Sindre har aldri vært av veien – nå tok han sin første NM-seier
Ny bil og ny sesong for Sindre Backe som virkelig har fått fart på rallykarrieren sin.
RALLY: Lørdag toppet det seg med karrierens første NM-seier da han og kartleser Mads Johansen peilet seg inn til topps under sesongstarten på Elverum. Med frafall fra storfavoritt Steve Røkland og ringrev Morten Storsveen tidlig på lørdag var veien åpen for en langt større konkurranse om den gjeveste plassene.
Ei heller det norsk-svenske stjerneskuddet Isak Reiersen var den aller største trusselen, all den tid han også hadde bremseproblemer en peridoe.
– Vi har ikke hatt noen store tilbud. Jeg syns vi har hatt kontroll. Føret har vært vanskelig og mye løst. Driti oss ut et par ganger, men ikke kjørt over evne, sier Sindre Backe til Parc Fermé.
Som unggutt satset han på rallycross. I litt mer voksen alder har han oppdaget at det er rally som er tingen. Og i klassen for nyere tohjulsdrevne rallybiler har det vært en enorm vekst på svært kort tid. Fra å ha kun tre til fem biler jevnt per løp var det rekorddeltakelse blant moderne tohjulsdrevne biler av typen R2 og Rally4 med hele 14 biler til start.
Stor overgang til ny bil
For Backe har det også vært en oppgradering. I fjor kjøpte han Stig Rune Skjærmoens førstegenerasjon Ford Fiesta R2. Denne ble så solgt til Jens Berger, mens Backe tok en ørliten oppgradering til en Peugeot 208 R2, kanskje den R2-bilen som anerkjennes som den beste og mest optimale i sin kategori.
– Det er ganske stor forskjell. Dette er mer en rallybil. Forden er mer standardbil. Så den var jo enklere å kjøre enn denne. For denne er litt mer brutal. Du må være mer hardhendt, men så går den selvfølgelig bedre, slår fjorårets bronsevinner i NM fast.
– Hvor mye har du vokst på ett år som rallyfører?
– Vanskelig spørsmål... Hva skal vi svare på det, spør Backe og ser bort på kartleser Mads Johansen.
– Mange sekunder på kilometeren, kommer det kontakt fra Johansen.
– Ja, det er vanskelig å si hvor mye vi har vokst. Nå brøt Steve tidlig så vi fikk ikke målt oss mot han. Heldigvis kanskje? Men vi kjører mye fortere per kilometer, ja. Mye jevnere fart og jevnere flyt. I dag har vi kjørt kjempebra, men vi har fortsatt mye å lære, sier Backe.
Aldri kjørt ut
For er det én ting han ikke har gjort enda, så er det å krysse grensa for å oppdage hvor den er. Det må de aller fleste rallyførere igjennom, men Backe har vært skånet for dette.
Han har 13 løp, ifølge eWRC-results.com, og ingen har endt med avkjøring. Kun Rally Hedemarken i 2021 i en Nissan Almera endte med brutt med tekniske problemer. Resten har han fullført.
– Vi har vokst mye ved at vi har holdt oss på veien i alle løp. Vi har aldri kjørt av, og det er vi veldig fornøyde med. Vi har heller ikke hatt noen store tilbud i helga, sier hadelendingen.
Ny palltrio
Med Røkland og Storsveen på bruttlista, og Reiersen uansett ikke i posisjon til å ta NM-poeng på grunn av sin svenske lisens, så skulle det bli interessant å se hvem av de mange relativt nye i klassen som skulle ta steget opp på pallen.
Reiersen ble riktig nok nummer to i klassen, men dette er altså utenfor NM. Dermed var det Hokksund-gutten Herman Lie-Nielsen som tok den neste posisjonen, og med det ble det karrierebeste også på han etter et svært vellykket løp. I likhet med Backe kjører også han en Peugeot 208 R2, og gjorde også sin første fulle sesong så sent som i fjor.
Det ble et stykke opp til Backe med tre minutter og 57 sekunders forsprang, men han tok skalpen på Marius Holtet som fikk bremseproblemer på den siste etappen. Holtet, som kjører en Ford Fiesta Rally4, hadde åtte sekunder å gå på til Lie-Nielsen først Power Stage, men tidstapet ble på nærmere 45 sekunder, og med det måtte han gi fra seg andreplassen.
Holtet har forøvrig én pallplass i NM fra før da han ble nummer tre i sitt debutløp med bilen på Aurskog-Høland Rally i fjor.