Slik fordeles pengepremiene i flere internasjonale serier og mesterskap

Du trodde bilsport bare var en utgift? Joda, det er for det meste korrekt. Men det er også mulig å kjøre tilbake noen av kronene.

Publisert

I kjølvannet av dette oppslaget om hvor mye en skiløper tjener i forbindelse med Tour de Ski som ble avsluttet søndag, så tenkte vi å sjekke hvilke pengepremier man kjører inn i bilsporten.

(Foto: Citroën Media/@World)

I kjølvannet av dette oppslaget om hvor mye en skiløper tjener i forbindelse med Tour de Ski som ble avsluttet søndag, så tenkte vi å sjekke hvilke pengepremier man kjører inn i bilsporten.

Under Tour de Ski så gikk de norske vinnerne Johannes Høsflot Klæboe og Ingvild Flugstad Østberg inn henholdsvis 681.000 og 673.000 kroner, med andre ord ei ganske god norsk årslønn.

https://parcferme.no/racing/na-far-kvinner-en-egen-internasjonal-formelbil-serie/

Det er jo viden kjent at bilsport er kanskje den dyreste enkeltidretten å holde på med, og noen grener er mer kostbare enn andre. Men det er også mulig å tjene tilbake noen av kronene, noe både team og førere ofte tar med i kalkylene når avtaler skal inngås. Og det er ingen automatikk iat premiepengene nødvendigvis går rett i førernes lomme - dette varierer fra kontrakt til kontrakt mellom føreren og det enkelte team.

Men hva hadde Andreas Bakkerud eller Petter Solberg fått for å vinne et VM-løp eller ta en VM-medalje i rallycross, eller hva med Andreas Mikkelsen og Mads Østberg i Rallycross-VM? Eller hva vil Dennis Olsen og Christian Krognes få i de prestisje fylte langdistanseløpene sine dersom de presterer helt der oppe? I langdistanseløpene hvor flere deler samme bil, er det forøvrig bilen som kjører inn pengene - som igjen eventuelt må fordeles per fører.

Vi har funnet fram noen eksempler fra fjorårets satser på de ulike grenene og seriene. Summene dreier seg stort sett om euro eller britiske pund, som kan ganges med henholdsvis snaue 10 og drøye 10 norske kroner.

Rallycross-VM

(Foto: FIAWorldRallycross.com)

Enkeltløp
1. plass - 800 britiske pund
2. plass - 500 britiske pund
3. plass - 400 britiske pund
4.-6. plass - 300 britiske pund

Sammenlagt
Gull - 30.000 euro
Sølv - 20.000 euro
Bronse - 10.000 euro

Rally-VM

(Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

PS! Verken arrangører eller promotor deler ut premiepenger i WRC, men Parc Fermé kjenner til cirka-satsene som flere team opererer med av interne bonuser.

Enkeltløp
1. plass - 70.000 euro
2. plass - 35.000 euro
3. plass - 15.000 euro

Sammenlagt
Gull - opp til 300.000 euro 
Sølv - 50.000 euro
Bronse - 25.000 euro

Formel 1

(Foto: Red Bull Content Pool)

1. plass - 47,3 millioner britiske pund
2. plass - 39,9 millioner britiske pund
3. plass - 32,4 millioner britiske pund

Summene over er kun basert på konstruktørmesterskapet for teamene. Alle team får i tillegg en fast sum på 24,9 millioner britiske pund fra promotøren. I tillegg har hvert team egne særavtaler på penger de skal få fra promotøren. For eksempel Ferrari har en egen avtale verdt 52,4 millioner pund fordi de er det eldste teamet, og så videre…

24-timersløpet på Le Mans

(Foto: Red Bull Content Pool)

Totalt
1. plass - 40.000 euro
2. plass - 25.000 euro
3. plass - 20.000 euro

Klasseseier
10.000 euro

Fullført/klassifisert
7.000 euro

Porsche Supercup

(Foto: Porsche AG)

Enkeltløp
1. plass - 7000 euro
2. plass - 5500 euro
3. plass - 4500 euro

Enkeltløp ProAm
1. plass - 800 euro
2. plass - 600 euro
3. plass - 500 euro

Team sammenlagt
1. plass - 60.000 euro
2. plass - 45.000 euro
3. plass - 30.000 euro

Rookie sammenlagt
1. plass - 12.000 euro
2. plass - 8.000 euro
3. plass - 5.000 euro

Supercup-vinneren får også en ekstrapremie utover løpspremieringen, som for eksempel en bil. Rookie-vinneren får en ekstrapremie på 30.000 euro under forutsetning av at man stiller til start i Porsche Supercup året etter, og er klassifisert i slutten av sesongen.

24-timersløpet på Spa

(Foto: Blancpain GT Series)

1. plass - 30.000 euro
2. plass - 20.000 euro
3. plass - 10.000 euro

Pengepremiene kun for de som er permanent påmeldt i hele serien. Christian Krognes kvalifiserte derfor ikke til pengepremie selv om han vant løpet i fjor.

10-timersløpet på Suzuka

(Foto: SRO/Dirk Bogaerts)

1. plass - 2,4 millioner kroner (30 millioner japanske yen)
2. plass - 1,2 millioner kroner (15 millioner japanske yen)
3. plass - 640.000 kroner (8 millioner japanske yen)

Grunnen til at vi tar med dette løpet er fordi både Dennis Olsen og Christian Krognes skal kjøre dette løpet i år. Og summene er også oppsiktsvekkende. Årsaken til store pengepremier i 2018 var at den japanske arrangøren ønsket å invitere til flere førere og team utenfor den faste interkontinentale GT-serien (IGTC) som nordmennene skal kjøre, for å gjøre løpet ekstra prestisjefylt. Derfor har de samlet 100 millioner japanske yen, altså rundt åtte millioner norske kroner, totalt i premiepenger.

Powered by Labrador CMS