Slik har du aldri sett NASCAR før – sporten går gjennom helomvending for første gang på nesten ti år
NASCAR er ikke akkurat kjent for å henge på relevant bilteknologi men med det nye regelverket som ble innført i år ser sporten den største teknologiske forvandlingen på mange år.
NASCAR: I morgen kveld er det endelig sesongåpning i NASCAR da det grønne flagget vaies for Daytona 500. Løpet omtales som motorsportens «super bowl» og er ett av de mest intense løpene man vil finne på en NASCAR-kalender.
Banen er kategorisert som en «super speedway». Det betyr at den er over 4 kilometer lang og svingene har en vinkel på over 30°. Etter mange stygge ulykker på banen i slutten av 1980-tallet, besluttet NASCAR å strupe motorene for å få ned gjennomsnittshastigheten.
Det har resultert i at alle løp etter 1987 blir kjørt med biler samlet i store klynger, eller pakker som det ordrett oversettes til. Det gjør at løpene blir veldig likt til det man ser i for eksempel «Tour de France» der rytterne er avhengig av hverandre for å kunne komme til mål.
«Big one»
Siden bilene strupes så kraftig for disse løpene er førerne avhengige av å ligge tett i tett og i noen tilfeller faktisk fysisk dytte bilen foran seg for å få høyere toppfart. Med en snittfart på 290 km/t gir det ikke mye marginer for feil.
Synonymt med NASCAR-løp på «super speedways» er store krasj. Du har sikkert sett klipp på YouTube der én bil blir slengt sidelengs, bare for så å ta med seg resten av feltet. Dette skjer så ofte at NASCAR har kommet opp med et eget utrykk for disse ulykkene, «big one».
Det finnes ingen fasitsvar på hvor mange biler som må være involvert i en slik ulykke for at det skal defineres som en «big one», men la oss si at det ikke er uvanlig at minst 15-20 biler er med i en slik ulykke før det blir sett på som en «big one».
Ny generasjon
NASCAR har også gjennomgått sin største tekniske evolusjon siden 2013. «Next Gen»-bilen som den nye generasjonen er oppkalt, introduserer for første gang uavhengig hjuloppheng, sekvensiell femtrinns-girkasse og nye felger med senterbolt til sporten.
Karosseriene vil også bli bygd med komposittmaterialer fremover, noe NASCAR begynte med allerede i 2020 i sin Xfinity-serie (kan sammenlignes med F2 journ. anm.). Det skal i teorien gjøre bilene lettere og tryggere ved ulykker samtidig som det er mer relevant med moderne bilteknologi.
Det vil by på nye utfordringer og siden tidligere oppsett blir irrelevante, må alle teamene belage seg på å starte helt på nytt. Det vil nok gjøre at noen team som kanskje ikke har fått det helt til i det siste, muligens vil kunne hevde seg bedre med toppteamene.
– Du endrer måten du kjører på, du endrer måten du forbereder deg til løp på. Strategiene og depotstopp, måten du setter opp bilen og hvordan vi trener kommer til å bli annerledes. Man er nødt til å være en elev av sporten, sier tidligere mester Joey Logano til USA today.
Endringene skal også gjøre bilene mer håndterlige rundt tradisjonelle baner. NASCAR har i de siste årene byttet ut oval-løp med ombygde ovaler som blir omdøpt til såkalte «rovals» (en kombinasjon av ovalbane og tradisjonell bane journ. anm.), og blant annet lagt til en forkortet versjon av Circuit of the Americas i kalenderen sin.
Kan bli veldig jevnt
Årets NASCAR sesong vil by på action for alle motorsport fans. Mest vil de appellere til gruppen som foretrekker oval-løp, men også de som er størst fan av baner som går litt til høyre vil få dekt sine behov.
Med nye regelendringer vil nok NASCAR se sitt tetteste mesterskap på mange år. Og med introduksjonen av «The Chase»-formatet de startet med i 2014, kan man garantere at mesterskapet ikke avgjøres før siste løp.
Jokerløpet i årets sesong blir uten tvil på en oval, men ikke på asfalt. I fjor bestemte NASCAR seg for å bygge om Bristolbanen og dekke den med leire. Dette gjorde de fordi de ønsker å returnere mer til røttene av sporten som startet med løp på ovaler av leire.