Sindre med eksklusiv R2-test - øyner muligheter i Junior-VM
Få dager etter lansering fikk Sindre Furuseth prøvekjøre bilen som skal representere Junior-VM neste år.
For det var ingen tilfeldig tur 25-årige Furuseth tok til Polen torsdag. Etter et meget krevende år i Junior-EM med svært mange tekniske feil og intet toppresultat å spore, så har han nå vendt tankene mot å konkurrere i VM-løpene i stedet.
De siste årene har verdensmesterskapet for juniorer (JWRC) blitt kjørt med samme type bil fra samme leverandør, og i 2019 skal JWRC kjøres med den helt nye Fiesta R2-modellen som M-Sport lanserte tidligere denne uken.
290 newtonmeter
Torsdag var Sindre Furuseth en av drøyt 20 førere som fikk teste denne bilen i Polen, ettersom M-Sport har egen avdeling i dette landet for de tohjulsdrevne bilene.
- Ja, ja, altså, nå skal du høre. Det momentet der, og den akselerasjonen fra bunn av. Noe helt annet enn hva jeg er vant med. Helt, helt rått. Det er over 290 newtonmeter moment i en motor på størrelse med en melkekartong. Nei, nå fikk jeg lyst på en slik en, sier en oppildnet Sindre Furuseth til Parc Fermé.
Han har solgt sin Opel Adam R2 og refokuserer inn mot neste sesong. Junior-VM er et konkret ønske han har å kjøre etter litt nyere research på hvor han vil ta karrieren sin. Og da var det på sin plass å få lov til å prøve denne helt nye R2-en fra M-Sport for første gang.
Det ga mersmak av dimensjoner.
– Selv om ikke topphastigheten er noe annerledes enn andre R2-biler, så er denne mer ekstremt opp til 120-130. Jeg fikk helt sjokk. Det er jo ingen WRC-bil, selvfølgelig, men av hva jeg er vant med så var dette en helt ny verden, sier Furuseth.
Håper på satsing i Junior-VM
Han testet bilen på en liten knotete asfaltbane og kjørte for det meste i lave hastigheter, men han fikk kjenne på et drag og respons han ikke hadde følt på tidligere. Og med denne bilen som Junior-VM-bil, så har Furuseth et uttalt mål om å konkurrere i Junior-VM.
Dog skal det sies at til tross for en marerittsesong i Junior-EM, så har han blitt lagt merke til. Tilbudene ligger der på løpende bånd fra ulike team, og mange er fristende.
Men Furuseth innrømmer at han ønsker å bli enda mer lagt merke til i det internasjonale miljøet. Og da har han fått litt andre signaler enn hva han først tenkte med EM.
– Jeg har fått en del nyttige tips angående Junior-VM. Det er nok det som er stedet å være om man for eksempel skal bli sett på som attraktiv nok til shoot-outs fra fabrikkteamene, sier Furuseth.
1,5 millioner i budsjett
De signalene fikk han til og med helt fra toppen av.
– Jeg tok blant annet direkte kontakt med Hyundai Motorsport og spurte om prestasjonene mine var gode nok til å bli lagt merke til. Da sa de rett ut at de ikke kikker på EM og kun ser førere med VM-erfaring. Derfor lurer jeg nå på om jeg bare må kaste meg uti det og vise farten min, sier Furuseth, som understreker at en Junior-VM-karriere er langt fra spikret enda.
Til det trenger han et budsjett på cirka 1,5 millioner kroner. Det er ikke en sum som skremmer ham, og noe han jobber målrettet mot å skaffe seg. Og han er optimist.
– Jeg har fått beholde mange av sponsorene mine, og jeg har også klart å skaffe noen nye. Selv om 1,5 million er mye penger, så er man ikke helt avhengig av å ha en familie med penger for å skaffe de. Når man jobber hardt på heltid med å få kjørt rally, så skal dette budsjettet være mulig å få til, sier Furuseth åpenhjertig.
Attraktiv blant EM-team
For det er ikke de hinsides summene sammenliknet med å satse i Junior-EM etter hans erfaring. Men som i all bilsport, så gir mer penger bedre forutsetninger. I Junior-VM leies bilen, og M-Sport Polen står for drift av bilen.
– Dette er jo det rally koster, og Junior-EM er ikke nødvendigvis så mye billigere. Men jeg har fått mange tilbud i EM som frister, selvfølgelig - og det er første gang jeg føler meg litt attraktiv. Det har jeg aldri vært før. OK, det er på R2-nivå - men man er likevel ønsket, og det setter jeg pris på, sier Furuseth.
Han trenger ikke spikre en full VM-satsing riktig enda, men håper innen midten av januar å ha en konkret plan på bordet. I så fall blir det fem VM-løp med Rally Sweden som det aller første løpet.