Skoda-stuntet endte med en sterk pallplass - nå kan nye dører åpne seg i Rallycros-VM for Andreas

I bilsport handler det om å ta vare på de få mulighetene man får. Og det gjorde Andreas Bakkerud denne helgen.

Publisert

Fullstendig på overtid av hva som egentlig er innenfor av å melde seg på et løp, så dukket altså Andreas Bakkerud opp i Höljes sist helt. På mange måter ut fra intet, men tilfeldighetene skulle ha det til at en av ESmotorsport sine førere meldte avbud, parallelt med at Bakkerud nylig hadde gjort en utviklingstest med deres Skoda Fabia.

Jean-Baptiste Duborg, Thomas Bryntesson og Andreas Bakkerud under pallseremonieni i Höljes sist helg. (Foto: Red Bull Content Pool)

Fullstendig på overtid av hva som egentlig er innenfor av å melde seg på et løp, så dukket altså Andreas Bakkerud opp i Höljes sist helt. På mange måter ut fra intet, men tilfeldighetene skulle ha det til at en av ESmotorsport sine førere meldte avbud, parallelt med at Bakkerud nylig hadde gjort en utviklingstest med deres Skoda Fabia.

Men bergenseren har neppe vært så lite forberedt til et såpass prestisjefylt løp som det skulle vise seg å være i Höljes. For der VM-klassen ble en parentes med bare ti biler til start, så skulle 26 førere gjøre opp seg i mellom i EM-klassen i RX1 - toppklassen som tidligere har gått under navnet Supercars.

Pur rutine

Med minimalt med testing, like fullt med en sterk CV fra denne banen tidligere, så leverte Bakkerud hele veien inn. Fra bakerste rekke i finalen leverte han et sterkt godt taktisk løp, og kunne utfordret Thomas Bryntesson om seieren hvis han ikke hadde blitt blokkert av Jonathan Pailler som ventet lengre med å ta alternativsporet.

– Selv om kanskje ikke hadde den farten som de aller raskeste hadde, så følte jeg at vi tok en pallplass på ren rutine. Vi slet spesielt i startene, men plutselig i finalen, så bare «oi». Da satt starten. Det kom mange karameller på en gang til meg der da, sier Andreas Bakkerud til Parc Fermé.

Et helt annet feste i banen gjorde at hans grunnfilosofi i rallycross ikke fungerte. De justerte og justerte og prøvde alt mulig, uten at de egentlig fant noe mer tempo og grep i bilen.

– Jeg makset det jeg klarte allerede på treningen. Derifra og ut hadde jeg ikke mye progresjon. Höljes er en bane jeg føler jeg kan kjøre fort på nærmest uansett oppsett, men de siste tidelene er uansett vanskelige å ta. Det var frustrerende, for vi gjorde så sykt mye endringer på bilen uten at det bedret seg, sier bergenseren.

De la all gammel filosofi til side og tenkte nytt og annerledes. For de tenkte at de hadde ikke mer å tape.

– Vi var frem og tilbake på differ, fjærer, høyde, alt mulig. Så gikk vi en annen vei, og demperklikk har stor innvirkning på grepet. Vi hadde ligget på feil side av grepet hele tiden. Så vi snudde alt av steiner, sier Bakkerud om helomvendingen som sørget for et potensielt vinnertempo i finalen.

Til å være fersk i et helt ukjent team, så var kjemien gjennom hele helgen tipp topp ifølge Andreas. Og de var åpenbart fornøyde med at han kunne ta bilen inn til en pallplass. Da er det naturlig å spørre om det blir nye sjanser, eller om dette var en såkalt «one-off».

Kan få viktig testrolle

Andreas Bakkerud over hoppet i Höljes. (Foto: @World / Red Bull Content Pool)

Bakkerud har som kjent ingen konkret plan for å kjøre Rallycross-VM eller Rallycross-EM i år, og har også stoppet det store sponsorjaget for å få dette på plass. Tilbudet fra det litauiske teamet sist helg fordret en symbolsk sum han fikk fra sine faste partnere i Bergen, gjengen som bare går under fellesnavnet «Bakkerud Blue», men det er klart at helgens pallplass gir de fleste vann på mølla og blod på tann.

– Nå må jeg prøve å snike til meg litt mer, så får vi se hva de svarer i andre enden, flirer Bakkerud, og viser til sin siste Instagram-post hvor han også retorisk spør når neste løp blir.

Men han kan langt på vei bekrefte at de allerede er i samtaler om mer. Men da kan det være at han likevel kastes inn i VM-klassen, selv om det var i EM han hevdet seg i Höljes. Slik det ser ut foreløpig, så er det Frankrike og Portugal som foreløpig er på agendaen.

– Teamet har lyst til å få målt bilen sin opp mot VM-bilene. Selv om vi er i samme klasse, så kjørte vi aldri under de samme forutsetningene i helgen, for eksempel med tanke på preparering av banen. Målet til ESmotorsport er også å kjøre i VM, og det ser ut som de forstår at de må investere i resultater også hvis de skal få kunder på bilene sine. Så blir det mer kjøring nå, så går jeg inn i en litt ny rolle, sier Bakkerud.

Han skrotet VM-planene fordi han ikke hadde muligheter til å sitte i en vinnerbil, og han har ei heller hatt noe ønske om å kjøre VM hvis ikke gullsjansene er der. Men muligheten fra Skoda blir på litt andre premisser.

– Som jeg sa, skulle jeg kjørt VM, så var det bare et fåtall av biler jeg kunne blitt verdensmester med. I utgangspunktet er det slik at hvis jeg skal kjøre VM, så skal jeg kjøre for å vinne. Men med Skoda så blir det med et litt annet premiss og med en plan for fremtiden, understreker 29-åringen.

Powered by Labrador CMS