Julie Nataas med det sikre beviset om at hun nå definitivt tilhører verdenstoppen innenfor dragracing.

Slik beskriver Julie (26) hvordan den amerikanske drømmen ble oppfylt

Hun reiste over dammen for den amerikanske bilsportdrømmen for åtte år siden. Nå har Julie Nataas  (26) virkelig hugget navnet sitt i stein innen verdenstoppen i dragracing.

Publisert Sist oppdatert

DRAGRACING: 26-åringen fra Drøbak flyttet til USA i 2015, i en alder av 18 år, for å satse på dragracing. Med målet for øyet om å stå øverst på seierspallen sammenlagt i et prestisjefylt mesterskap.

DRAGRACING: 26-åringen fra Drøbak flyttet til USA i 2015, i en alder av 18 år, for å satse på dragracing. Med målet for øyet om å stå øverst på seierspallen sammenlagt i et prestisjefylt mesterskap.

Åtte år senere har hun altså klart det. Denne helgen sikret hun seg nemlig tittelen innenfor Top Alcohol Dragster i den amerikanske NHRA-serien. Sammen med teamet Randy Meyer Racing klinte hun til da det gjaldt som mest i Texas denne helgen, og med det nådde hun soleklart karrierehøydepunkt.

Mesterskapet foregår utelukkende i USA, som anses for å være dragracingens mest prestisjefylte samlingspunkt i verden, og selv defineres hun som verdensmester av sirkuset rundt seg.

– Det er helt klart det største som har skjedd i min karriere. Det er klart om det er noe større så er det å vinne et mesterskap i den høyeste klassen. Dette er den nest største klassen, sier hun og viser til sin klasse Top Alcohol Dragster.

Julie Nataas Racing and the OTG NITRO Dragster win the semi final round here at the Texas Motorplex and claim the 2023 Top Alcohol Dragster World Championship! #FallNats

Posted by Randy Meyer Racing on Sunday, October 15, 2023

446 kilometer i timen

Top Fuel Dragster er hakket opp, og hun har også ambisjoner om å prøve seg i Funny Car-klassen en gang.

Selv om man gjerne kaller Formel 1 for verdens raskeste bilsportgren, så er det ingen annen gren som kan måle seg mot både akselerasjon og topphastighetene som dragracing byr på. Selv klokket hun seg inn på 5,141 sekunder i en hastighet mål til 279 miles i timen, eller rettere sagt 446 kilometer i timen.

Dragracingens toppklasser kan nå hastigheter på over 500 kilometer i timen, og norske Maja Udtian satte i 2019 europarekord i Top Fuel-klassen som hun deltok med i EM. Og slik vi tolker Nataas, så er ikke dragracingen bare en prestasjon hun leverer bare på lyset, selv om hun bryter cella med et snitt på 35 tusendels sekund.

– En sjåfør må også korrigere og reagere på ting som skjer i bilen på disse fem sekundene vi kjører for å komme i mål først. Det er ikke alltid det går rett frem eller så smooth som vi håper på. Sjåfør mikser også drivstoff til 95 prosent nitro og fem prosent metanol, sier Nataas som sine egne arbeidsoppgaver.

Selv om Julie må gjøre jobben bak rattet, så ligger det ekstremt mange hjerner og hender bak en rask akselerasjon som avgjør alt. Og gullet hadde hun ikke klart uten apparatet i Randy Meyer Racing.

Stort team bak seg

Likevel hadde hun ikke klart dette uten et solid team i ryggen, og ikke minst at dette har fungert mer eller mindre sømløst gjennom hele sesongen. Slik beskriver hun apparatet rundt seg i RMR-teamet.

– Vi har egne «crew chiefs» som bestemmer oppsettet på bilen. Altså clutch, hvor mye drivstoff og hva slags type deler vi skal putte i bilen for å vinne neste runde. Så har vi en egen «track chief» som ser på forholdene på banen og været som er med på å hjelpe crew chief med et bra oppsett for neste runde. Vi har også et par «crew guys» som jobber på selve motoren. De har hver sin jobb for å kunne være best mulig på det de driver med. For eksempel «clutch and bottom end» har vi to forskjellige crew guys for, oppsummerer hun, og legger til. 

– Fordi alt skjer på så kort tid må vi passe på at hver eneste detalj er perfekt. Vi har ikke tid til å ta igjen noen på neste runde om noe skulle skje som du for eksempel kan i Formel 1.

Slo amerikansk racinglegende

En ekstra fjær i hatten, utover en prestisjefylt gullmedalje, det er hvem som havnet bak henne på totallisten. For det er ingen ringere enn Tony Stewart.

Man trenger neppe være mer enn middels interessert i internasjonal racing for at det klinger noe kjent med det navnet. I øvre ligaer innenfor bilsporten hadde han blant annet tre sesonger i IndyCar, fra 1996 til 1998 pluss to ekstra år med Indy 500, før han satset fulle sesonger i NASCAR helt fra 1999 til og med 2016.

CVen lyder altså på tre NASCAR-gull fra 2002, 2005 og 2011, med totalt 49 enkeltseire på disse 18 sesongene. Nå har 52-åringen valgt å drive med dragracing på tampen av sin internasjonale bilsportkarriere, men ble altså slått av 26-åringen fra Drøbak. I tillegg er han deleier i NASCAR-teamet Stewart-Haas Racing, som han samarbeider med Gene Haas om. Sistnevnte er mest kjent som eier av Formel 1-teamet under samme navn.

– Han er en legende, og nå på slutten har det stått mellom meg eller han til å vinne mesterskapet. Han har fans som enten elsker eller hater han, men jeg vil si han har skapt bra oppmerksomhet på det vi driver med, slår Nataas fast.

Powered by Labrador CMS