom Vidar Belgen og kartleser Martin Winberg. Over en rask fem venstre-sving slapp bakenden på bilen helt spontant og uten forvarsel, før de skled sidelengs inn i en voll og - ifølge en tilskuer - hadde flere rundkast opp til flere meter i lufta.

– Jeg husker at jeg rakk å reflektere over at vi ikke lenger rullet sidelengs at jeg begynte å se himmelen opp til flere ganger, sier kartleser Martin Winberg til Parc Fermé.

Belgen sjøl skjønte ganske raskt at dette kom til å gå fryktelig ille.

– Vi gikk ganske høyt, er vi blitt fortalt. For vi traff bakken først bare én ordentlig gang, mens vi hadde vært tre runder rundt sidelengs. Så stupte vi kråke framover og landet langs treet. Så tror jeg at vi skal være glad for at vi traff bakken med rumpa først og ikke fronten, for da hadde nok nakken og litt av hvert fått kjørt seg, sier Belgen til Parc Fermé.

Måtte stoppe etappen

De kom seg begge ut for egen maskin, tilsynelatende i god form. Etappen ble likevel stoppet fordi det oppstod en liten brann i motorrommet, og de rakk ikke selv til brannslukkeren som følge av posisjonen til bilen.

Markus Bakken var først på stedet, men ble vinket videre av Belgen. Da de så oppdaget brannen, så fikk de stoppet Marius Bermingrud og lånt hans brannslukkerapparat. Det medførte også at resten av etappen ble stoppet, men ikke av helsemessige årsaker der og da.

Likevel, det er ikke til å legge skjul på at kroppen fikk seg en trøkk. Såpass at Tom Vidar måtte ta en egenmeldingsdag fra jobben mandag.

– Det ble en lang tur hjem, kan du si, ettersom vi kjørte hjem samme kvelden. Du kjenner ikke så mye der og da, men man kjenner mer og mer etterpå at det gjør litt vondt litt over alt. Men det begynner å bli bedre nå, sier Belgen da vi snakker med ham mandag formiddag.

Her havnet bilen langs med bjørkestammen etter at heisaturen var over. En brann oppstod også i motorrommet, men den fikk de heldigvis slukket før det utviklet seg mer.

Mistenker årsaken

Det er ikke et ukjent fenomen at bilsportutøvere gjerne prøver å finne eksterne faktorer framfor egen feilkalkulering når uhellet først er ute. Belgen føler seg sikker på at en ytre faktor spilte hovedrollen, selv om han også tar et ørlite forbehold om at denne avkjøringen hviler ene og alene på hans skuldre.

– Vi har spekulært fælt i dette da, innrømmer Belgen om årsaken til avkjøringen.

For de hadde vært gjennom et ganske steinete parti, før det kom et langt parti med full gass over mange hundre meter hvor de nærmet seg toppfart på bilen. Da de kikket over bilen etter at de kom seg ut, så kunne de legge merke til at tre av fire hjul var hele. Men høyre bakdekk var punktert, uten at selve felgen var ødelagt.

Da ga det plutselig mening om hvorfor bilen bare slapp over det som var en relativt slakk, rask og enkel sving.

– Men så vet jeg jo ikke om jeg burde ha merket en punktering før det eventuelt, ettersom vi bare kjøte rett fram. Men så vet vi heller ikke om punkteringen av dekket skjedde etter at vi dro av, sier 23-åringen.

Sikkerhet

Han debuterte i rally i 2020, og hadde da også sin første rulling i sin Volvo 940. Dette var også hans siste løp med Volvo Original før han gikk til investering av denne R2-bilen.

Men dette var en avkjøring av helt andre dimensjoner, også med en såpass brutalitet at det ikke hadde vært unaturlig å trekke seg litt tilbake fra rallykjøringen på en stund. Belgen og Winberg sitter på en helt motsatt følelse. De vil kjøre rally igjen og har nå fått oppleve sikkerheten i bilsporten på sitt beste, og derfor er de alt annet enn skrem fra å kjøre igjen.

– Det er bare å ta av seg hatten. Når du ser på bilen og ser at alt er smadret, bortsett fra der vi satt.

