Slik blir det nye sprintformatet i Formel 1
Tirsdag ble det nye sprintformatet bekreftet i forkant av første prøvelse i Baku allerede kommende helg.
FORMEL 1: Endringen ble endelig bekreftet etter at både Formel 1-kommisjonen og World Motorsport Council har godkjent forslaget som alle teamene hadde blitt enige om. Formatet vil brukes både kommende helg i Baku, og under de fem andre sprinthelgene senere i sesongen.
I det nye formatet kjøres det kun en trening på fredag, før det samme dag kjøres en Grand Prix-kvalifisering som setter griden for søndagens løp. Lørdagen blir en ren sprintdag som ikke vil påvirke Grand Prix-løpet på søndag med en egen sprintkvalifisering, eller en såkalt sprint-shootout, før sprintløpet kjøres på ettermiddagen.
En sprint-shootout skiller seg fra en vanlig kvalifisering ved at hvert pass er kortere. SQ1 varer i 12 minutter, SQ2 varer i 10 minutter og SQ3 varer i åtte minutter. I tillegg må førerne bruke mediumdekk i SQ1 og 2, mens de må bruke softdekk i SQ3.
Når det kommer til gridstraffer vil straffer gitt for hendelser som skjer på under trening eller kvalifisering på fredag påvirke løpet på søndag, mens hendelser som skjer under sprint-kvalifiseringen vil påvirke sprintløpet samme dag. Skulle man få en gridstraff for en hendelse i sprintløpet vil den gjelde for Grand Prix-løpet på søndag.
Samtidig har grensen for antall motorelementer som kan brukes uten straff blitt økt fra tre til fire for ICE, Turbo, MGU-H og MGU-K. Den endringen gjelder foreløpig kun for denne sesongen.
Saken du akkurat har lest er åpen også for de som ikke abonnerer. Ønsker du å lese alle sakene hos oss, eller om så bare støtte den videre driften av Norges ledende nettavis om norsk og internasjonal bilsport? Sjekk ut våre ulike abonnementstilbud!