Slik er Andreas sitt inntrykk av den helt nye drakten til Rally Sweden
Snøsikkerheten er det ingenting å si på for førerne under svenske VM-runden. Men det finnes også uromomenter for førerne, ifølge Andreas Mikkelsen.
RALLY: To dager med gjennomkjøring er gjennomført. Torsdag morgen braker shakedown løs, før det fredag morgen skjer historiske begivenheter i Nord-Sverige når Rally Sweden for første gang skal arrangeres uten Värmland og omegn som episenter.
Västerbotten og Umeå er nå sentrum for den svenske VM-runden i rally, etter at stadig større usikkerhet knyttet til kø og mer ustabile kuldegrader har gjort det vanskelig for å arrangøren å legge tilrette for et arrangement uten høye værskuldre.
Og enn så lenge har arrangøren og Rally-VM truffet blink hva gjelder å levere vinterforhold av dimensjoner. Vi har tatt tempen på Andreas Mikkelsen som etter onsdagen har vært gjennom alle prøvene, forøvrig helt nye prøver for hele startfeltet.
– Dette ser veldig bra ut. Det er mye brøytekanter, og det ser ut som det kommer til å gå ganske fort. Det er lange svinger i høy fart hvor man må sette opp bilen sidelengs i høy fart, fullt på femtegir og la det stå til. Mange slike svinger, så det er viktig at notene sitter og at man kan stole på dem, sier Mikkelsen til Parc Fermé.
Skeptisk til underlaget
Snømengdene er altså enorme, noe også Ole Christian Veiby kunne dokumentere etter gjennomkjøringen. Men, det er ett veldig tydelig usikkerhetsmoment han ikke legger skjul på. Nemlig at sålen ikke synes å være av det mest solide slaget. Det er ikke unormalt i områder som har hatt store mengder snø uten variasjon i været som gir snøsmelting og tykk issåle ved påfrysning igjen.
Derfor synes ikke sålegrunnlaget å være av det solide kaliberet som er optimalt for at veiene skal holde godt.
– Det er ikke mangel på snø, men sålen virker ikke veldig tykk. Så det er viktig å passe på dekkene sine her. Men utenom det, så syns det er gøy me, sier Mikkelsen.
Startposisjon er alltid et hett tema i rallyløp, spesielt i løp med løst underlag og rensing av løst underlag er til ulempe for de som starter tidlig. Dette vil kunne gi enorme utslag, spesielt slik forholdene ligger til rette for.
– De som starter bak har en enorm fordel. Tenk på Oliver og Lappi som starter langt bak. De bør kunne kjempe høyt oppe. Så blir nok andre loopen enda verre. Da er det mye grus, og de historiske bilene har vært igjennom. Det er enda verre for de som starter tidlig. De historiske bilene har jo helt andre dekk og kjører helt andre spor, så det er nesten verre enn å «cleane», sier 32-åringen.
Stor forandring på oppsettet
Han går på sitt andre løp i WRC 2, etter kanonstarten med seier i Rally Monte-Carlo. Mikkelsen må finne seg i å være storfavoritt også i dette løpet, selv om han slet litt med bilen på dette underlaget i fjor da det var Arctic Rally Finland som tok over stafetten midlertidig grunnet et covid-avlyst Rally Sweden.
Men troen på suksess er bedre etter at de, i alle fall tilsynelatende, har fått gjort endringer på bilen. Og historikken og erfaringen til Mikkelsen taler for seg til at han ventes å være i toppen. Samtidig har han pekt seg ut spesielt to andre store konkurrenter.
– De største utfordrerne blir Ole Christian og Emil Lindholm. Det kommer til å bli tøft. Emil har kjørt mye i vinter, det samme har Ole og han er også tilbake igjen i Poloen.
– Du var ikke fornøyd med oppsettet i fjor. Hvordan er magefølelsen nå?
– Oppsettet i fjor var ikke supert, men i år har vi et helt annet oppsett. Jeg føler den er veldig fin nå, så får vi se hvordan det blir på vanlige etapper og ikke på en testvei du kjenner godt. Men det føltes veldig bra på testen, slår den regjerende WRC 2-mesteren fast.