Slik knakk Christian og BMW-gutta regnkoden som sikret andreplassen
Regn var det verste de fryktet. Og da passet dårlig at det skulle hølje ned med pallplass i sikte. Trodde de.
Sesongfinalen i Intercontinental GT Challenge ble en stor opplevelse sett med norske øyne. Ikke bare sikret Dennis Olsen og hans Porsche-team seieren, som også betalte seg i et sammenlagtgull til Olsen, men Christian Krognes og hans BMW-team presterte å kjøre inn til en andreplass i sesongfinalen.
Dermed skjedde bragden som før sesongen ikke nødvendigvis hadde høyest odds; å få to norske førere på pallen. Fordi Krognes og teamkompisene Nick Catsburg og Mikkel Jensen i Walkenhorst Motorsport har hatt en krevende sesong totalt sett, så ble det ikke ikke mer enn en 16. plass sammenlagt i mesterskapet.
Spådde stor ulempe i regnvær
Men andreplassen på Kyalami-banen i Sør-Afrika ble en helt ekstraordinær opplevelse.
– Aldri før har en andreplass smakt så godt. Dette føltes som en seier. Og selvfølgelig blir det ekstra kult når jeg kan stå på pallen med Dennis. Vi er kanskje ikke den største racingnasjonen, så det å ha to nordmenn øverst på pallen i denne sammenhengen, det er stort, sa Krognes til Parc Fermé dagen etter av sølvmedaljen var et faktum.
De har én av de eldste bilene på startfeltet, og Krognes har selv uttrykt at bilen kan ha mang en akilleshel så vel som fordeler utifra elementer som for eksempel værforhold og banekarakter. Banen i Sør-Afrika passet bilen bra, på papiret, mens Krognes hevder at de generelt har ulempe i regnvær.
Elektronikken slått ut av regnet
At regnværet da skulle komme når de hadde en sterk pallplassering i lomma virket derfor å være en strek i regninga. Bedre ble det ikke av at bilen delvis begynte å ta kvelden mens de kjørte rolig bak sikkerhetsbilen helt mot slutten.
– På en eller annen måte, så kom det så mye vann i bilen at det ødela mye av elektronikken. Først hadde vi ikke dashboard, så Mikkel måtte kjøre i piten uten å vite hvor fort han kjørte. Så resatte vi bilen, og gjorde dette flere ganger, og for hver restart så dukket det opp nye problemer. Plutselig var vi låst på pit-limiteren, og plutselig hadde vi ikke noe motormapping-muligheter. Men å kjøre på default-mappingen var ikke så utslagsgivende med tanke på alt regnet, sier Krognes videre.
Koden knakk de imidlertid der andre feilet. Dekktrykket traff de blink på under løpet, noe mange andre bommet på. Dermed fungerte bilen knirkefritt den siste drøye halvtimen hvor de fikk grønnflagg. Nick Catsburg kjørte som en helt og brakte bilen inn til en andreplass.
Godt løpsoppsett
I mellomtiden hadde Krognes også levert strålende kjøring på sine to stint. Han fikk både smake på ledelse og sette løpets raskeste rundetid en periode, noe også Dennis Olsen gjorde. En analyse av «The B Pillar» viser at Krognes var den tredje raskeste og mest stabile ute på banen ved å regne ut gjennomsnittstiden av hans 20 raskeste runder.
Krognes var også for det meste i duell med Porsches startnummer 31, som var bilen til Olsen - selv om nordmennene som oftest kjørte i hvert sitt stint.
– Vi fikk bra flyt med en gang, og vi hadde ikke forventet det etter kvalifiseringen. Der lå vi bakpå, men vi fokuserte på å sette opp en bil som fungerer bra i løp. Det er jo gjerne stor forskjell på løp og kvalifisering når det kommer til oppsett. Men jeg merket at vi hadde fart, og det var bare å plukke plasseringer. Alle sammen på bilen hadde bra fart, og avslutningen til Nick var bare helt sinnssyk, sier Krognes.