Slik får du kjørt internasjonal rallycross neste sesong – uten å stille eget team
Det nye eRX2-konseptet for 2021 åpner opp om hvilke summer du må ha med deg. Men så lenge du har pengesekken intakt, så kan man bare møte opp med hjelmen under armen.
Rallycrossen har mange ulike veier inn til startplata. Mange utøvere eier bil selv og har et eget apprat rundt seg av team og utstyr, andre har kanskje bilen men leier seg inn i et team som sørger for driften, mens andre leier seg 100 prosent inn i et team som har bilen stående.
Selv om modellene er forskjellige, både i praktisk drift og finansiering, så er det liten tvil om at sistnevnte er den enkleste veien å gå, gitt at du har med deg nok penger.
160.000 euro
Og RX Promotion, som står bak det nye elektriske eRX2-mesterskapet for neste år, serien som erstatter dagens RX2-mesterskap, velger nå å gå åpent ut med hvilke summer som minimum kreves. Konseptet innebærer da at det er rett og slett bare å møte opp for å kjøre, og at team og mannskap allerede står klart som promotoren har lagt til rette for.
Den store og sentrale prislappen ligger på inntil 160.000 euro, altså drøye 1,5 millioner kroner, for en full sesong, som innebærer en fast mekaniker, og en ingeniør på deling med tre andre biler. I tillegg er lading, dekk og andre slitedeler som for eksempel bremsene, inkludert i denne pakken. Å melde seg på ett enkeltløp vil ha en inngangsbillett på 30.000 euro.
– Jeg er glade for å kunne avsløre flere detaljer om det nye mesterskapet, som allerede har fått stor interesse. Testprogrammet har levert positive resultater, og bilen viser et potensiale til å være enda raskere og mer spennende, både å kjøre og se på, enn dagens forbrenningsbiler, sier Pere Gonzales, prosjektleder for FIA eRX2 Championship i en offisiell uttalelse.
Dette må du betale selv
I første omgang skal det nå produseres 20 biler, som er utviklet i et samarbeid mellom svenske Olsbergs MSE og spanske QEV Technologies. Vi har imidlertid utfordret dem på hvilke kostnader om ikke er inkludert i pakken de nå går ut med.
– Reise og overnatting skjer på førerens regning. Det samme med skader. Karosserireperasjoner og foliering er også på førernes regning og ansvar. All service ellers blir dekket av mesterskapsarrangøren i 2021, sier pressekontakt Russell Atkins til Parc Fermé på vegne av RX Promotions.
– Finnes det noen form for forsikringer og egenandeler, slik vi for eksempel ser i en del andre bilsportserier?
– Mesterskapsarrangøren skal bidra til å hjelpe førere med å finne forsikringsordninger, og forhåpentligvis kunne tilby deltakerne forsikringspakker. Jo billigere vi kan få til det, jo flere førere vil kunne gå med på disse avtalene, sier Atkins.
Med andre ord må man mest sannsynlig nærmere to millioner norske kroner for å ha et relativt romslig budsjett for eRX2 hvis man skal inkludere reisekostnader og andre skader som ikke dekkes av avtalen fra før.