Slik ble skikarrieren avgjørende for at Johan er tilnærmet uslåelig
Ingen kan beskylde Johan Kristoffersson for ikke å være toppidrettsutøver på høyt nivå. Og dominansen bak rattet – ja, den takker han sin tidligere aktive skikarriere for.
– Som langrennsløper lærte jeg meg virkelig min egen kropp å kjenne, både med tanke på mental og fysisk belastning. Man lærte mye viktig ut av det, også med tanke på forberedelser. Om man ikke har gjort leksen sin og skal gå tre mil, så fungerer det ikke. Den filosofien har jeg tatt med meg inn i motorsporten, sier Johan Kristoffersson til Parc Fermé.
Filosofien, vanene og rutinene fra tiden som langrennsutøver - ikke langt fra de beste svenskene på juniornivå - har han konvertert direkte til sin bilsportsatsing. Ikke bare i rallycross de siste årene, men også da han har konkurrert i ulike racingserier.
Mentaliteten fra toppidrettslivet med ski på beina tror Johan har gitt ham en fordel og en liten x-faktor inn i rallycrosskarrieren.
– Vi hadde ulike perioder med ulike ting vi gjorde. Man periodiserte både fysisk og mental trening. Det samme med kostholdet, og nå gjør jeg det samme også med video inn mot løp, når vi tester og andre ting. Alt dette har jeg lært meg fra langrenn. Variasjonen, og det å fokusere mer på noe og mindre på noe annet, har hjulpet meg, sier 29-åringen videre.
Tilbakeviser at bilen er desidert best
Han har nok en gang sikret en VM-tittel i rallycross før sesongen er over. Hans andre på rad. Og enda gjenstår ett VM-løp. I mellomtiden har han knust nesten alt av rekorder og statistikker.
Først og fremst er det PSRX, eid av Petter Solberg, som har fått fokuset fordi deres Volkswagen Polo - direkte hentet fra WRC-samlebåndet til Volkswagen Motorsport - har vært overlegent best. Tilsynelatende, ifølge verdensmesteren.
Han ønsker nemlig ikke å tillegge bilen all ære, selv om den utvilsomt er en vinnerbil an mass.
– Jeg får god hjelp med en bil som aldri går i stykker og bare går og går. Den er veldig driftsikker, og teamet har vært gode med detaljer og alltid levert en bil som jeg kan kjenne igjen.
– Når det er sagt, for de som tror at bilen vår er helt overlegen, så er ikke det helt sant. Ser man på sektortider, så er det mange steder hvor Peugeot har vært raskere, og Audi har vært på samme nivå. Så det er ikke dét det står på. Samtidig har vi kanskje vært de raskeste når forholdene har endret seg. Vi har vært raske på å tilpasse oss forholdene, mener Kristoffersson.
På rett sted til rett tid
Samtidig understreker han også at han har fått den ekstra flaksen han trenger for å være totalt overlegen. Selv gjør han «aldri» feil, og når andre i stedet gjør feil, så har han vært god til å dra det til sin fordel.
– Alt handler ikke bare om at jeg har gjort det bra. Flere andre har også gjort feil, og for eksempel i Frankrike hadde jeg aldri vunnet om ikke Andreas hadde «åpnet døren». Og ser vi i USA så fikk jeg seieren på grunn av en feil fra en annen sjåfør (Petter Solberg, journ.anm.). Hadde ikke jeg vært der, så hadde andre vært i den posisjonen og vunnet i stedet. Det gjelder å være på rett sted til rett tid, sier han videre.
Sesongen er for lengst avgjort. Men et siste løp skal kjøres. Sølvmedaljen vil stå mellom Audi-gutta Mattias Ekström og Andreas Bakkerud. Petter Solberg mister 15 poeng fordi han må ha ny motor, og Peugeot er også hektet av sammenlagt av samme årsak. Han kan i teorien ta sølv, men vil etter all sannsynlighet ikke skje.
Mange delmål i Sør-Afrika
Hva så med Kristoffersson? Hvor sulten er han på nok en seier når det skal kjøres i Sør-Afrika neste helg? Skal han ta 11 av 12?
– Først og fremst vil jeg slå antall poeng som jeg hadde i fjor (trenger fem poeng, journ.anm). Det er første mål. Utover det så må jeg prøve å komme til finale, for da å ha kjørt alle finalene på én sesong - noe jeg ikke har gjort før. Etter det handler det om å komme på pallen, og aller helst vinne. Mange delmål, men det hadde vært gøy å få opplevd, konstaterer Kristoffersson.