Herbjørn Haug i kjent positur, her fra finalehelgen på Momarken tidligere i høst.

Slik blir Herbjørns nye rallycrossmonster

Nå skal Herbjørn Haug sette ny standard i det som synes å være norsk bilsports kanskje tøffeste og mest prestisjefulle NM-klasse neste sesong.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Selv i en alder av 52 år og med bestefar som familietittel, så fortsetter rallycrossfriskusen Herbjørn Haug med ungt mot. 18 år etter at han ankom den største supernasjonalklassen med en diger Mercedes, så skal størrelsen nå betraktelig ned igjen.

RALLYCROSS: Selv i en alder av 52 år og med bestefar som familietittel, så fortsetter rallycrossfriskusen Herbjørn Haug med ungt mot. 18 år etter at han ankom den største supernasjonalklassen med en diger Mercedes, så skal størrelsen nå betraktelig ned igjen.

Selv om han riktig nok hadde tre sesonger med en Ford Puma også i den største klassen, så har han først og fremst gjort seg bemerket med sin Mercedes.

Men denne høsten har han kunngjort bilbyttet. Og modellmessig en aldri så liten revolusjon akkurat i denne klassen. For det blir altså en Skoda Fabia han stiller opp med, men bil om visuelt vil se mer eller mindre identisk ut med suksessbilen i rallysporet.

– Jeg har valgt den bilen rett og slett på grunn av målene. Også er det en fin bil, som det allereste finnes plast til. Jeg er blitt for gammel til å begynne å lage plasten på nytt, så jeg måtte finne et chassis som allerede går i motorsporten. Også orker jeg ikke å starte med noe som allerede eksisterer, sier Herbjørn Haug til Parc Fermé.

Her er karosseriet av en Skoda Fabia som Herbjørn Haug og hans team har startet på, en bil de skal jobbe godt med over vinteren for å ha klar til sesongstarten på Lånkebanen i mai.

Styrer unna Skoda Motorsport

Kombinasjonen av akselavstand, vekt på chassis og at den blir unik på sin måte, er årsaken til det. Ingen tilsvarende biler finnes i denne klassen per i dag.

Bilens grunnmål er ikke ulikt det vi blant annet ser av andre kombibiler som har hevdet seg godt i klassen de siste årene, det vil si Volkswagen Polo, Audi A1 og Ford Fiesta. I tillegg har sedanbiler som BMW M3 og Volvo S40 også hatt god forankring i klassen på denne siden av 2000-tallet.

Men Haug avviser kategorisk at han blir noen Skoda Motorsport-kunde.

– Nei, vi henter bare plastsettet som blir en kopi. Så det blir en R5-kopi utvendig. Men alt innvendig lager vi sjøl. Men mange har spurt meg om det. Men jeg vil ikke ha noe motorsportchassis. Det som har gått i rally har for mange forsterkninger og er for tungt. Vi ville ha et rent standardchassis, slår gruekaren fast.

Han runder 53 år før sesongen starter til våren. Blant de eldste i feltet, men sånn sett også en av de mest erfarne. For et par sesonger siden signaliserte Haug at han ville trappe ned rallycrossen til fordel for rallykjøring, der han også har et norgescupgull med Mercedesen han også bygde til det formålet.

For første gang på syv år ble det A-finaleseier igjen for Herbjørn Haug på Momarken i høst. Motivasjonen er større en på veldig lenge for å fortsette suksessen på rallycrossbanen.

Ny motivasjon

Nå har vinden snudd og pipa fått en annen lyd. Det blir minimalt med rallykjøring til vinteren, for å prioritere hans nye underverk. Ikke minst fordi klassen ventes å bli enda tøffere til året som kommer enn hva den allerede har vært i år.

Og da hjelper det ikke minst at årets sesong ble avsluttet med hans første totalseier på over syv år. Med andre ord er det fortsatt tempo i det som er ett av norsk bilsports desidert hardeste klasser.

– Det blir en tøff klasse. Jeg tror fort det kan bli 30 biler bare i denne klassen i enkelte løp. At det blir kjempehardt i en alder av 53 år og som bestefar til to er det ingen tvil om. Det skjer noe med syn og reaksjoner i denne alderen. Men jeg hadde ikke stilt opp hvis jeg ikke visste at jeg hadde tempoet til å henge med.

En annen grunn til at motivasjonen har snudd handler også om det Haug opplever som et bedre miljø enn tidligere. 

– Det er for at alt rundt meg har vært så bra. Man er på grei talefot med alle konkurrenter nå, og det er ikke alle år det har vært sånn. Så det har vært mer moro å reise på billøp igjen, og da blir man sulten. Det ser man på tidene også. Men så har jeg mange flinke folk rundt meg, og det motivere også veldig at det er en gjeng unge utøver som bruker meg mer og mer som en rådgiver. Så det er moro når du ser at du kan bidra for yngre talenter, sier han.

Powered by Labrador CMS