Skodas svar på den store R5-utviklingen - her er deres Evo-utgave

På mandag skal en ny R5-bil presenteres. I mellomtiden viser Skoda frem sitt svar på utfordringene.

Publisert

Man kan si at innføringen av R5-kategorien i 2013 har vært vellykket, men tanke på at Gruppe N-bilene har vært på vei ut samtidig som WRC-bilene stadig utgår som toppklasser i nasjonale og regionale mesterskap.

Man kan si at innføringen av R5-kategorien i 2013 har vært vellykket, men tanke på at Gruppe N-bilene har vært på vei ut samtidig som WRC-bilene stadig utgår som toppklasser i nasjonale og regionale mesterskap.

I år har Citroën kommet med en helt ny C3 R5, samtidig som Volkswagen har utviklet sin egen R5 som homologeres på mandag. I tillegg har Peugeot og Hyundai hver sine R5-utgaver, mens Mitsubishi, Toyota, Proton og Opel også har R5-biler som er godkjente for de fleste serier utenom de største FIA-mesterskapene.

Parc Fermé har også fått indikasjoner på at en ny Fiesta R5 med det nyeste karosseriet er på trappene, og nå kommer også testvideoer av Skodas Evo-versjon av Fabia R5 kommet ut på nett på rekke og rad. Det er også en ørliten facelift å spore i fronten for det trente nerdeøyet.

Det er Pontus Tidemand som sitter bak spakene på bilen på testvideoen fra Portugal i vinduet over. Hva framtiden hans bringer er foreløpig ikke sikkert, annet enn at man kan konstatere at svensken har spilt en svært viktig rolle som fabrikkfører for Skoda de siste sesongene. I tillegg har Ole Christian Veiby hatt en finger med i spillet i utviklingen av den nye R5-Fabiaen før han signerte for Citroën for en drøy uke siden.

Powered by Labrador CMS