Sinne og frustrasjon blant flere norske rallyførere når bioetanol forbys i 2021

Rallyseksjonen og Team Rally Nasjonal beskylder hverandre for ikke å ha åpnet for dialog etter at det neste år ikke er lov å ha etanol på tanken i norske rallybiler.

Publisert

Det er altså steile konflikter og sterk splittelse mellom rallyseksjonen i Norges Bilsportforbund og førerforeningen for nasjonalførere, Team Rally Nasjonal. Årsaken er regelendringen som ble påpekt i Bilsportboka for 2020 under paragraf 59.1 i Spesialreglementet for rally.

Olav Fredriksen er en av de som føler seg sterkest berørt av forbudet mot E85, såkalt bioetanol, fra og med neste sesong. Han vet ikke om han vil ta seg råd til å stille opp i sin nokså unike Volvo 240 neste år. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Det er altså steile konflikter og sterk splittelse mellom rallyseksjonen i Norges Bilsportforbund og førerforeningen for nasjonalførere, Team Rally Nasjonal. Årsaken er regelendringen som ble påpekt i Bilsportboka for 2020 under paragraf 59.1 i Spesialreglementet for rally.

Der heter det kort og greit at fra «01.01.2021 vil bruk av bensin tilsatt etanol (E85) ikke være tillatt». Regelendringen har satt sinnene i kok blant mange aktive utøvere som uttrykker en sterk misnøye for at denne regelendringen er gjennomført uten at de selv mener de er hørt.

– Det har vært gjort forsøk på dialog via mail helt siden saken begynte i vinter. Så kom korona og ingen ble interessert i å ta tak i saken, så da ble den lagt på is mens det var pause. Så kom vi med en uttalelse til rallyseksjonen om at vi var nødt til å sette oss ned for å snakke om dette. Det har de ikke imøtekommet. Vi har mast og purret på mail, men ikke fått svar, sier leder for Team Rally Nasjonal (TRN), Glenn Bjørnrud til Parc Fermé.

Tok avgjørelsen i fjor høst

Leder for rallyseksjonen i Norges Bilsportforbund, Arne Ingar Stulen, mener på sin side at det ikke har vært noen tilsynelatende vilje til dialog fra førerforeningen som skal tale førernes sak. Derfor besluttet seksjonen å fatte vedtak med grunnlaget de selv hadde for å forby dette drivstoffet.

– Dette var en avgjørelse vi i utgangspunktet tok i fjor høst. Så dette er ikke noe nytt. Egentlig er dette en gammel sak. Da vi var i dialog med TRN i fjor høst, så flagget jeg da at vi ønsket å få en dialog. Så ba jeg dem i vår kom å komme på banen. Nå er det siste løpet i 2020 kjørt, og da er det litt pussig at de kommer først nå, sier Stulen til Parc Fermé, som understreker at vedtaket er enstemmig fra hele seksjonen.

Argumentene er klokkerklare fra begge parter. Rallyseksjonen opplever det svært problematisk at det stadig gjennomføres ulovlig drivstoffylling langs transportetapper utenfor tilrettelagte steder i løpsoppsettet på biler som ikke har dimensjonerte tanker for sitt drivstofforbruk. Dette ble også betydelig omtalt i Parc Fermé i 2018.

Kombinert med at E85 ikke lenger er å få på ordinære stasjonspumper i Norge, sammen med at E85 ikke er en FIA-sertifisert drivstofftype, gjør at seksjonen mener man er best tjent med å forby drivstoffet i sin helhet. Formålet da drivstoffet ble innført var at E85 var på full fart inn på norske pumper, til en vesentlig lavere kostnad. Nå må man over grensa for å finne nærmeste E85 på pumpe.

– Altfor dårlig opplyst

Derfor benyttes det i stor grad såkalt race-etanol, som har en kostnad på cirka 30 kroner literen som bestilles på fat på lik linje med vanlig høyoktan race-bensin. For seksjonen sin del blir det opprinnelige formålet om billig pumpebensin borte, og nok et argument for at de nå vil fase ut E85 sammen med de andre områdene de mener er utfordrende ved å ha denne type drivstoff tillatt.

– Samtidig kan vel 90 prosent av dagens biler med E85 enkelt «mappes» om til bensin uten å bygge om motor for å være tilpasset vanlig bensin i igjen, hevder Stulen.

Dette får flere aktive førere til å rase, som mener at de nå påtvinges store ekstrakostnader. Først og fremst for å bygge om motorene sine som er tilpasset E85 - uten at de selv følger de er blitt involvert i beslutningen som er tatt.

