Slik forklarer vi alt «fuzzet» rundt Volkswagen
At Volkswagen skulle trekke seg fra all motorsport har ikke gitt akkurat redusert oppmerksomheten og omtalen rundt den tyske fabrikanten.
Derfor tenkte Parc Fermé å prøve seg på en aldri så liten analyse på hva som skjer for tiden.
Først var det jo klinkende klart; Volkswagen trekker seg ut av rally-VM, og alle økonomiske satsinger innenfor motorsport med fossilt drivstoff-drevne motorer skal kuttes umiddelbart fra Volkswagen Motorsport. Offisielt fordi Volkswagen nå fokuserer på utvikling av elektrifisert og grønn teknologi, men det er heller ikke vanskelig å tolke at Volkswagen også må rydde opp i egne rekker hva gjelder å spare penger til voldsomme erstatningssummer i forbindelse med den mye omtale diesel-skandalen.
Uansett grunn eller ei, Volkswagen ga tydelige signaler om at de ikke fortsetter egne satsinger innenfor motorsport, men samtidig er de tydelige på at kundelevering fremdeles er viktig for dem. Og dette betyr ikke at de ansatte i Volkswagen Motorsport mister jobben, alle som en. Først fordi de skal utvikle en R5-bil gjennom 2017-sesongen, som de etterhvert skal selge og tjene penger på. For det andre fordi Volkswagen Motorsport stiller med folk, kompetanse og utvikling innenfor den nå mye omtale satsingen til Petter Solberg og Johan Kristoffersson, en satsing VG antyder har en prislapp på bortimot 80 millioner kroner.
Mange lurer nå på hvorvidt Volkswagen egentlig har trukket seg ut av all motorsport. De har allerede lagt masser av ressurser i deres rallycross-Beetle på andre siden av Atlanteren, de har utviklet en svært spennende Golf GTI TCR til asfaltracing, de leverer motorer til Formel 3, og i forrige uke fikk vi bekreftet at Polo WRC 2017-bilen definitivt er klar til bruk, rent teknisk, så lenge FIA gir dispensasjon til å homologere bilen underveis i sesongen.
Er Volkswagen virkelig så ute av motorsport som vi kunne få inntrykk av? Nei, det er de ikke. De er minst like involvert. Bare noen betaler for det.
Mange oppfatter Solberg/Kristoffersson-prosjektet som et fabrikkteam fra Volkswagen. Det blir et definisjonsspørsmål man kan diskutere opp og i mente. Vi går for å kalle det fabrikkstøtte, ikke fabrikkteam. Volkswagen Motorsport stiller opp og drifter sulamitten, men de skal ikke betale ei krone. Volkswagen Motorsport-sjef Sven Smeets forklarer følgende overfor Autosport:
– Ved å jobbe med Petters team og Volkswagen Sverige, så kan vi realisere dette. Petter drifter teamet, og vi stiller med teknisk bistand. Vi har mekanikere og ingeniører, men finansering av dette må Petter og Volkswagen Sverige stå for.
Det har versert spørsmål på om utviklingen av WRC-bilen nå ender opp i rallycross-drakt. Det er vanskelig å forestille seg at Volkswagen Motorsport legger ned mer ressurser i rallycross utover det Petter og hans mannskap forventer og kommer med selv av ressurser, erfaring og kompetanse. Og på direkte spørsmål fra Parc Fermé på om rallycrossbilene vil ta direkte utgangspunkt i utviklingen fra WRC-bilen, med blant annet bodykitet, svarer Petter følgende.
– Top secret *tommel opp*.
Apropos WRC-bilen for 2017. Forrige uke kunne vi avsløre at EVEN Management jobber målrettet med å skaffe denne bilen til Andreas Mikkelsen, selv om den ikke er typegodkjent, altså homologert, for årets verdensmesterskap. Veiby kunne også fortelle at denne vil driftes nettopp av Volkswagen Motorsport. Mikkelsen og EVEN må selv finne penger til dette.
I nøyaktig samme tilfelle som med rallycrossatsingen: Volkswagen Motorsport er med, med mannskap og drifting, så lenge noen andre kommer med pengene. Bilen vil fremdeles være i eie av Volkswagen, og det konstateres også at Poloen definitivt er ferdig utviklet, en jobb Volkswagen Motorsport fullførte selv etter annonseringen om at de trekker seg fra WRC.
Som sagt, budskapet er: Volkswagen er med, bare noen punger ut.