Slik jobber Martinius for å mestre Formel 3-bilen
I sesongstarten viste Martinius Stenshorne et godt løpstempo, men kvalifiseringen gjorde sitt for at det ikke ble noen poeng i Bahrain. Siden den gang har han jobbet på flere fronter for å finne ut av den nye bilen han nå er i ferd med å bli vant til.
FORMEL 3: Martinius Stenshorne gjør seg denne uken klar til sin andre løpshelg i Formel 3. Denne gangen er det i Australia nordmannen skal kjempe om poeng.
Om han skulle plukke poeng denne helgen blir det hans første i mesterskapet. I debuthelgen i Bahrain ble veien for lang frem til poengene etter at det kun ble en 22. plass i kvalifiseringen. Eller som Stenshorne fortsatt kaller det etter en lang gokart-karriere: tidkjøringen.
– Det var jo tidkjøringen som var det største problemet. Det er vanskelig å kjøre seg opp når man starter så langt bak som jeg gjorde. Men jeg hadde ganske ok løp og fikk kjørt forbi noen, så det var jo greit, forteller Martinius Stenshorne til Parc Fermé.
Naturlig nok er det også kvalifiseringene som i stor grad har vært og fortsetter å være et viktig fokusområde.
– Det er bare det å bli vant til hvor «limiten» er på bilen. Når man ikke har kjørt så mye er det ikke lett å vite helt hvor grensa går. Men det er det som vi kommer til å jobbe videre med nå for å prøve å få litt bedre tidkjøring, slår han fast.
Testet mer
Av alle tingene som nå er nytt for Hokksund-gutten er det foreløpig det å kjøre med en bil som har såpass mye mer downforce, eller marktrykk som det heter på godt norsk, som er den største utfordringen.
Det har han helt konkret jobbet med ved å hoppe inn i en Euro Formula-bil under en to dagers test i Barcelona forrige uke.
– Det er det jeg føler at jeg må jobbe mer med, å bli vant til mer «downforce». Den bilen har veldig mye av det, så jeg fikk kjørt et par dager der for å bare bli mer og mer vant til det, forteller Stenshorne som ved flere anledninger har benyttet muligheten til å teste andre biler mellom slaga de siste månedene.
En annen endring på bilen som unggutten må bli vant til er å kjøre med DRS. I Bahrain ga det mer effekt enn forventet.
– Det var ganske gøy å kjøre med DRS. Det er jo litt mer ting man må tenke på, men det gjorde egentlig større forskjell enn jeg hadde forventa, og det ene sekundet frem til han foran var også litt mindre enn jeg hadde forventa. Men det var gøy, og det er fint å ha det for forbikjøringer. Også er det så klart litt verre hvis du er den som er foran da. Men ja, det var ganske gøy å ha første løp med DRS.
En endring han derimot ikke har blitt påvirket av i spesielt stor grad er at han nå er en del av et større sirkus, ettersom løpene kjøres sammen med både Formel 1 og Formel 2.
– Nei, det føles faktisk som en ganske vanlig løpshelg. Det var ikke så mye folk du ser jo ikke engang Formel 1-paddocken deres så man merker egentlig ikke så veldig mye til at man er på Formel 1-løp.
Helt ny bane
Hokksund-gutten reiste ned til Australia allerede helgen før for å akklimatisere seg og vende seg til en ny døgnrytme. Før han satte kursen «down under». Mellom testing av Euro Formula i Spania og avreise til Australia rakk han også en tur innom Hitech-teamet for å få inn litt simulatortrening.
Jobben i simulatoren kan vise seg å være spesielt avgjørende før akkurat denne helgen. Stenshorne har som de andre rookie-førerne i mesterskapet ikke kjørt på gatebanen i Melbourne før, og med få dekksett og lite treningstid tilgjengelig har han ikke all verdens av muligheter til å gjøre seg kjent med banen før tidene begynner å gjelde i kvalifiseringen.
– Det gjør det jo litt vanskeligere så klart. Jeg håper vi kjører litt flere runder i treningen enn vi gjorde i Bahrain, for da ble det jo bare to runder.
Mens det ble en poengløs helg i Bahrain for Stenshorne sikret hans erfarne teamkamerat Luke Browning seieren i hovedløpet. Selv er Stenshorne glad for at teamet fikk bilen til å fungere bra i sesongstarten, og han håper å være nærmere sin britiske teamkamerat denne gangen.
– Jeg har jo så klart fordelen av at jeg kan sammenligne data med han. Også er jo det bare det å vite at bilen fungerer da. Jeg var jo ikke så langt bak på testing, så jeg vet jeg kan klare å være nærmere enn det jeg var nå. Det blir bare det å jobbe på videre, slår han fast.
– Hva vil du være fornøyd med i Australia?
– Som vanlig har jeg ikke satt meg noen mål, men jeg håper jo på at det går litt bedre enn i Bahrain, avslutter Stenshorne.