Sjekk hva Numedalsrally har å by på denne helgen
Årets vintereventyr, dog i en forventet klissvåt variant, byr på svært mange spennende elementer å følge med på.
RALLY: – Alle spådommer fra i fjor høst har slått feil i vinter, på alle rallyer. Det har vært flere deltaker enn de fleste sesonger, og vi er jo superhappy at det er flere i år enn fjor.
Det sier løypesjef og komitémedlem Stein Rudi til Parc Fermé i forkant av årets Numedalsrally.
125 biler er påmeldt til den siste NM-runden i vintersesongen, og det er slettes ikke unormalt at mange tar turen til Numedal for å oppleve noen av de råeste vinterveiene som norsk rallysport har å by på, i manges øyne.
Kombinasjonen av et stort lokalt oppmøte og en attraktiv destinasjon for mange førere som ikke satser fullt mesterskap gjør at deltakertallet er høyere enn på lenge. Vi må tilbake til 2013 hvor flere biler var påmeldt. Den gang knepet flere med 126 startende biler.
Det gjør at startlista inneholder mange spennende historier å følge med på. Her er noen av de.
15 biler i toppklassen
Det er slettes ikke å forvente et såpass stort deltakerantall i toppklassen. Dette er biler i millionklassen som er dyre å drifte, og et ordentlig løpsbudsjett med test og full pakke av nye dekk, inkludert slitasje og eventuelle delebytter, gjør at en NM-runde fort koster minst 100.000 kroner å stille opp i.
Likevel er altså 15 førere med. Alle som har vært faste innslag hittil i år er med, pluss flere spennende «wildcards». For eksempel Ola Jr. Nore, fjorårets bronsevinner i Junior-EM, som kun har hatt en karriere med forhjulsdreven bil hittil. Nå har han leid seg en Skoda Fabia Rally2, og får nå målt krefter mot de beste i Norge.
Vi har allerede omtalt Eyvind Brynildsen som et spennende ekstranummer, og i avsnittet under får vi også en ekstra prikk over i-en.
Familiemesterskapet fra Larvik og Toten
Denne gjengen kommer neppe til å kjempe om totalseire, og det er ingen hemmelighet at familiebedriftene rundt sikrer ressursene for å holde på med bilsport. Derfor er det ekstra oppsiktsvekkende å se en konstellasjon på fire utøvere av søsken og søskenbarn fra den velkjente Hvaal-slekta på plass.
Kristiane Hvaal Engh i Ford Fiesta R5 er den soleklare etablerte rallyføreren i familien, med pappa Stian Engh som gammel ringrev og mamma Gunhild Hvaal Engh i kartleserstolen med bøttevis av erfaring fra nettopp denne posisjonen.
Gunhild er søster til rallycrossprofile Even fra Larvik. Even selv stiller ikke, men det gjør sønnen hans Jens - også godt kjent fra rallycrossen - etter at han har kjørt flere runder i vinter og således den som stiller best forberedt i familien.
Jens har kjørt bilen til fetter Joachim, en Ford , som egentlig skulle kjørt disse løpene - hadde det ikke vært for en skulderskade. Men Joachim er omsider på plass, med kona Amanda i kartleserstolen, men ikke i sin egen bil.
For den har han lånt bort til storebror Alexander, igjen en kjent merittert rallycrossfører, som fikk en smakebit på toppklassen i rally under Flesbergsprinten for noen uker tilbake. Fristelsen ble for stor, og det betyr altså at fire blad Hvaal fra to deler av familien stiller på rekke og rad etter hverandre på startlistene. Kristiane i sin egen Ford, Alexander i lillebror Joachim sin Ford, mens Joachim og Jens har leid seg hver sin Skoda som de skal kjempe beinhardt med i en intern prestisjefull familiekamp denne helga.
Familiemesterskapet fra Arvika
Og når vi først snakker om familier, gjerne fra rallycross, så har vi enda mer prominente gjester på plass. Numedalsrally har godt rykte på seg også hos söta bror, og derfor er det verdt å bite seg merke i at far og sønn Kristoffersson, verdensenerne i rallycross signert teamsjef og pappa Tommy, og sønn og verdensmester Johan, i hver sin Volvo i historisk klasse.
Trond Lyseng, Olav Fredriksen og Petter Fausko og gjengen har derfor et stort ansvar overfor det norske rallyhistoriske miljøet å holde svenskene godt unna gjennom ikoniske numedalsveier når en god porsjon verdensmestererfaring hentes fra Arvika for å måle krefter mot norske rallysoldater i historisk klasse.
Tommy var her også i fjor i samme klasse, men nå har også sønnen slengt seg på i påvente av av barmarksesongen starter, med hele seks offisielle VM-gull i baklomma.
Veiby i Volvo 240
Og deres næreste norske relasjon er Ole Christian Veiby, som er teamkompis i Rallycross-VM og en av Norges fremste førere i Rally-VM. Og siden 2017 er det Veiby som har totalvunnet Numedalsrally i alle år på rad.
Det skjer nok ikke i år. I så fall snakker vi et under av dimensjoner.
For Veiby - som nylig gikk ut og sa at proffdrømmen om rally mer eller mindre er lagt vekk - stiller opp i ekte Kongsvinger-ånd med en Volvo 240. Men det blir ordinær nasjonal klasse på han, og ikke historisk som hans svenske venner har valgt å prioritere.
Dette blir første gang Veiby konkurrerer i denne klassen, og det blir utvilsomt spennende å se hva internasjonal erfaring med firehjulsdrift kan måle seg opp mot den etablerte norgeseliten som utvilsomt kan kjøre svært for med blodtrimmede bakhjulstrekkere.
– Vi kjørte test i går, og det gikk veldig bra. Det ble en feeling etterhvert, men det er helt klart noe annet enn hva man er vant til. Så jeg vet ikke helt hva man skal forvente i morgen, så vi får ta det som det kommer, skriver Veiby i en melding til Parc Fermé fredag kveld.
Han får låne bilen av sambygding Thomas Skogheim, og det skal være en nyfrisert og velpreparert 240 han har med å gjøre.
– Grunnen er vel så enkel at det er MYE billigere. Så jeg fikk muligheten til å låne bilen, og hjelpe til litt med oppsett, også var det jo en hake på bucketlista som man måtte krysse av, understreker den 27-årige bilsportprofilen.
Rekordstort B-Zero-felt
Nok elitesnakk, for det er også spennende ting som skjer på breddenivå. Og vi velger å løfte fram B-Zero-klassen igjen, som ble innført før denne sesongen. Småbilene med 68 hestekrefter hvor det er opplest og vedtatt at det ikke skal gå kjempefort, men likefullt et rimelig alternativ som kan gi mange utøvere en sjanse til å prøve seg i rally der de normalt sett ikke ville hatt forutsetninger til det.
Og etter at de første løpene har vært litt «ta og føle på» for klassen, så er det nå rekordpåmeldinger av denne type biler. Fordelt på både standardklassen, klasse 18, og debutantklasse 19, så er det syv biler på startstreken denne gang. Det betyr at det er mange nye biler som får kjørt seg for første gang, da løpene hittil er blitt benyttet av to faste etablerte rallyriggede B-Zero-biler, enten det er Toyotaen fra RPC Motorsport eller Citroën-bilen som Petter Fausko har kjøpt inn.
Totalt fem Citroën C1 er på meldt, mens det kommer en hver av Toyota Aygo og Peugeot 107, tre bilmodeller som i praksis er helt identiske, men fordelt på tre ulike bilmerker.