Sjokktempo endte til slutt i grøfta – ny gnist ble likevel tent hos rallylegendens motivasjon
Navnet Ole Vincent Såtvedt er det få, om noen, i rallymiljøet som ikke kjenner til. Det var ti år siden sist han kjørte rallyløp. Nå var han tilbake, og det var slettes ikke mangel på gamle kunster.
Rally er kanskje ikke helt som å sykle, men det så nesten slik ut etter de to første etappene av Rally Finnskog. For som en 60-årsgave fikk Ole Vincent Såtvedt, den tidligere norgesmesteren og en av de mer markante rallylegendene i norsk bilsport gjennom tidene, kjøre på hjemmebane, ti år etter at han sist kjørte Rally Finnskog.
I historisk klasse i en strøken Volvo 240 ledet han med hele 27,2 sekunder på Petter Fausko. Man skulle tro han hadde overladdet, men Såtvedt kjørte på gammel margin og erfaring - og ble selv mildt sagt sjokkert over egne tider.
– Det hadde jeg virkelig ikke trodd. Jeg var med for å kjøre og ha det gøy og jeg skulle ikke tenke på tider i det hele tatt. Men bilen var veldig fin å kjøre, og alt stemte veldig bra, sier Ole Vincent Såtvedt til Parc Fermé.
To ganger norgesmester på 90-tallet
Norgesmesteren fra 1994 og 1996 i nasjonal klasse har gjennom 2000-tallet hatt enkeltinnhopp, fortrinnsvis i både en standard Renault Clio Ragnotti og Renault Clio S1600 som Erik Veiby tidligere eide, og således var med som kartleser i. Volvo har han ikke kjørt siden Romjulsrally i 2003, og dernest gjennom 90-tallet.
Og en bil klasset og godkjent etter FIAs historiske papirer har svært få hjelpemidler. Her var det ikke clutchløs sekvensiell giring på agendaen, og det er ikke mye man kan justere på støtdemperne. Nytt var det dog å kjøre på bredere vinterhjul, da man før i tiden hadde vesentlig smalere dekk som først og fremst hadde bedre feste der det var løst.
Og løst var det altså på Finnskogen, noe som fikk skjebnesvangre konsekvenser for Såtvedt og kartleser Terje Buberget. På den tredje fartsetappen var det altså sluttkjørt.
– Det var jo veldig uvant med disse breie dekkene, og når vi først kom ut i det løse, så var det ingen vei tilbake. Det seilet rett av og jeg hadde ikke sjans til å få den inn igjen. Så det var ergerlig, sier Såtvedt, som likevel rakk å oppfylle hovedpremisset for løpet etter de to første etappene; nemlig å ha det styggmoro.
Hyller lokalmiljøet
Og det var altså så moro å kjenne på kjøregleden igjen etter ti års pause. Hjemme står det et karosseri han gjerne kunne bygd en nasjonalklasset eller historisk klasset Volvo 240 av, og åpenbart ga årets utgave av Rally Finnskog mersmak til å kanskje få fart på dette prosjektet.
Samtidig har Såtvedt de siste årene spilt en større rolle i kulissene for den nyeste generasjon utøvere på Kongsvinger. Det er en rolle han trives veldig godt i. Han har blant annet kjørt service og vært en viktig støttespiller for Martin Nygård de siste årene, og han vil gjerne fortsette å backe og følge med på Nygård og de andre lokale unge utøverne.
– Her på Kongsvinger er man jo én stor gjeng som hjelper hverandre med alt mulig. Sånn var det nå i helgen også. Det er jo det som er så ålreit her. Og det er klart at når man vil være med å hjelpe de andre, så strekker ikke tiden til like godt til egne prosjekter. Det er derfor karosseriet er blitt stående. Så får jeg se hva jeg kan rekke med tiden, for det hadde jo vært stas å få kjørt Rally Finnskog mer. Men noe mer kjøring over et år rekker jeg rett og slett ikke, der har jeg for mange andre prosjekter jeg holder på med, sier Såtvedt, som også i disse dager venter på å få barnebarn nummer tre i rekken.