Herman Lie-Nielsen har hatt en rivende utvikling bak rattet. I helgen ble det klasseseier i Larvik, og nå har han grepet om sølvmedaljen i klassen. Men - det skal kjøres ett løp til, og alt er fortsatt åpent.

Slik er status før alle medaljene skal deles ut i Rally-NM

Et par norgesmestere er allerede kåret, men det er ingen grunn til at sesongfinalen i Rally-NM ikke skal bli nervepirrende.

Publisert

RALLY: Lørdag ble Rally Larvik gjennomført, årets nest siste NM-runde og således den eneste på asfalt. Og tilbake stod vi igjen med ikke de mest uforutsigbare totalresultatene i de ulike klassene.

RALLY: Lørdag ble Rally Larvik gjennomført, årets nest siste NM-runde og således den eneste på asfalt. Og tilbake stod vi igjen med ikke de mest uforutsigbare totalresultatene i de ulike klassene.

Men likevel er det nok av spenningsmomenter å ta tak i før Rally Hedmarken skal kjøres om tre uker, som er årets siste NM-runde i rally.

Norges Bilsportforbund har i skrivende stund ikke offisielt kunngjort poengstatus før finalehelgen, men Parc Fermé har på uoffisielt vi gjort opp status i de fire NM-klassene pluss norgescupen for historiske biler, som da avgjøres på Hamar.

Og selv om Steve Røkland og Ole Gunnar Skogli allerede er norgesmestere i henholdsvis nyere tohjulsdrift og eldre firehjulsdrift, så er det meste annet fortsatt ikke hundre prosent spikret. Og flere scenarioer er også vidåpne med masse spenning tilknyttet seg.

Frank Tore Larsen og Lars-Håkon Lundgreen nærmer seg atter en NM-tittel. Men de er hardt presset av en av de største rallyprofilen i Norge gjennom tidene, Henning Solberg, så de har ikke råd til en eneste feil.

Frank Tore eller Henning?

De siste års suverene norgesmester Frank Tore Larsen sikret atter en seier og har nå tatt tre av fem NM-runder i år. Men selv om det ser tilsynelatende enkelt ut, så blir han hardt presset av Henning Solberg og har derfor ikke hatt råd til å gjøre noen store feil.

Larsen brøt nemlig Rally Hadeland og har ingen flere løp å kunne stryke fra den tellende poengfangsten. Solberg har fullført samtlige løp, men Frank Tore Larsen går nå forbi og leder i realiteten med 22 poeng.

– Vi har allerede gjort vår miss i år, og vi kommer til å kjøre for å vinne på Hedmarken. Men selv om oddsen er god, så kan vi ikke gjøre noen feil, sier Larsen til Parc Fermé.

Etter mye spekulasjoner og hint gjennom sesongen har Anders Grøndal nå signalisert at Rally Larvik ble hans siste rallyløp, og har også sikret bronsemedaljen og sin NM-medalje nummer 29 (se Bilsportbiblioteket). Han ligger i realiteten 11 poeng bak Henning Solberg og kunne således kjempet om NM-sølv med litt flaks - og også på maksimalt vis havnet poenglikt med Frank Tore Larsen - men Larsen ville uansett blitt norgesmester ved poenglikhet. 

Kjær to poeng unna

Den klassen det har vært mest spenning og forventninger rundt i år er klassen for eldre tohjulsdrevne rallybiler. Det ble en oppskriftsmessig seier til Anders Kjær på hjemmebane denne helgen, og med brutt løp fra Heine Rudi, en Lars Martin Stensbøl som ikke stiller til start, og en Ib Vegard Andersen som kom på etterskudd, så har larvikingen dratt enormt ifra.

Nå har han 111 poeng før Rally Hedemarken, mens Christian Sagli har tatt et jafs etter å ha stått over et par av NM-rundene. Sagli klatrer opp til andreplass med 80 poeng, 31 poeng bak Kjær. Som nevnt, det er mulig å ta 33 poeng inkludert Power Stage-seier, så i teorien kan dette fortsatt snu om Kjær skulle bryte og Sagli tar full pott.

– Jeg vet ikke. Jeg har ikke sett på det. Men nei, jeg jubler ikke enda, sa Kjær til Parc Fermé.

