Aktiviteten er høyere enn noen sinne på Arctic Circle Raceway etter at det enorme motoranlegget ved polarsirkelen har fått en real oppussing de siste par årene.

Slik holder Stian tøylene i det nyoppussede anlegget

Det er blitt «freshere» enn noen gang og aktiviteten har det siste året tatt seg kraftig opp i Mo i Rana.

Publisert

RACING: Og da er det viktig at noen holder i tøylene. Og den oppgaven er det Stian Gulla som nå har hatt et drøyt års tid etter at motoranlegget ved polarsirkelen har fått sin rennessanse.

RACING: Og da er det viktig at noen holder i tøylene. Og den oppgaven er det Stian Gulla som nå har hatt et drøyt års tid etter at motoranlegget ved polarsirkelen har fått sin rennessanse.

– Det har vært veldig travelt i sommer, for å si det sånn. Det er litt sånn, særlig med en sein vår og mye snø i vinter, at det ble bart ganske seint. Så da har sesongen blitt veldig intensiv. Vi har aktivitet nesten hver dag gjennom sommeren og det ene arrangementet har avløst det andre. Det har aldri før vært så mye aktivitet her, sier Gulla til Parc Fermé.

Som nevnt i hovedreportasjen så har altså Arctic Circle Raceway nærmest ligget i brakk. Foruten å ha vært et samlingssted for motorsyklister, så har det på bilfronten vært dødt i 15 år før det etter koronapandemien nå har begynt å skje ting på anlegget igjen.

Det er takket være den lokale næringslivsprofilen, GT-raceren og da følgelig primus motor Wiggo Dalmo sammen med en større gruppering som gikk inn på eiersiden av baneanlegget. Oppussingskostnadene har ligget på nærmere 50 millioner kroner.

Mye positiv energi

Og for en lokal tilhenger som Gulla varmer det hjertet å se at deres storanlegg nord for sentrum av Mo i Rana blomstrer opp som aldri før. Selv har han også tidligere hatt en rolle som driftsleder ved anlegget.

– Lokalt har det vært så mye mer positiv energi rundt banen. Også har det poppet opp en del lokale førere igjen. Folk kjøper biler og ser at det går an å holde på her. Og det merkes, sier Gulla, som naturlig nok også har et godt personlig forhold til banen han har ansvaret for den daglige driften av nå.

Vi jobber hele tiden med å forbedre oss! Denne gangen er det banen som får seg ett løft.😃 Samtlige curbes skal...

Posted by Arctic Circle Raceway on Monday, October 24, 2022

– Jeg har sjøl brukt banen helt tilbake til 2004. Den gang var jeg 18 år. Vib rukte den viaa sommertreffene, som en del av Gatebil. Men det blir ren hobbybruk for å ha det artig. Samboeren min har dessuten vokst opp i området her, og bestefaren hennes var vaktmester på anlegget i den perioden, sier Gulla.

Riktignok er ikke motorinteressen dårlig lokalt, selv om deres «hovedanlegg» har ligget dødt for de bilinteresserte i et tosifret antall år. Røssvoll Motorstadion, stedet hvor det ironisk nok startet med baneracing tilbake til 70-tallet.

– Uforklaring

Anlegget rett ved den lokale flyplassen er siden blitt et godt anlegg for de lokale bilcross- og rallycrossførerne, men når det gjelder baneracing er det kun Rudskogen og Vålerbanen som inntil helt nylig har vært de eneste tilgjengelige mulighetene, også da helt fram til Motorcenter Norway i Sokndal ble åpnet i fjor.

Når aktiviteten nå er tilbake, så ser likevel Gulla tilbake på hvorfor det plutselig ble dødt med bilkjøring der oppe. Han skjønner den dag i dag egentlig ikke helt hvorfor.

– STCC-rundene gikk jo økonomisk dårlig etterhvert, da de baserte seg på å selge billetter og få mye publikum. Det stoppet vel litt den biten, men det burde ikke stoppet bilracingen for det. Så hvorfor det aldri kom igang igjen, om det har noe med mangel på engasjement eller mangel på en lokal klubb.. Nei, det er litt uforklarig at det ble slik det ble, slår han fast.

Powered by Labrador CMS