Avkjøringen skjedde altså i en venstresving, det vil si at det var kartleser Winberg som skulle ta imot den første smellen på sin side. Ikke ett seneste sekund var han redd eller fryktet for potensielle konsekvenser.

– Jeg husker at jeg tenkte det var noe dritt at det slapp så jævlig. For jeg visste at vi hadde rundt 150 kilometer i timen der. Samtidig rakk jeg å tenke at «her sitter jeg trygt». Det viste seg å stemme. Etter det tenkte jeg bare på når jeg kunne komme meg ut. Det tar liksom så lang tid når slike ting først skjer, og det sier jo alle andre også, sier kartleseren.

At burfestet er revet helt av vitner om at konstruksjonen har gjort hovedjobben med å skåne fører og kartleser for de verste påkjenningene.

En ting er at Belgen hyller sikkerheten som har kommet dit den er i dag, både i rallyen og bilsporten generelt. Et annet element 23-åringen vil nevne er støtten fra miljøet. Den har kommet i et omfang han ikke var helt forberedt på.

– Vi er er helt overveldet over hvor bra rallymiljøet er. Vi har begge fått masse meldinger og telefoner fra folk som lurer på om alt er bra med oss. Fra både konkurrenter i samme klasse og fra andre klasser. Så det er bare å applaudere for norsk rallymiljø, konstaterer han.

Frykter at neste NM-runde ryker

Om en drøy måned skal den neste NM-runden kjøres rundt Bjørkelangen, altså Aurskog-Høland Rally. For trøgstingen er dette som hjemmebane å regne da han ikke bor mer enn en halvtime unna etappene som kjøres.

Og det var også her han kjørte sitt første løp utenfor debutant, det nevnte løpet i 2020 som endte med rulling. Men han vil gjerne tilbake hit igjen, selv om han frykter at det blir for kort tid til.

En smell av denne dimensjonen er svært kostbar, og ikke alle penger er på plass riktig enda. Riktig nok har han allerede vært i kontakt med Peugeot Sport om mulig bestilling av nytt karosseri, samtidig som noen av sponsorene også har sagt seg villige til å hjelpe til litt ekstra. En av sponsorene har allerede opprettet en kronerulling gjennom Spleis-tjenesten, noe som ikke er et uvanlig fenomen i miljøet når så store og uforutsette kostnader dukker opp.

Men det blir likevel en kamp mot klokka.

– Jeg må få en pris fra Peugeot først, for å si det sånn, også må de også vite at de kan klare å levere det. Selve byggingen av ny bil kan man nok gjøre på et par uker, men da skal du også ha pengene på konto og alle deler tilgjengelig. Når man først får karosseriet fra Peugeot, så er det med ferdig bur, ferdig lakkert og alt av braketter ferdig sveiset, sier han.

Tom Vidar Belgen på SS1, som ble den eneste etappen han fikk fullført før det ble bråstopp.

Et tidsspørsmål

De har så vidt rukket å gå over vraket de sitter igjen med. Det virker som de mest vitale delene har vært skånet fort det verste, noe som også hjelper på kostnaden ved å oppleve en slik smell.

– Rent visuelt i alle fall, så ser det ut som motor og girkasse har klart seg, og tre av demperne er også hele. Men alt av karosseri og deler til karosseriet er skrot, sier han.

Likevel - det kjenner ikke på noen form for bitterhet over at de har vært ute for en så kraftig avkjøring. I så fall skulle Belgen helst vært helt sikker på at det var ene og alene hans feil, men mye peker i retning av at de altså kan ha fått denne punkteringen på høyre bakdekk som gjorde at de mistet bilen fullstendig inn i den raske venstresvingen.

– Martin og jeg har snakket om det flere ganger at dette kommer til å skje før eller siden hvis man skal drive med rally. Så må man bare ta det deretter. Jeg kjenner at det først og fremst er fryktelig leit at vi antakeligvis ikke rekke Aurskog-Høland. Samtidig har vi mye fine folk rundt oss som allerede har begynt å dra i noen tråder, konstaterer 23-åringen.

Powered by Labrador CMS