Slik klarte Porsche å slå Formel 1-rekorden med sin LMP1-bil

Mer enn syv tideler raskere enn Lewis Hamilton og 12 sekunder raskere enn sin egen klasse.

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Det var sterke følelser i sving da Porsche Motorsport bestemte seg for å se hva deres LMP1-bil er kapabel til på belgiske Spa-Francorchamps om man fjerner alle restriksjoner som WEC-regelverket medfører.

Mandag 9. april 2018 forbli en stor dag i Porsche Motorsports historie. (Foto: Porsche AG)

Det var sterke følelser i sving da Porsche Motorsport bestemte seg for å se hva deres LMP1-bil er kapabel til på belgiske Spa-Francorchamps om man fjerner alle restriksjoner som WEC-regelverket medfører.

Porsche har som kjent trukket seg ut av VM i langdistanseracing, og de ville markere slutten på denne æraen ved å utfordre Lewis Hamiltons pole position-tid fra i fjor, på 1:42,553, som er den raskeste runden som noen sinne er kjørt på denne syv kilometer lange banen.

1:41,770

Den rekorden stod altså til mandag denne uken. Der klarte Porsche Motorsport, med 2016-verdensmeter Neel Jani bak spakene, å slå tiden med over syv tideler. Den nye rekorden rundt Spa-Francorchamps lyder nå på 1:41,770.

– Målet vårt var å vise Porsche 919 Hybrid sin kapasitet når vi letter på restriksjonene som kommer fra regelverket til World Endurance Championship, sier LMP1-sjef Andreas Seidl.

Det er forøvrig uenigheter om hva som telles som banerekord, ettersom offisielle banerekorder egentlig skal settes i løp ifølge flere hold. Men det er på det rene at disse syv kilometerne i Belgia aldri har vært kjørt raskere, og det ikke av en Formel 1-bil denne gangen.

Selvfølgelig en stor fjær i hatten for Porsche Motorsport.

– Denne ekstra suksessen er et resultat av LMP-teamets knallharde jobbing, og dette er en stor dag for ingeniørene. Man må gratulere Neel og resten av mannskapet for å klare dette. Alle seks LMP1-førere fra 2017 har bidratt til dette prosjektet, sier en overlykkelig teamsjef.

Snittfart på 245 kilometer i timen

De hadde virkelig «biffet» opp bilen med alt av hva de kunne klare. Med 1200 hestekrefter, redusert vekt og kraftere aerodynamikk-pakke basert på deres 919 Hybrid.

De hadde i tillegg utstyrt en DRS-innretning på både front- og bakvingen, og toppfarten på Kemmel-strekka lyder på intet mindre enn nesten 360 kilometer i timen. Snittfarten rundt banen blir da på 245 kilometer i timen.

– Denne bilen er brutalt imponerende. Definitivt den raskeste bilen jeg noen sinne har kjørt. Grepet ga en helt ny dimensjon, det var ikke noe jeg klarte å se for meg på forhånd, sier rekordsjåføren Jeel Jani.

Powered by Labrador CMS