Slik klarte Dennis å nullstille hodet da alt svartnet etter sprintløpet
Det er ikke ofte det koker over under hjelmen for Dennis Hauger, men mange års erfaring sørget for at han kunne kjøle seg ned på egenhånd. Samtidig fikk han seg en ny lærepenge i hovedløpet.
FORMEL 2: Det endte heldigvis godt etter en ny turbulent Formel 2-helg. Sjetteplassen under hovedløpet ga hans første poeng i Formel 2-mesterskapet etter tre løp med smultring på poenglista.
Han stabiliserte seg godt i feltet, var blant de aller siste som gikk inn i pit med bare fem runder igjen hvor han skiftet fra de harde dekkene til de myke.
– Dristig strategi
Forspranget var likevel for langt opp etter pitstoppet til at han kunne kjempe om noe bedre enn en sjetteplass, selv om han var farlig nær femteplassen på den aller siste runden.
– Det ble ikke seier, men et greit resultat, er Haugers første ord til Parc Fermé når vi ber ham oppsummere totalopplevelsen.
– Ikke minst var det masse nyttig erfaring å ta med seg fra i dag. Jeg er jo fortsatt i en lærefase i Formel 2, sier Hauger videre.
– Dere ventet svært lenge med å gå i pit? Var det for å satse på en sikkerhetsbil og kunne ha bedre dekk og lettere bil til en sluttspurt, eller hva var strategien egentlig?
– Begge deler, egentlig. Det var en dristig strategi, men jeg syns det er helt greit at vi prøvde på det, sier Hauger, vel vitende om at teamkompis Jehan Daruvala endte på en tredjeplass fra 14. startspor etter et litt mer konservativt og sikkert valg på strategien.
Krevende start på karrieren
Men mye av helgen handlet om sprintløpet lørdag. Så vi må ta et lite tilbakeblikk.
Før søndagens hovedløp skulle en tro at det liksom ikke vil seg helt for Dennis Hauger i starten på sin Formel 2-karriere. Sesongstarten i Bahrain ble preget av et par enkle feil fra hans side, både under tidstapet i siste sving på kvalifiseringen og kvelingen av motoren som sørget for pit-start i hovedløpet.
Likevel skulle Bahrain-helgen likevel bli husket for pitstop-fadesen i hovedløpet som ødela alle sjansene for Hauger til å ta poeng etter svært vellykket opphenting fra bakerste posisjon i starten. En generaltabbe fra teamet som ga ham grønt lys før venstre fremhjul var ordentlig satt på sendte ham på bruttlisten, og nederlaget var et faktum.
Så skulle man kanskje tro at det skulle mye til å overskygge dette. Men lørdagens opplevelse i Saudi-Arabia skulle nok på mange måter overgå dette. Etter hell i uhell fra kvalifiseringen, hvor 11. plassen endte med 10. plass etter en Jack Doohan-disk, så fikk han beste startposisjon ettersom sprintløpet snur om på de ti beste fra kvalifiseringen.
Hauger tok starten og kontrollerte ledelsen i de rundene han fikk være i ledelsen. Men så skjedde denne enorme misforståelsen mellom løpsledelse, team og fører som nå er viden kjent. Teamet er klare på at løpsledelsen ga en muntlig beskjed som var stikk i strid med signalene på banen, med tanke på at pit-inngangen gikk fra å være en obligatorisk gjennomfartsåre under sikkerhetsbil, til å bli stengt grunnet krasjen mellom Doohan og Logan Sargeant rett ved pit-inngangen.
– Helt mørkt
19-åringen lyttet til teamet og løpsledelsen framfor å ta avgjørelsen selv basert på banesignalene. Han fikk deretter svi for dette - da de formelle reglene er klare på at kjøring i stengt pit betyr en 10-sekunders stop-and-go-straff.
Nederlaget var et faktum, og det kokte hos både Dennis og teamet. Løpsledelsen fikk all skyld, men så lenge kommunikasjonen ikke var loggført og dokumentert, så kunne ikke juryen gjøre annet enn å lene seg på bevisene som forelå, og det sterkeste beviset var altså at Dennis kjørte i strid med skiltene på banen.
– Jeg vet ikke hva løpsledelsen har imot meg. Det er helt mørkt. Det virker ikke som noe skal gå riktig denne sesongen. Man blir tom for ord når man ikke vet hva som skjer engang. Jeg gjorde bare som jeg fikk beskjed om, sa en svært nedstemt, men også forbannet Hauger på TV-intervjuet like etterpå.
En tung opplevelse for Dennis, spesielt fordi dette spolerte høyst reelle seiersmuligheter. Trøsten ble at han fikk tatt sine første poeng på søndag, selv om kvalifiseringsresultatet gjorde det mer krevende å komme seg opp i feltet fra starten - til tross for at han viser et løpstempo på høyde med de aller beste.
– Gikk lettere enn jeg trodde
Derfor lurte vi på hvordan hodet var på plass igjen etter at han opplevde karrierens aller største nedtur gjennom alt som skjedde på lørdag.
– Det gikk greit nok. Det var så «crazy» hele greia at det egentlig gikk lettere enn jeg trodde å legge det bak meg. Jeg har lært for flere år siden at man til slutt kommer til et punkt hvor det er veldig viktig å bare være ferdig med det som er historie. Spesielt når man har et løp dagen etter, slår 19-åringen fast.
– Hvordan vil du oppsummere lærdommen etter to løpshelger?
– Det er godt å være ferdig med to baner hvor jeg aldri har kjørt løp før. Særlig denne banen her i Jeddah hvor det går styggfort. Jeg har lært masse, sier Hauger.
Trodde han gikk rett i muren
Og apropos læring, så skulle han ikke komme unna hovedløpet unna en aha-opplevelse hvor han slapp med skrekken. Etter en vellykket tur i piten, endelig, satte mange hjertet i halsen da vi stå blårøyken stå fra framdekkene på vei ut av pit.
Veien til muren var kort, og de iskalde dekkene gjorde at Hauger låste opp mye enklere enn hva han først trodde. Samme eksempel skjedde også med et par andre førere på vei ut av pit, men heldigvis var det ingen som endte med å bryte løpet her.
– Jeg trodde jeg skulle treffe muren. En skikkelig lærepenge, og en viktig påminnelse om hvor glatt det er med kalde dekk, slår han fast.