Sjekk ut Ken Blocks Gruppe A-Escort i moderne WRC-drakt
Han vraket og brant opp en «Cossie» i fjor. Men Ken Block kjenner ingen grenser. Nå er det skapt et nytt Escort-liv med en smak av noe nytt.
Han vraket og brant opp en «Cossie» i fjor. Men Ken Block kjenner ingen grenser. Nå er det skapt et nytt Escort-liv med en smak av noe nytt.
Han er kjent for å gjøre det ekstreme ut av ingenting, den godeste Ken Block. Bilsport- og YouTube-profilen fra USA kjenner nærmest ingen grenser og lar kun fantasien sette en stopper for hva han har lyst til å gjennomføre.
På internett er han blitt mest kjent for sine spektakulære Gymkhana-videoer, nå totalt 10 av dem siden den spedestart med en Subaru Impreza. I tillegg har han gjort seg kjent for en rekke bilprosjekter ved siden av sin sportslige karriere innenfor rally og rallycross.
Og mens suksessen bak sportsligheten hans kan diskuteres hvorvidt den har vært den mest vellykkede, så er det ingen som kan ta Block på å realisere heftige bilprosjekter. Hans Ford Escort Mk2 til Gymkhana-showene er én av dem, en annen er hans «Hoonicorn-Mustang» med over 1400 hestekrefter og firehjulstrekk - på et chassis fra 1965.
Og i rekken av spektakulære biler, som du kan se på denne linken, så har han nå bygd seg opp en ny Ford Escort Cosworth etter at han vraket sin forrige i fjor. Nå er det imidlertid ikke noe med gammelt Gruppe A-spec på bilen. Først og fremst har han satt opp et chassis-design inspirert fra blant annet dagens WRC-biler.
Ellers er den bygd opp med gammel Escort WRC-motor med 34 millimeters turborestriktor, sekstrinns sekvensiell Sadev-girkasse og et bryterpanel fra den nyeste Fiesta WRC-modellen. I YouTube-videoen øverst kan du bli enda litt mer kjent med det nyeste prosjektet til Ken Block.