Sivert (19) vil bevise at han ikke er noen døgnflue i rallycrossen

Det er bare to år siden han debuterte i rallycross. Nå forventes det at han vinner i alt han stiller opp i.

Publisert

2018 ble en svart-hvit-sesong på alle mulige måter for sørlendingen Sivert Svardal. Han meldte seg på i EM for å ha det gøy, og stilte opp for å bli topp fem i NM.

Sivert Svardal. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

2018 ble en svart-hvit-sesong på alle mulige måter for sørlendingen Sivert Svardal. Han meldte seg på i EM for å ha det gøy, og stilte opp for å bli topp fem i NM.

Fasiten ble NM-gull, og i praksis et EM-gull han senere mistet på grunn av brudd på bensinreglementet.

Tror på godt startfelt

Men nå er altså Sivert Svardal en å regne med for alvor i rallycross. Og ved at hans Mazda RX8 ikke lenger er klasset inn i EM, så har i stedet det nordiske mesterskapet RallyX Nordic åpnet opp for at bilene deres kan leve videre utenfor Norges grenser.

– Slik det ser ut, så blir det mange gromme på startstreken. Så jeg tror ikke årets nivå i Nordic blir noe dårligere enn fjorårets EM, sier Sivert Svardal til Parc Fermé.

Og med det tenker han at han nå får nye sjanser til å bevise at EM-gullet fra i fjor er noe han fortjener. Regelbruddet ved at det ble funnet stoffer av 98 oktans bensin i testene på den obligatoriske P1-bensinen, på papiret en bedre bensintype, gjorde at han ble disket fra hele løpet.

Det er en dom aldri vurderte å bestride, og godtok på stedet.

Slik feiret Sivert Svardal det han trodde ble et EM-gull i Höljes i fjor. En måned senere kom den nedslående beskjeden fra FIA. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Men vi skal ikke kjøre på noe 98 blyfri i år nei! Gjett om alt blir sjekket ekstra nøye nå, smiler sørlendingen, proppfull av selvironi for fjorårets forseelse.

https://parcferme.no/rallycross/sivert-18-mister-em-tittelen-bensinproven-under-lopet-var-positiv/

Ny motivasjon

Men det motiverer han også. Han merker at han fortsatt blir kjent som «han som mistet EM-gullet» og ikke han som vant NM i sin andre fulle sesong i rallycross.

– Nei, nå er målet å bli kjent som han som vant Nordic. Jeg vil jo bevise at det ikke var tilfeldig at jeg egentlig vant i fjor, sier Konsmo-gutten, som lærte litt av de konkurrentenes forventninger og ambisjoner under fjorårets avsluttende EM-sesong.

– Vi stilte jo opp i EM i hovedsak for å ha det gøy og at det skulle være en opplevelse. Og da er det noe med at man kjører uten press. De andre fokuserte nok veldig mye på EM, og da har man nok litt for høye skuldre framfor at man har det gøy, sier Svardal, og understreker at han fortsatt skal forsøke å ha det gøy selv om forventningene til ham nå er annerledes.

Målet og drømmen er naturlig nok en internasjonal karriere. Og han tenker allerede at han må finne på noe fra 2020.

– Men jeg skal ikke kjøre noe sånn framhjulstrekker, nei. Da er et firehjulstrekk som gjelder, sier Svardal.

Frister å leie bil til Höljes

Sivert Svardal fra Höljes i fjor. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Og utelukker heller ikke at det frister å finne et budsjett for å leie seg en bil til Höljes i år. For selv om han forstår at det ikke blir noe mer EM i klassen han har valgt å kjøre, så er det likevel noe han savner ved å konkurrere gjennom en større internasjonal løpshelg.

– Det er jo noe eget med å dele depot med Solberg, Bakkerud og de. Så får vi se, jeg har jo vært inne på tanken å se om jeg kan leie en Supercar Lites-bil til Höljes. Jeg har jo gode minner der fra i fjor. Men samtidig så skal jeg aldri være listefyll når jeg melder meg på noe. Jeg vil kjøre for å vinne, og det er nok ikke så lett å hoppe inn i en Lites-bil og kjempe i toppen med en gang, sier Svardal.

Han går ut av idrettslinja på Mandal videregående skole i år, og er dermed russ. Men om det blir krasj mellom russetiden og bilsporten, så er valget enkelt.

– Rallycrossesongen har førsteprioritet ja, for å si det sånn. Vi kjører jo blant annet Nordic i Höljes under 17. mai, så det er ikke alt jeg får blitt med på, sier han.

Powered by Labrador CMS