Slik forklarer Sauber hvorfor Ericsson fikk forlenget kontrakt
Pascal Wehrleins tilknytning til Mercedes veide tyngst i Formel 1-teamets dilemma om hvem som skulle bli Charles Leclercs lagkamerat.
Helt siden Marcus Ericssons inntog i Formel 1-sporten i 2014 har det lenge vært store spekulasjoner rundt hvem som er Marcus Ericssons investorer - og ikke minst hvorvidt disse også skal ha kjøpt opp Sauber-teamet da de var på randen til konkurs i fjor sommer.
Så langt har ingen stått frem om hverken hvem som står bak Ericssons økonomiske muskler eller hvem som er Sauber-eierne Longbow Finance, selv om alt tyder på at dette er snakk om sentrale personer og familier rundt Hennes & Maurits og TetraPak.
KRONIKK: Hvor blir det av åpenheten rundt Sauber og Marcus Ericsson?
Mercedes-klinsj
Men uavhengig av at det svirrer spørsmål rundt Ericsson og Saubers eierforhold og økonomi, så har teamsjef Frederic Vasseur nå gått ut og forklart hvorfor Marcus Ericsson fikk bli i teamet, selv om Pascal Wehrlein både tok flere poeng enn svensken (Ericsson scoret null poeng, journ.anm) og attpåtil slo ham i den interne kvalifiseringsduellen.
Og det skal ikke være snakk om penger, ifølge teamsjefen.
– Først og fremst fordi Pascal er en Mercedes-fører, så kunne vi ikke beholde ham. Grunnet våre sterke bånd til Ferrari, så var det ulogisk for oss å alliere oss med en rival-fører. Dessuten var han og Marcus veldig jevne under hele sesongen, sier Vasseur, ifølge F1i.com, gjengitt av svenske Viasat Motor.
Lenge var det spekulert i om begge av årets Sauber-førere var på vei ut, da Ferraris involvering i Sauber-teamet kunne antyde at Charles Leclerc og Antonio Giovinazzi ble teamets nye førere for 2018-sesongen, men det var kun førstnevnte som altså ble en nysignering for teamet.
LES OGSÅ: Svensken bekreftet – slik blir Sauber-teamet i 2018
LES OGSÅ: Alfa Romeo returnerer til Formel 1-sirkuset neste år
Ericsson positiv før sesongen
Ericsson selv er meget optimist med tanke på årets sesong, og mener Sauber har mye spennende på gang, spesielt etter at de fikk landet en viktig kommersiell avtale med Ferraris søstermerke Alfa Romeo, som også går inn som tittelsponsor i teamet i år. Sauber var i fjor det desidert svakeste teamet, mye som følge av at de brukte 2016-motorene til Ferrari.
Nå skal det bli andre boller, håper Ericsson.
– Jeg tror Sauber har noe spesielt på gang. Vi har en spennende framtid, spesielt i begynnelsen av sesongen. Det blir en ny start for teamet, og jeg tror for alvor at Sauber kan ta det neste steget og være med å slåss om plasseringene i midten, sier Ericsson ifølge motorsport.com.