Slik klarte Porsche å slå Formel 1-rekorden med sin LMP1-bil

Mer enn syv tideler raskere enn Lewis Hamilton og 12 sekunder raskere enn sin egen klasse.

Publisert

Det var sterke følelser i sving da Porsche Motorsport bestemte seg for å se hva deres LMP1-bil er kapabel til på belgiske Spa-Francorchamps om man fjerner alle restriksjoner som WEC-regelverket medfører.

Mandag 9. april 2018 forbli en stor dag i Porsche Motorsports historie. (Foto: Porsche AG)

Det var sterke følelser i sving da Porsche Motorsport bestemte seg for å se hva deres LMP1-bil er kapabel til på belgiske Spa-Francorchamps om man fjerner alle restriksjoner som WEC-regelverket medfører.

Porsche har som kjent trukket seg ut av VM i langdistanseracing, og de ville markere slutten på denne æraen ved å utfordre Lewis Hamiltons pole position-tid fra i fjor, på 1:42,553, som er den raskeste runden som noen sinne er kjørt på denne syv kilometer lange banen.

1:41,770

Den rekorden stod altså til mandag denne uken. Der klarte Porsche Motorsport, med 2016-verdensmeter Neel Jani bak spakene, å slå tiden med over syv tideler. Den nye rekorden rundt Spa-Francorchamps lyder nå på 1:41,770.

– Målet vårt var å vise Porsche 919 Hybrid sin kapasitet når vi letter på restriksjonene som kommer fra regelverket til World Endurance Championship, sier LMP1-sjef Andreas Seidl.

Det er forøvrig uenigheter om hva som telles som banerekord, ettersom offisielle banerekorder egentlig skal settes i løp ifølge flere hold. Men det er på det rene at disse syv kilometerne i Belgia aldri har vært kjørt raskere, og det ikke av en Formel 1-bil denne gangen.

Selvfølgelig en stor fjær i hatten for Porsche Motorsport.

– Denne ekstra suksessen er et resultat av LMP-teamets knallharde jobbing, og dette er en stor dag for ingeniørene. Man må gratulere Neel og resten av mannskapet for å klare dette. Alle seks LMP1-førere fra 2017 har bidratt til dette prosjektet, sier en overlykkelig teamsjef.

Snittfart på 245 kilometer i timen

De hadde virkelig «biffet» opp bilen med alt av hva de kunne klare. Med 1200 hestekrefter, redusert vekt og kraftere aerodynamikk-pakke basert på deres 919 Hybrid.

De hadde i tillegg utstyrt en DRS-innretning på både front- og bakvingen, og toppfarten på Kemmel-strekka lyder på intet mindre enn nesten 360 kilometer i timen. Snittfarten rundt banen blir da på 245 kilometer i timen.

– Denne bilen er brutalt imponerende. Definitivt den raskeste bilen jeg noen sinne har kjørt. Grepet ga en helt ny dimensjon, det var ikke noe jeg klarte å se for meg på forhånd, sier rekordsjåføren Jeel Jani.

Powered by Labrador CMS