Rallykjøring i «Lyckliga gatan» er neppe noe mange hadde sett for seg som en realitet. Men det skjedde altså under fredagens kjøring i Höljes, med et stjernespekket startfelt i rallyklassene.

Slik gikk det under førpremieren med supportløp og rallysprint

Flere norske deltakere var i aksjon under andre interessante kategorier og formater før VM og EM braker løs i Höljes denne helgen.

Publisert

RALLYCROSS: For på fredagens tidsskjema var det supportløp i supernasjonal, Supercar Lites og crosskart - i tillegg til en stor nyvinning hos Höljes med en innlagt rallysprint både på motorbanen inkludert en liten ekstra sløyfe opp «Lyckliga gatan».

RALLYCROSS: For på fredagens tidsskjema var det supportløp i supernasjonal, Supercar Lites og crosskart - i tillegg til en stor nyvinning hos Höljes med en innlagt rallysprint både på motorbanen inkludert en liten ekstra sløyfe opp «Lyckliga gatan».

Og det ble absolutt en sportslig suksess og godt mottatt blant publikum med en ekstraordinær førpremiere før det braker løs lørdag og søndag. Attpåtil med god norsk deltakelse i de fleste klasser.

2 plass på THE MAGIC WEEKEND!🤩 Det har vært en kjempebra dag, etter kjørte omganger var jeg nr 2 før semifinalen👍🏼 Her...

Posted by Murstad Motorsport on Friday, July 5, 2024

Norsk pallplass i crosskart

For å ta supportløpene først, så hadde vi norske finalister i crosskart og supernasjonal. Thomas Eek Murstad ble beste nordmann med en andreplass i crosskart-finalen, med Aleksander Wiik på en fjerdeplass. Begge kom fra andre semifinale med hele fem av seks nordmenn. Emil Bujordet og Eirik Steinsholt røk ut, i tillegg til at Jens Hvaal også ble disket for å ha glemt å ta alternativsporet.

I Supernasjonal-klassen var det kun Espen Håkelia i sin Citroën Xsara som tok seg helt til finale, der han ble nummer fem. Andreas Israelsson i BMW tok finaleseieren. Kent Vigdal ble nummer fire i første semifinale, mens Kim Ove Leinum og Marius Solberg Hansen måtte brte. I andre semifinale, hvor Håkelia ble nummer to, røk Hans-Jøran Østreng og Terje Bredesen ut.

Nils Christian Haug var eneste nordmann som kjørte semifinale i Supercar Lites, men ble slått ut med en femteplass her. Finalen ble vunnet av svenske Casper Jansson.

Henning, Oliver og Olivia - med Petter på FaceTime - når bilsporten i Höljes står i begivenhetenes sentrum. Et klassisk slektstreff i Solberg-familien, med andre ord.

Rallysprint i «Lyckliga gatan»

Ellers var det altså knyttet stor spenning til rallysprinten, som ble delt inn i klassene for Rally2-biler og for historiske biler. Med mange store og prominente navn fra både norsk og svensk bilsport. Totalt to etapper skulle gjennomføres.

Sprinttraseen startet på motorbanen på ordinært vis, før de vendte før velodromsvingen, i retning alternativsporet og opp på «Lyckliga gatan» for en ekstra sløyfe. Deretter vendte førerne ned igjen mot velodromen og fullførte trassen gjennom siste sektor av motorbanen, inkludert det klassiske hoppet og målsvingen.

I Rally2-klassen ble det totalseier til Johan Kristoffersson, som fikk overraskelsesbesøk av Oliver Solberg som slang seg med i 12. time i stedet for å bare heie fram onkel Henning og fetter Pontus Tidemand. Tredjeplassen gikk til Ole Christian Veiby, men det fulgte altså enda flere spennende og interessante navn (se resultatliste nederst).

Sterke navn var det også å finne i klassen for historiske biler. Der var det Tobias Johansson som stakk av med seieren foran Mats Jonsson og Stig Blomqvist.

Her følger resultatlistene med totaltid/differanse, samt den enkelte etappetid over begge gjennomkjøringene:

Johan Kristoffersson på vei mot rallysprintseier, opp «Lyckliga gatan» etter en tur innom motorbanen. Til stor jubel for hjemmefansen, som fikk oppleve et nytt bilsportformat tett på kroppen denne helgen.

Rally2

1) Johan Kristoffersson, 3:58.787 (2:00.885 - 1:57.902)
2) Oliver Solberg, +1.244 (2:00.245 - 1:59.786)
3) Ole Christian Veiby, +1.745 (2:00.203 - 2:00.329)
4) Henning Solberg, +2.233 (2:01.495 - 1:59.525)
5) Dennis Radström, +4.623 (2:04.181 - 1:59.229)
6) Patrik Hallberg, +7.252 (2:05.024 - 2:01.015)
7) Isak Reiersen, +8.205 (2:05.174 - 2:01.818)
8) Pontus Tidemand, +8.444 (2:06.995 - 2:00.236)
9) Marcus Grönholm, +8.616 (2:05.078 - 2:02.325)
10) Patrik Sandell, +9.501 (2:05.305 - 2:02.983)
11) Andreas Bakkerud, +15.420 (2:09.039 - 2:05.168)
12) Calle Ward, +21.670 (2:17.893 - 2:02.564)
13) Fredrik Ahlin, +30.882 (2:24.281 - 2:05.388)

Den svenske bilsportlegenden Per Eklund i en Saab i den historiske rallyklassen under sprintløpet fredag.

Historisk

1) Tobias Johansson, 4:17.712 (2:09.521 - 2:08.191)
2) Mats Jonsson, +30.883 (2:15.733 - 2:13.937)
3) Stig Blomqvist, +35.809 (2:18.448 - 2:16.148)
4) Arne Radström, +37.025 (2:18.470 - 2:17.342)
5) Peter Friberg, +41.510 (2:17.146 - 2:23.151)
6) Janne Westlund, +43.817 (2:22.807 - 2:19.797)
7) Christer Hedlund, +52.096 (2:28.503 - 2:22.380)
8) Tim Liljegren, +1:04.862 (2:41.078 - 2:22.571)
9) Per Eklund, +1:47.750 (2:52.558 - 2:53.979)
10) Anders Hedström, 1 Lap (2:24.615 - 2:24.615)
Brutt) Bror Danielsson

Powered by Labrador CMS