Sindre fikk teste ut ny turbo-bil – fransk serie kan redde karrieren

Dagens R2-klasse i rally er under sterk utvikling. Sindre Furuseth har nå fått smaken på framtidens versjon av det som skal hete Rally4.

Publisert

I motsetning til baneracing, hvor det kryr av klasser, serier og hardtsatsende team som både gir gratis kjøring og i beste fall betalt, så er dette nåløyet vesentlig trangere i rally. For Sindre Furuseth, som tok bronse i fjorårets Junior-EM, har dette vært en drøm å oppnå, i likhet med mange andre rallyførere.

(Foto: Privat)

I motsetning til baneracing, hvor det kryr av klasser, serier og hardtsatsende team som både gir gratis kjøring og i beste fall betalt, så er dette nåløyet vesentlig trangere i rally. For Sindre Furuseth, som tok bronse i fjorårets Junior-EM, har dette vært en drøm å oppnå, i likhet med mange andre rallyførere.

Men i år fyller Furuseth 27 år. Han er ikke lengre en unggutt, og begynner å få dårlig tid om han skal etablere seg i internasjonal rallysport.

– Jeg er for gammel til å tenke «mainstream». Selv om snittalderen i VM fortsatt er høy, og det ikke er noen umulighet å havne der, så kan jeg jo ikke sitte her å si at jeg skal kjøre VM om fem år når jeg allerede nå er på etterskudd med karrieren, sier Sindre Furuseth til Parc Fermé.

50 kilo ekstra

Hvordan han har tenkt utenfor boksen skal vi komme tilbake til. Men først - han har fått teste Peugeots nye storsatsing av forhjulsdreven rallybil, nemlig Peugeot 208 Rally4. I praksis neste generasjons Peugeot 208 R2, men FIA har døpt om dette klassetrinnet til Rally4 for framtiden.

I motsetning til første generasjons 208, som har en 1,6-liters sugemotor, så har nye 208 en 1,2-liters turbomotor. Den skal ta opp kampen med blant annet Ford og M-Sport, som i fjor lanserte en ny 1-liters turbo med 200 hestekrefter.

– Men fordi dette er en 1,2-liter, så heises minimumsvekta med 50 kilo. Men for å være ærlig, de 50 kiloene merket jeg ikke noe til, med unntak av en nedoverbakke og inn i ett veidele, sier Furuseth videre.

Testen av 208 ga ham hakeslepp, litt på samme måte som testen av Ford i fjor - som det ikke ble noe mer av da tankene om Junior-VM-strandet.

– Dette er generelt en revolusjon av R2-klassen. Nå er det et år siden jeg kjørte Forden, så jeg skal være forsiktig med å sammenlikne, men i forhold til den første Peugeoten, så er det en helt annen verden. Spesielt motormessig. Det er et moment der som gjør at man må være veldig forsiktig med gassen. Hestene er der med en gang, og selv på en lavere antilag-innstilling, så må man passe på, sier Furuseth.

65.000 kroner i vinnerpremie per løp

Han bedyrer at kjørefølelsen og kjøreegenskapene ellers oppfattes som ganske likt fra 208en han kjørte i fjor. En bil både han og mange andre mener er den mest komplette R2-bilen når det kommer til kjørefølelse, og til tross for at bilen er nesten seks år gammel, så har den vært konkurransedyktig i R2-klassen i alle år.

Men Furuseth har lyst til å kjøre nye genersjons 208, og det som blir innsteget til Rally4. Men det blir neppe Junior-EM. Planen til Sindre er helt annerledes, og utenfor boksen i rallysammenheng. Han legger nemlig ikke skjul på at den franske 208-cupen frister, hvor hans team Sainteloc har muligheter til å satse.

– Grunnen til at EM er uaktuelt er fordi jeg er veldig på etterskudd i planleggingen av 2020. En sesong blir fort dyrere enn planlagt, og jeg måtte jobbe ut hele året for å overleve den neste uka. Da nyttårsaften kom hadde jeg ikke rukket å tenke 2020, og da er man allerede på etterskudd, sier 26-åringen.

(Foto: Privat)

Den franske 208-cupen, som består i hovedsaklig av asfaltløp, men også noen grusløp, er en lukrativ cup - selv om den ikke er videnkjent i Norge. Pengepremiene er store, for eksempel får vinneren hele 6500 euro (65.000 norske kroner) per løpsseier.

Vil inn i PSA-systemet

Dette kan presse prisen ned for sesongen, og det er usikkerheten rundt hvilket tilbud for budsjett Furuseth får som gjør at han fortsatt ikke er sikker på at han får kjøre serien.

– Jeg må fortsatt vente å se. Men jeg kan si at det er stor sannsynlighet for at jeg får kjøre denne 208-en i en eller annen form, sier Furuseth.

Vinneren av 208-cupen vil også gi ham innpass i Citroëns R5-satsing, hvor vinneren får en full sesong gratis i regi av PSA og Citroën Racing i en R5-bil. Denne premien, sammen med de individuelle premiene, lokker Furuseth. Og han håper at det er denne fabrikklinken til Citroën som ka nredde karrieren hans.

– Skal jeg komme meg videre, så må jeg ha hjelp av en fabrikant eller liknende. Ser man hvordan Citroën nå opererer med R5-satsingen sin, og man har kjenskap og kontakt til denne familien - så kan det være avgjørende for videre satsing hvis man klarer å imponere dem, sier han. 

Powered by Labrador CMS