Slik beskriver Oliver opplevelsen av å spille en sentral rolle i utviklingen av Hyundais neste WRC-bil
Oliver Solberg har fått et førsteinntrykk av neste års WRC-biler. Og han er også en av Hyundais viktigste nøkkelpersoner i utviklingen av denne.
– Det er fire år siden jeg kjørte mitt første rally. Og nå får jeg være med på å utvikle en WRC-bil. Det er jo ganske drøyt, egentlig, sier Oliver Solberg til Parc Fermé.
Han har akkurat gjennomført Rally Portugal med et sluttresultat litt under pari. Stoppsladden som kostet ham over minuttet på lørdagen kostet ham også en god pallplass i sitt første løp i WRC 2-kategorien.
Men for den norsk-svenske 19-åringen er WRC 2 bare et kortsiktig prosjekt. I det lange løp er det toppklassen WRC som gjelder, og kontrakten han signerte med Hyundai før nyttår har også en langsiktig intensjon bak seg. Det er derfor de nå også velger å lytte til Oliver når den nye bilen skal utvikles.
– Rally2-bilen har jeg allerede fått lov til å være med å utvikle veldig mye. Dessverre har jeg ikke fått testa den på asfalt enda, men på grus og asfalt har jeg fått veldig mye innflytelse. Jeg føler i alle fall at jeg har det. De lytter og stoler på det jeg har å si, og det ser ut til at det fungerer bra. Jeg føler jeg har en liten bit av den kaka der, sier 19-åringen, som samtidig sparres godt av pappa Petter på den tekniske biten.
– Han har forslag basert på det han ser og syns. Men informasjonen som teamet får kommer fra meg da det er jeg som kjører og føler bilen, poengterer Oliver.
Paddle-shift forsvinner igjen
Det skjer radikale forandringer i toppklassen neste år. WRC-begrepet byttes ut med Rally1, på samme måte som R5 i år fases over til Rally2. Rally1-bilene blir også hybrid-basert, og hele fundamentet rundt bilen blir annerledes lagt opp. Oliver har kun fått testet bilen på en åpen plass enn så lenge, så all kjørefølelse med bilen har han ikke gode nok forutsetninger til å vurdere. Det er kun Ott Tänak som har fått prøve prototypen på de ordentlige rallyveiene.
– Det blir sekvensiell giring igjen, ikke paddle-shift, og ikke senterdifferensial. Og ikke «fresh air» i turboen. Der blir også et likt chassis for alle, hvor man får minimum og maksimum mål å forholde seg til. Motoren blir vel litt R5-pluss-aktig. Hybridløsningen har vi ikke fått prøvd enda. Den er kun satt på av vekt hensyn, men vi har ikke kjørt med den i praksis, så den vet jeg veldig lite om, forteller Solberg.
LES OGSÅ: Dette tenker Hyundai-sjefen om samarbeidet med Oliver og hvorfor de gir ham nye WRC-sjanser
I tillegg går man tilbake på aerodynamikken med mindre avanserte løsninger enn hva som ble introdusert i 2017. Karosseridelene på utsiden av grunnchassiset blir basert på gateversjonen, men på utsiden forsvinner diffuseren bak, og de små ekstravingene og «boksene» som figurerer foran og bak blir også forte.
– Kall gjerne bilen en R5 med stor vinge, hehe. Men det er kult å prøve noe nytt også. Det blir jo helt annerledes, og det er spesielt å få være med på en ny æra som dette.
Bekrefter WRC-plan
Under TV-sendingene i Rally Portugal ble spekulasjonene om Olivers WRC-framtid hyppig diskutert, hvor det langt på vei påstås at han har signert en kontrakt som sikrer han minimum halvparten av løpene i 2022 med en WRC-bil.
Solberg avkrefter de konkrete formalitetene, men legger ikke skjul på at intensjonen i 2022 er at han skal få mye setetid i en WRC-bil.
– Jeg var jo den første av førerne i dag som hadde en kontrakt for 2022, og vi har en god plan på gang. Jeg vet lite konkret hva det innebærer, men vi har en framtidsplan. Forhåpningene blir å kjøre mange løp i WRC-bil neste år, men om det blir tre, seks eller tolv løp vet jeg ikke enda. Også vet jeg ikke om det blir som en tredjebil, som en fjerdebil ala Katsuta i Toyota, eller om det blir med et satelitteam. Vi får se. Men det blir jo i en Hyundai, selvfølgelig, sier Oliver.