Slik har Formel 1-dramaet utspilt seg i kulissene denne sommeren
Nå starter høstsesongen i Formel 1. Men i mellomtiden tar vi et tilbakeblikk på alt som faktisk har skjedd i den månedslange sommerpausen.
FORMEL 1: Silly season har vært nettopp det. Silly. Og med en vel gjennomført sommerferie er Formel 1-sirkuset endelig godt plassert i paddocken på Spa-Francorchamps-banen i Belgia. Hvis du har lagt under en stein de siste to til tre ukene skal vi oppsummere.
Oscar Piastri sagaen
Formel 1-verden møtte nyheten om at Sebastian Vettel trekker seg fra sporten med sjokk og vantro. Fernando Alonso på sin side så en mulighet for å gjøre et stikk i siden på sin nåværende arbeidsgiver. Alonso var misfornøyd med kontrakttilbudet han mottok fra Alpine, og til teamets store overraskelse ble det kunngjort at spanjolen skal kjøre med Aston Martin fra neste år.
– Han ønsket åpenbart en lengre kontrakt, uavhengig av hvordan han presterer. Og det lå litt i kjernen at vi ønsket én-pluss-én, i stedet for to-pluss-én eller tre-pluss-én, eller tre år, sier Alpine-teamsjef, Otmar Szafnauer til Autosport.
Men Alpine fryktet ikke. De hadde jo nåtidens mest ettertraktede juniorfører. Eller?
Nei. Det viste seg at Alpine var litt for trygge på at de ville beholde Alonso, og en klausul i kontrakten til Oscar Piastri tillot han å prate med andre team og gjøre avtaler for neste år. Sjokkbølgene fra Vettels Formel 1-exit strekker seg dermed til et nytt team, McLaren.
Det har ikke vært noen hemmelighet at Piastri og hans manager Mark Webber, har jobbet med å sikre han et sete hos McLaren-teamet. Problemet er bare at setet var opptatt av Daniel Ricciardo, som også hadde en flerårskontrakt med teamet. Det nyeste leddet i denne historien er derimot at Ricciardo vil trekke seg fra teamet etter 2022.
Volkswagens inntog
Overskygget av Oscar Piastri sagaen er Volkswagen sitt forsøk på å innta Formel 1-sirkuset med to av sine merker, Audi og Porsche. Omtalt av mange som en av motorsportens dårligste holdt hemmelighet, sies det at VW-gruppen har ventet på lanseringen av det nye motorreglementet som vil innføres i 2026.
— VWs styrevedtak er at om det nye tekniske regelverket møter kriteriene, så har de et mandat å gå inn i Formel 1, sa Helmut Marko til Autosport etter Ungarn Grand Prix.
Porsche på sin side er planlagt å ha et tett samarbeid med Red Bull i minst ti år. Dette ble avdekket etter at de to partene måtte rapportere inn sine samarbeidsplaner til konkurransetilsynet i 20 land utenfor Europa. I Marokko er slike dokumenter underlagt publiseringsplikt når de blir godkjent.
Der ble det også kjent at en formel offentliggjøring ville skjedd 4. august. Mer nylige dokumenter fra de samme myndighetene sier derimot nå at en offentliggjøring ikke vil skje før 30. august.
I mellomtiden har Audi også kunngjort fredag at de kommer inn i Formel 1 fra og med 2026, samtidig som Alfa Romeo og Sauber avslutter sitt samarbeid etter 2023-sesongen.
Ha det bra, Spa?
Mange fans frykter at dette vil bli deres siste møte med den legendariske Spa-banen. Baneanleggets kontrakt med Formel 1 utgår etter denne sesongen, og mange tegn tyder på at en av publikumsfavorittene er på vei ut døren til tross for en større oppgradering av anlegget.
Bakgrunnen er at flere nye løp ryktes å innta neste års kalender. For eksempel er det planlagt en retur til Sør-Afrika på Kyalami-banen, et nytt Grand Prix-løp i Las Vegas og et gjensyn med koronautsatte Kina Grand Prix.
Det er bare løpet i Las Vegas som til nå er bekreftet for neste år. Med andre ord er det mulig at Spa kan bli en erstatter om ikke Sør-Afrika eller Kina klarer å komme på banen.
— Jeg kan ikke si så mye om det, fordi det pågår enda diskusjoner og en formalisering gjennom den internasjonale motorsportforsamlingen med FIA. Men du så aldri noe fra meg som sier at dette er siste året i Belgia, sa Formel 1-sjef Stefano Dominicali til Motorsport.com.
Videre mener Dominicali at tradisjonelle baner som ikke har den samme finansielle støtten som mer moderne Grand Prix-baner har fortsatt har Formel 1s fulle respekt.
— Det du vil se er at dette vil bli respektert, ikke bare i år, men også i fremtiden. Angående Belgia så diskuteres det enda, fortsetter han.
Turbulente forhold
Spa har en historie med vanskelig værforhold. Ofte varierer været gjennom et løp, noen ganger regner det i én sving av banen mens det er tørt i andre, og i fjor regnet like greit hele løpet vekk.
I år kan det derimot se ut til å bli en litt mer behagelig opplevelse, både for fansen og for førerne. I følge Yr.no er det spådd mest regn under fredagens kjøring. Verst ser det ut til å bli for den første fritreningen og Formel 3-kvalifiseringen.
Noe regn er også spådd på lørdagen, men prognosen fra Yr i skrivendestund antyder at det kun vil bli mellom 09:00 og 11:00. På søndag er det meldt fint vær, og etter alt å tyde vil nok ikke farsen fra fjoråret gjenta seg.
Nordmenn i aksjon
Belgia Grand Prix markerer ikke bare slutten på sommerferien. Det markerer også starten på nok en «trippel-header». Tre løp på tre uker skal kjøres i Formel 1, Formel 2 og de siste løpene i Formel 3 og Porsche Supercup.
Som vanlig er det Dennis Hauger som skal ut å ratte Formel 2-bil denne helgen i Prema-teamet. Roar Lindland skal forsøke å sikre Pro-Am-mesterskapet i årets sesong og revansjere andreplassen fra i fjor.
— Vi har jobbet hardt med å komme oss på toppen av ting og tilbakestille oss over sommerferien. Vi er motiverte og selvsikre på at vi kan komme oss tilbake til trofeene. Vi må bare jobbe hardt og ta det løp for løp, sier Hauger til Autosport.