Slik gikk det égentlig med Mads under første dag av Royal Rally
Mads Østberg har ikke snakket om noe annet enn høytrykkspiller gjennom fredagens etapper. Nå ville vi finne ut hvordan det égentlig hadde gått med Citroën-føreren.
RALLY: Alt startet med intervjuet etter SS1, showetappen torsdag kveld lagt tilrette av løpets hovedsponsor Bauhaus. Og det tyskbaserte varehuset som har gått tungt inn i markedsføringen av EM-runden klarte å gi Mads Østberg vann på mølla som har hatt sine ringvirkninger gjennom hele lørdagen etter etappene.
– Ja, de spurte meg om jeg likte å handle på Bauhaus. Ja, sa jeg. Og det som stod på handlelista nå var en høytrykkspyler, sier Østberg til Parc Fermé.
Gjennom fredagens etapper har han kjørt relativt OK, tatt i betraktning at hans Citroën C3 Rally2 tradisjonelt ikke er den mest konkurransedyktige på raske grusveier. I stedet ble det en gimmick at Østberg ønsket seg denne høytrykkspyleren fra Bauhaus dersom han hoppet lengst på Colin's Crest.
42 meter
Det ble med 42 meter, mot Hayden Paddon og Oliver Solbergs 44 meter hver. Men Østberg og stage end-reporterne ga aldri slipp på snakket om høytrykkspyleren, og etterhvert kastet rallyrival og nabo Eyvind Brynildsen seg også på.
– Jeg vil også ha en sånn. Slik at jeg får vasket vekk møkka fra naboen min, humret Brynildsen på en av etappene.
Og når dagen var over, hva møtte Østberg i paddocken? Jo - en høytrykkspiller. Selv om det likevel ikke ble det lengste hoppet.
– Så du fikk grinet til deg en i løpet av dagen?
– Jajaja. Det var ikke noe å grine seg til en gang. Så mye de har fått i dag, så var de mer enn fornøyde!
– Ja, for du har ikke fått betalt av Bauhaus, altså?
– Haha, nei. Eller jo - nå har jeg jo det, da!
– Hva er det neste på handlelista?
– Nei, nå må jeg vel gå for en robotgressklipper!
0,3 sekunder på kilometeren
Men - igjen fra spøk til side, la oss ta for oss Østbergs sportslige fredag. Syvende plass totalt, samtlige etappetider innenfor de ti beste, med en femtetid fra SS7 som sitt beste. Med andre ord ikke helt i nærheten av toppen, men «bare» 27 sekunder bak ledende Oliver Solberg, som igjen leder med bare 3,3 sekunder på Hayden Paddon.
Å være på syvendeplass med kun 0,3 sekunder på kilometeren bak norsk-vensken er noe Østberg er fornøyd med tatt forutsetningene i betraktning.
– Med tanke på hva vi har hatt mulighet til så har vi gjort det ganske optimalt. Så fort vi får litt mer spor så er det muligheter, men denne bilen er ikke utviklet på denne type veier. Så vi kjører med det vi har og gjør det aller beste ut av det, og jeg har vel ikke kunnet levere noe særlig bedre enn hva vi har klart i dag, sier Østberg til Parc Fermé.
Det er 15 sekunder opp til pallplass, som har vist seg å være et hav i et løp som dette. Høy fart, små marginer og lite rom for feil gjør at det er krevende å spise inn sekunder uten å få hjelp.
– Det blir fort sånn når det går så fort. Forskjellene blir mindre med høy snitthastighet. Men det er også gøy med EM, at det er så mange som kjemper innenfor så små marginer. Husk på at vi bare er de få tidelene på den gale siden her og der, og da raser man fort nedover, sier Mads.
PS! Parc Fermé har for ordens skyld ikke fått en krone fra verken Bauhaus eller Kärcher for den redaksjonelle omtalen av Mads Østbergs sterkt ønskede husholdningsprodukt, og redaktøren har dessuten allerede sin egen Kärcher-spyler stående i boden.