Slik er livet som helprofesjonell bilsportutøver i Tyskland

Hverdagen i Tyskland er litt annerledes enn hva han er vant til hjemme på Lillehammer.

Publisert

Mads Siljehaug har på mange måter vært på rett sted til rett tid og virkelig tatt muligheten som har kommet.

Mads Siljehaug fra da han vant Bilsporttalentet-konkurransen i 2016. (Foto: Simen Næss Hagen)

Mads Siljehaug har på mange måter vært på rett sted til rett tid og virkelig tatt muligheten som har kommet.

I 2016 overbeviste han juryen som til slutt kåret ham til «Årets bilsporttalent», og for premiepengene her valgte han å satse på Reiter Young Stars i det europeiske GT4-mesterskapet i en KTM Xbow GT4.

Ved å vinne denne serien var hovedpremien på en fullverdig GT3-sesong i Blancpain-serien, i en Lamborghini, og den tok han like gjerne med seg på første forsøk.

10-timers arbeidsdag pluss litt til

Mads Siljehaug er nøye på å holde seg i form mellom slagene. (Foto: Simen Næss Hagen)

Derfor har han nå flyttet til Tyskland for å være så nærme Reiter-teamet som mulig og få aklimatisert seg til en helprofesjonell hverdag som bilsportutøver.

For du kan mildt sagt si at dagen fylles opp for 21-åringen fra Lillehammer.

Denne bilen vant Siljehaug Reiter-mesterskapet med i fjor, en KTM GT4. I år blir det vesentlig heftigere maskineri å håndtere for Lillehammer-gutten. (Foto: Reiter Young Stars)

– Jobben er fra 08:00 til 18:00, og nå i starten jobber jeg med dataanalyseprogrammet med historikk fra Gallardo-en. Denne bilen har et helt annet analyseverktøy enn det som KTMen, så dette er ukjent for meg og må være 100 prosent klart før sesongen starter, sier Mads Siljehaug til Parc Fermé.

Men en 10-timers arbeidsdag er ikke slutt her.

– Etter jobben så har jeg et treningsprogram fra Team Norway og Fredrik Brenna-Lund som jeg følger opp hver dag. Og hver onsdag og fredag så kjører vi leiekart på ingeniøravdelingen, sier 21-åringen videre.

Får kjøre ekstra mye

En hektisk hverdag han kjenner han setter pris på for hvert minutt han får være med på. For ved siden av å oppnå store resultater, så er det nemlig livet som bilsportutøver på heltid de aller fleste strekker seg etter.

– Det er lange dager, men veldig gøy og lærerikt med nyttig lærdom som jeg vet kommer til å gjøre meg til en sterkere og bedre sjåfør. Jeg er utrolig takknemlig som får være her og gjøre det jeg elsker og brenner for, konstaterer Siljehaug.

Kostnadene for å kjøre slipper han å tenke på, og det er ikke nødvendigvis like dyrt å bo i Tyskland som i Norge.

– Jeg har fått en student-/lærlingkontrakt med Reiter som dekker noe av bokostnadene mine, men heldigvis er det billig å leve i Tyskland. Så med hjelp fra sponsormidler så klarer jeg å få det til å gå rundt, sier han.

For det blir mye kjøring. Ikke bare når det braker løs med Blancpain-serien med første offisielle test på franske Paul Ricard i midten av mars, og sesongstart i italienske Monza måneden etter.

– Nye biler for 2018-sesongen er under oppbygging, og nye komponenter blir testet ut, og da har jeg fått stille opp som testsjåfør tre-fire ganger på flystripa i nærheten av Reiter.

– Etter at jeg kom hit, så har jeg fått utrolig stor respekt for hvor mye som ligger bak hver eneste løsning, innstilling og resultatet for å være på topp. Og dette er kun ingeniør-jobben, i tillegg til tre avdelinger til med logistikk, mekaniker/produksjon og verksted, oppsummerer Siljehaug.

Takknemlig

Det er nesten så han faktisk sliter litt med å innse hvilken hverdag han har kommet opp i.

– Jeg er veldig takknemlig og ydmyk for alle som har støttet meg på reisen, med sponsorer, foreldre, venner, kjente og ukjente. Timingen for å utvikle meg videre til å bli en bedre sjåfør har kommet på det beste tidspunktet og på riktig sted, sier Siljehaug.

Så - rent sportslig. Har han noe sjans til å henge med i det som uoffisielt kalles VM for GT-biler? Overgangen er stor fra GT4 til GT3, og det er ikke bare lek og moro å kjøre i et startfelt med helprofesjonelle førere og team rund baut.

Og det ikke en ukjent sak at Reiter-teamet ikke nødvendigvis er det aller beste teamet på griden, selv om muligheten å kjøre uten kostnader alene er enorm for Siljehaug.

– Mitt ønske og mål for i år er å ligge foran med løsninger og svar på utfordringer, og også fremstå og jobbe som et velfungerende team. Jeg vil fylle forventningene som Reiter har til meg som sjåfør og som en del av teamet, som definitivt er nøkkelen min til videre satsingen innen internasjonal racing, og forhåpentligvis videre hos Reiter, forteller Siljehaug.

LES OGSÅ: Mads (21) vant GT3-deltakelse verdt mer enn tre millioner kroner

Powered by Labrador CMS