Men det er bak Toyota-føreren det virkelig er spenning. Sagli har som nevnt 80 poeng, og bak følger Stensbøl og Andersen med 76 poeng hver. Det er med andre ord tre førere som kjemper tettest om de to siste medaljeplassene i NM for eldre tohjulsdrevne biler. Stensbøl kjørte ikke Larvik og svekket dermed sine egne medaljesjanser, men i en kort melding til Parc Fermé sier Stensbøl at han vurderer å stille til start på Hamar.

Heine Rudi er dessverre mer eller mindre hektet av etter to brutte løp på rad, men med 68 poeng er medalje fortsatt i teorien innenfor rekkevidde med litt flaks.

Marius Solberg Hansen kjemper om sin første medalje i rally, og følgelig sin niende i norsk bilsportsammenheng.

Herman eller Marius?

I klassen for nyere tohjulsdrevne biler er som nevnt Steve Røkland allerede mester, og har signalisert at han har som mål å melde overgang til de eldre tohjulstrekkerne neste år. Bak Røkland er det egentlig Sindre Backe som har vært mannen å strekke seg etter denne sesongen, men med to brutte løp på rad for Backe, så er han plutselig mer eller mindre helt hektet av medaljekampen.

Helgas klassevinner Herman Lie-Nilsen har nå et godt grep om sølvmedaljen, men har åtte poeng til Marius Solberg Hansen, så han kan på ingen på hvile på Hedmarken. Og Solberg Hansen har også vist god progresjon denne sesongen, og mangler bare medalje i rally av alle bilsportgrener han ellers har kjørt, så motivasjonen fra den unge Holmestrand-gutten er høy til å virkelig gi gass på Hedmarken. Tar han medalje, blir det hans niende i norsk bilsportsammenheng i en alder av bare 20 år (se Bilsportbiblioteket).

Ole Gunnar Skogli (51) har allerede blitt norgesmeter for de eldre firehjulsdrevne rallybilene, hans første NM-gull i karrieren.

Marius Holtet ligger foran Backe med ett poeng sammenlagt, men har ikke kjørt de siste løpene.

Vinnerfolket som forsvant

Og for de eldre firehjulsdrevne bilene har det blitt en merkelig utvikling på sesongen. Ole Gunnar Skogli var sterk i vintersesongen før Fredrik Magnussen imponerte med seier på Aurskog-Høland Rally. Men da Magnussen solgte bilen sin så betød det at Skogli ble mester allerede før Larvik.

Numedølen har derfor byttet til de eldre tohjulsdrevne bilene med en Ford Sierra, Magnussen forsvant og vil sannsynligvis tilbake til klasse 10, og Petter Sæves Waskaas kan plutselig ta medalje igjen likevel, selv om han brøt to av vinterløpene og ikke kjørte Aurskog-Høland Rally. Siljan-gutten, som ble nordisk mester denne helgen, er plutselig på bronseplass med to fulle potter i år etter overlegen Larvik-seier.

Bak Waskaas har vi en kvartett i Morten Gravermoen, Morten Karlsen-Haugen, Åge Hansen og Tom Heitmann som i teorien kan snappe til seg en medalje, men foreløpig er det uklart hvor mange av disse som kjører Rally Hedmarken.

Petter Fausko vant i Larvik. Klarer han å ta igjen Vidar Nordbø. Han stiller med like mange poeng som Olav Fredriksen og Birger Gundersen før norgecupfinalen på Hamar 20. og 21. september.

Tre førere på poenglikhet

Det mest åpne mesterskapet i sluttspurten er egentlig norgescupen for historiske biler. Vidar Nordbø kjørte ikke denne helgen, men har en solid ledelse på 94 poeng. Men med klasseseier til Petter Fausko i Larvik, brutt løp for Olav Fredriksen, og verken Birger Gundersen eller Trond Lyseng til start, så har det nå virkelig åpnet seg opp bak Nordbø.

For bak sørlendingen finner vi Fausko, Gundersen og Fredriksen - alle på 83 poeng. Trond Lyseng med sine 60 poeng har også en teoretisk sjanse til å ta medalje, men utover det er det altså tre førere som kjemper med et helt likt utgangspunkt i en norgescuptittel som stadig får større og større prestisje i norsk rallysport.

Powered by Labrador CMS