Skiller lag med Honda – McLaren-Renault på griden neste år
McLaren og Honda takker av for samarbeidet, og Carlos Sainz jr. er langt på vei klar for Renault.
Dermed har vi flere endringer er på vei, i både motor- og førermarked, når vi nå langsomt nærmer oss oppløpssiden på årets Formel 1-sesong.
Autosport erfarer nemlig tirsdag, via nære og troverdige kilder, at McLaren og Honda går hver til sitt etter sesongen, og at McLaren nå har signet for Renault fra 2018 til 2020, altså treårsperioden fram til det nye motor-regelementet skal tre i kraft.
Den siste tiden har flere og flere anerkjente motorsport-nettsider i utlandet meldt om forandringer for teamene, der noen vil tre i kraft heller før enn senere. Den kanskje mest oppsiktsvekkende nyheten er at Carlos Sainz jr., den spanske føreren i Toro Rosso, skal ha blitt enig med Renault om en kontrakt fra og med 2018. Det innebærer i så fall at han lånes ut inneværende sesong, og kan gjøre sin debut under Malaysias Grand Prix i starten av oktober.
Da er franske Pierre Gasly den naturlige erstatteren i det ledige settet i Toro Rosso, og kan få sin offisielle F1-debut under Malaysias Grand Prix - etter å ha fungert som Red Bull-reserve i 2015 og 2016. Selv hevder franskmannen at det er mediene som dikter opp at han skal kjøre fra og med Malaysia, og skriver på sin Twitter-profil at han kun har uttrykt om å kjøre for Toro Rosso ganske snart.
Ettersom tyske Nico Hülkenberg fortsatt har kontrakt med Renault i 2018, betyr Sainz jr. sin ankomst i det franske laget at kontrakten til britiske Jolyon Palmer vil termineres. Til gjengjeld mottar han en solid økonomisk kompensasjon på rundt 80 millioner kroner, ifølge thisisf1.com. Så spekuleres det i om Williams kan være interessert i Palmers tjenester foran neste sesong.
Det vil på noen områder ikke være noen overraskelse om Fernando Alonso også blir ledig på markedet neste år, etter at prosjektet til McLaren og motorleverandør Honda har gitt tre resultatløse sesonger med stadige problemer, men vi får nå se hva som skjer med tanke på den nye motoravtalen McLaren akkurat har gjort med Renault. Polske Robert Kubica skal også være kjøpt løs fra test-kontrakten med Renault, slik at Williams-teamet fort kan ende opp med å måtte knekke ett par ekstra nøtter til jul, for å pønske ut deres førerkonstellasjon for neste år.
Med omrokkeringen av førere kommer også endringer hva gjelder motorleverandør for de ulike teamene. McLaren-teamet bryter som nevnt med Honda, og kjører med Renault-motor i 2018. Dette betyr samtidig at teamet må begynne å kjøpe motorer selv, og klare seg uten Hondas økonomiske ressurser. Fernando Alonso kan ha hatt ett ord med i den avgjørelsen, siden han har uttrykt at han ennå tror på prosjekt McLaren, men at motoren er det eneste som ikke fungerer innad i laget. McLaren ønsker nok aller helst å ha med seg spanjolen videre.
Renault mottar Carlos Sainz jr. som kompensasjon for at Toro Rosso velger å bryte motorleverandør-kontrakten med franskmennene, melder. Samtidig trer Honda inn i Toro Rosso som motorleverandør og delsponsor, skal vi tro Marca. Dette kan også bety en spennende framtidig for Red Bull-teamet, som vil kunne se muligheten for at Honda klarer å knekke koden og levere en motor utelukkende for dem, bedre enn Renault sin.
Hvilket av teamene som stikker av med vinnerloddet gjenstår å se. Den store trekningen finner sted i 2018.
[td_block_ad_box spot_id="custom_ad_2"]