– Mange nye sugemotorer kan enkelt mappes om, men i nasjonale klasser er mange av motorene spesialtilpasset E85 på en helt annen måte. For min del vil det koste 100.000 kroner å bygge om motoren som følge av denne regelendringen. Motoren er påkostet og utviklet over lang tid, og med et pennestrøk kan noen bestemme at vi førere kan påtvinges disse kostnadene, sier nasjonalfører Olav Fredriksen, som snakker på vegne av flere aktive utøvere som uttrykker sterk frustrasjon til regelendringen.

– Hvorfor reageres det først nå på tampen av sesongen når det egentlig ble bestemt i fjor høst?

– Vi mener som så at dette ikke har vært godt nok opplyst med tanke på omfanget det er snakk om ved en slik endring. Det må vises fram og tydeliggjøres, ikke bare pakkes inn med gul skrift i et stort regelverk, sier Fredriksen, som tviler på at han selv vil stille opp dersom det ikke blir endringer som reduserer kostnadene betraktelig for ham.

Måten motoren er konstruert på gjør at E85 er eneste mulige drivstoff han kan bruke. Sammenliknet med andre motortyper kan ikke Fredriksen fylle på ordinær blyfri bensin med kun «enkel» mapping.

Mener argumentene ikke holder mål

Stulen er ikke enig i Fredriksens framstilling av mangel på opplysning, og mener at de aktive har hatt mer enn god nok tid på seg til å kommunisere og legge fram fakta og mer overbevisende argumenter i mot forbundets beslutning.

– Vi hadde en lang diskusjon i fjor høst, og det skal mye til for at det snus nå. Dette er egentlig et år gammelt, og vi har allerede skrevet at det blir borte. De har hatt et år på seg for å kunne gjøre noe med det. Vi mener dette er gjort i henhold til det slik bør gjøres, sier Stulen.

Arne Ingar Stulen, leder for rallyseksjonen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Som utøver fnyser Fredriksen av flere av argumentene og påstandene fra seksjonen. Ulovlig bensinfylling, som ett av hovedargumentene, mener Fredriksen er helt irrelevant i forhold til bruken av E85.

– Den er for tynn. Det gjelder kanskje noen klasse 13-biler som har liten standardtank - men for min del har det alltid fungert som det var. Jeg har dog satt inn en større tank for å være helt sikker, og hvis de vil løse dette problemet så er det bedre at de setter krav om større tank i biler som har for liten tank til utregningsformelen. Dette problemet har vært i mange år, også lenge før E85, så det blir irrelevant å skylde på drivstoffet. Jeg vet om mange som fyller ulovlig i dag som ikke kjører på E85. Juks må slås ned på, men det er andre måter å løse det på enn det de har gjort nå, sier Fredriksen.

Han får støtte at TRN-leder Bjørnrud, som mener Norges Bilsportforbund har et stort problem om de kjenner til ulovligheter de jobber for å slå ned på.

– Enten så må de følge regelboka si, eller så kan vi bare kaste boka og kjøre uten regler, slik de holder på, mener Bjørnrud spissformulert.

Ønsker dialog og kompromiss

Seksjonsleder Stulen er klokkerklar på at formelen som er satt for utregning av bensinfylling ikke kan endres på, og mener også at utøverne selv er ansvarlig for å sette inn større tank dersom de går tom uten å fylle ulovlig.

– Skal vi justere formelen enda mer ned, så må du snart fylle hele tiden. Formelen i dag fungerer helt fint for vanlig bensinforbruk, hevder Stulen, og legger til:

– Aspektet med etanol var at det skulle bli billigere. Ingen dro fram på den tiden at man får økt effekt av det. Den har kommet etterpå. Nå er det eneste argumentet deres at de skal ha ut mer effekt. Og det er et stort «hassle» for motorene, som egentlig ikke har godt av dette. Det ruster og sliter, og de kjører med dette kun for å få de ti ekstra hestene, mener seksjonslederen.

Roten til debatten og den sterke uenigheten ligger altså i at partene ikke har kommunisert med hverandre på en tilstrekkelig måte, ifølge begge sider av saken. Stulen understreker at det skal mye til for at forbundet skal snu, mens Bjørnrud - tross sin store frustrasjon - fortsatt har et iherdig ønske om å opprette en konstruktiv dialog og få fram forslag på bordene som kan bidra til en form for kompromiss.

