Martinius Stenshorne fortsetter sin Formel 3-sesong denne uken.

Slik har Martinius jobbet for å være best i Bahrain

Forberedelsene er unnagjort - nå er det igjen klart for løp. Martinius Stenshorne har et godt utgangspunkt å bygge videre på i Bahrain. 

Publisert

FORMEL 3: Det har gått nesten måned siden sist. Denne helgen fortsetter Formel 3-sesongen i Bahrain, og Martinius Stenshorne er naturlig nok på plass. 

Når Parc Fermé ringer er unggutten en tur hjemom i Norge før avreise til Bahrain, men han har brukt langt mer tid i sitt nye hjemland England og i nettopp Bahrain. Alt for å forberede seg best mulig til de kommende løpene i Formel 3. 

Understyring

Siden åpningshelgen i Australia har Martinius og de andre Formel 3-førerne vært i aksjon i en tredagers test i Bahrain. Der har Hitechs fokus vært å finne en bedre balanse i bilen. 

Testen ble dog avsluttet med en liten nedtur med problemer med for mye understyring. 

– Dag 1 var ganske bra, dag 2 var helt ok også slet vi litt mer på dag 3 med understyring, sier Stenshorne til Parc Fermé,

Martinius Stenshorne har tre testdager i banken fra Bahrain.

– Banen ble bedre og bedre, så da fikk vi bedre feste bak, og da ble det mer og mer understyring, fortsetter han. 

Men ettersom Martinius nå er bosatt nær Hitechs fabrikk i England har de hatt tid til å jobbe med oppsettet på simulatoren siden den gang. 

– Jeg har vært på simulatoren og prøvd litt nye oppsett så jeg håper at vi har funnet en god balanse på det.

På rene rundetider var ikke Stenshorne i toppen, men det er det en grunn til. Teamet prioriterte å sette raske tider når banen var relativt varm for å tilnærme seg forholdene de kan møte i fredagens kvalifiseing. 

– På morgenen og på slutten av dagen når banen var best satte de andre på nye dekk mens vi gjorde det når det var litt varmere. Og folk kjører jo med forskjellige dekkblandinger og ditten og datten.

Trident på topp

Martinius Stenshorne henger på i gullkampen i Formel 3.

Sesongstarten i Australia var i det hele tatt vellykket. I sprintløpet hindret sikkerhetsbilen en kamp om seieren, og i hovedløpet kunne utgangspunktet vært bedre uten rødflagg i kvalifiseringen. Uansett er Stenshorne nummer fem, med godt heng på ledende Rafael Camara. 

– Vi hadde så klart håpet på å være litt høyere i hovedløpet, men det var uansett ganske bra, konkluderer Stenshorne. 

Foreløpig er det altså nevnte Camara som har vært best, og Martinius tror selv at Trident er et steg foran de andre basert på det vi fikk se i Australia. Men basert på tidligere resultater er det lov å vøre optimistisk på Hitechs vegne, selv om ting endrer seg litt med nye biler. 

– I Melbourne er de alltid gode, men vi får se nå som vi kommer til Bahrain. Dette har vært en bane Hitech har pleid å være ganske god på med den gamle bilen, uten at det betyr at det kommer til å være sånn med den nye bilen. 

Nevnte Camara, som forøvrig er en del av Ferraris junior-akademi, er en fører Stenshorne slo i FRECA. Det gjenstår å se om Trident-føreren har samme tempo i Bahrain, eller om Stenshorne kan blande seg inn i gullkampen. 

– Vi som følger med på deg og din karriere kan jo fort tenke at dette er en fører du kan slå siden du har gjort det før..

– Det er jo alltid sånn det er. Sånn var det for eksempel i Formel 4 også, at man kunne tenke sånn. Og i fjor også selv om bilen kanskje var rask men at den ikke passet meg, men det handler bare om å jobbe så mye vi kan med teamet for å komme på samme nivå. Jeg var ganske happy med bilbalansen i Melbourne, og på simulatoren nå kjennes det ganske bra ut så vi får håpe at vi kan slå de, avslutter Martinius. 

Powered by Labrador CMS