Foreslår krav om større drivstofftanker

TRNs to primære ønsker er flere bensinfyllinger, alternativt at det settes et generelt krav om større tank enn originalt dersom man velger å kjøre med E85 - samt hyppigere kontrollering og sanksjonering ved fortløpende mistanke om ulovlig fylling langs transportetappene, slik hele miljøet allerede er godt kjent med.

– Dette med ekstra bensinfyllinger bør ikke være noe problem for arrangørene. Bare se på Rally Hedemarken i fjor, hvor de oppdaget at de hadde for lite bensinfylling. I løpet av en halvannen time klarte arrangøren å sette opp en ekstra bensinfylling med tydelige koordinater på hvor den fant sted. Så jeg kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å få til, sier Bjørnrud.

Olav Fredriksen er enig i at det er et stort problem med ulovlig bensinfylling hvor kannene er plassert ut på transportetappene, og i de verste tilfellene hvor enkelte har med ekstra jerrykanner stroppet i bilen ute på fartsetappene. Han slutter seg til at forbundet kan komme med andre og rimeligere krav rettet mot førerne.

– Hvis de først skal endre på regelverket som pålegger utøvere større kostnader, så bør vi heller se på krav om å sette inn en større bensintank. Det er i alle fall en vesentlig billigere kostnad enn å bygge om motoren. Jeg tipper det ikke vil koste noe særlig over 10.000 kroner på det meste for å få en større tank i bilen, slår Fredriksen fast, og poengterer også at regelen - slik den nå står formulert i paragraf 59.1 - kan skape juridiske problemer dersom den også skal tolkes bokstavelig:

– Slik som regelen er skrevet for øyeblikket, så er det ikke lov med etanolholdig drivstoff. Det vil si at du kan ikke kjøpe 98-oktan bensin på pumpa heller, da den uansett inneholder 10 prosent etanol. Så de må gjøre om regelen uansett, sier han.

Flere profiler melder sin støtte

Stig Rune Skjærmoen er en av flere aktive førere utenfor nasjonale klasser som deler sin støtte til utøverne som føler seg hardt rammet av E85-forbudet fra og med neste sesong. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Bjørnrud og Fredriksen snakker altså på vegne av nasjonalklassen og deres aktive utøverne. Samtidig er det i miljøet opprettet en underskriftskampanje for å markere sin motstand til regelendringen som gjelder fra neste år. I skrivende stund er det samlet inn 113 signaturer, flere av dem høyt profilerte og aktive utøvere i norsk rally.

– E85 bør være lovlig i Norge på grunn av at det gir rallysporten en grønnere profil utad. Et annet godt argument er kostnadsbildet rundt ombygging til racefuel og driftskostnader på lang sikt, skriver bronsevinner for eldre firehjulsdrevne rallybiler, Håkon Sveen Frøslid under kampanjen.

– Dette burde vært tatt opp i miljøet før NBF slår igjennom på en sak som jeg vet mange utøvere og motorbyggere har høy kompetanse på. Mener dette kun skaper splid mellom NBF og utøvere, skriver Ole Kristian Stenslet, en av de framtredende profilene i historisk klasse i Norge.

Den profesjonelle kartleseren Stig Rune Skjærmoen, som selv kjører aktivt nå og da skriver at frykter at deltakerantallet vil svikte dersom dette medfører økte kostnader, mens Mitsubishi-fører Bjørn Bækkevold på sin side aldri har hatt problemer med for liten kapasitet på tanken.

Også Bernt Kollevold, Runar Pedersen og Morten Storsveen er andre profilerte navn fra norsk rally som har undertegnet sin støtte.

Seksjonen etterlyser større faktagrunnlag

Seksjonslederen er ikke overbevist om at det er så mange som blir ordentlig berørt rent kostnadsmessig, slik Fredriksen skisserer ved sitt spesielle tilfelle, til at det er nok til at de skal snu.

– Jeg ser noen av argumentene deres, spesielt for de som har «tatt den helt ut» hvor motoren er mer optimalisert. Da kan det være et problem. Men skal vi ha det som et argument må vi få fakta på hvor mange det er snakk om. Jeg tror det bare er en håndfull, sier Stulen.

TRN-leder Bjørnrud kontrer med at man ikke kan risikere å miste flere utøvere enn de aktive vi har dag med et såpass tydelig pennestrøk uten konstruktiv dialog og diskusjon.

– Om det er snakk om fem til ti førere, så er det fortsatt fem til ti for mye. Vi jobber hele veien for å øke rekrutteringen, mens det som skjer her er det motsatte. Og om det er fem eller ti som blir borte, så er dette fortsatt mye penger tapt for forbundet over en hel sesong, mener Bjørnrud.

Powered by Labrador CMS